Tracţiunea integrală pe o compactă diesel premium: o necesitate sau un exces de zel? Mercedes-Benz Clasa A200 CDI 4MATIC are răspunsul!
Cele mai noi modele aduc și cele mai noi temeri! Un exemplu în acest sens este frica șoferilor în sezonul rece de a “rămâne cu mașina”, în ciuda faptului că, în realitate, șansele sunt foarte mici dacă ai cele mai performante anvelope de iarnă și un pic de măiestrie în lupta cu volanul. Pe de o parte, SUV-uri compacte, dar și de clasă mare (vezi X5 sDrive25d cu tracţiune spate) renunţă la sistemul de tracţiune 4×4 în special în cazul motorizărilor de buget. Oarecum contra curentului, Mercedes-Benz este decis să echipeze cu tracţiune integrală din ce în ce mai multe modele, de la performantele AMG, până la motorizări diesel care nu se pot lăuda cu o putere impresionantă dacă ne raportăm la cilindree.
La pachet Mercedes-Benz Clasa A cu motorizarea de 2.1 litri a primit o astfel de provocare în încercarea de a livra cei 136 CP către toate roţile cu ajutorul tracţiunii integrale 4MATIC și prin cutia de viteze automată cu 7 trepte și dublu ambreiaj 7G Tronic. Cum totul are un preţ, în comparaţie cu A200 CDI cutie de viteze manuală, sigla 4MATIC și transmisia automată 7G-DCT îţi mai scot din buzunar încă 6.758 euro cu TVA, astfel încât prima versiune de A200 CDI 4MATIC ajunge la preţul de 34.658 euro cu TVA. Dacă îţi dorești această tracţiune 4×4 pe un Clasa A, este bine de știut că poate fi doar alături de indicativele 200 CDI, 220 CDI (170 CP), 250 benzină (211 CP) și 45AMG 2.0 benzină (360 CP). Un drum de aproximativ 1.000 de km avea să elucideze misterul unui A200 CDI 4MATIC, în condiţii variate de aderenţă, inclusiv câţiva fulgi de zăpadă. Primul lucru pe care l-am remarcat a fost silenţiozitatea acestui propulsor cu o singură turbină și 2.143 cmc, propulsor care stă și la baza indicativului 220 CDI dar care, pentru a obţine cei 170 CP, a avut nevoie de încă o turbină. Poate puterea de numai 136 CP nu impresionează la prima vedere, însă cilindreea mare înseamnă cuplu imediat ce treci bariera celor 1.400 rpm.
Este un boost interesant și care împreună cu tracţiunea 4MATIC te propulsează chiar și în condiţii de aderenţă scăzută. Ai de ales între mai multe moduri de condus (Normal, ECO și SPORT), însă această transmisie automată preferă fie schimbările rapide de treaptă, fie un mers liniștit cu tendinţe ecologiste. Montarea unui sistem de tracţiune integrală, împreună cu revizuirile de la începutul acestui an, aduc câteva modificări și pentru puntea spate, care a devenit mai cuminte pe denivelări și mult mai previzibilă atunci când este aruncată dintr-un viraj în altul. Kilogramele în plus nu influenţează atât de mult comportamentul pe serpentine, unde plusul de motricitate este binevenit, sistemul transmiţând până la 50% din cuplu către puntea din spate. Nici consumul de carburant nu are de suferit foarte mult – în cazul nostru am reușit un consum mixt de 6,1 l/100 km. În mod normal, puterea este transmisă exclusiv către puntea din faţă și numai când se înregistrează o rupere de aderenţă sistemul 4×4 începe să-și facă treaba. Din spatele volanului, transferul de putere se face fără prea mult tam-tam, un șofer fără experienţă neștiind niciodată când puntea spate este cu sarcini. În cazul depășirilor, pierderile de putere prin cele 4 roţi își spun cuvântul și este nevoie de o apăsare hotărâtă de acceleraţie și schimbări în zona superioară de turaţie. Cel mai mare plus al acestui sistem este confortul indiferent de condiţiile de drum și mă refer atât la puntea spate îmbunătăţită, cât și la lipsa grijilor pe un asfalt alunecos, cu menţiunea că iarna garda redusă la sol își spune cuvântul. Preţul depășește, ce-i drept, așteptările, dar dacă iei în calcul și transmisia atutomată cu care vine la pachet 4MATIC și care în mod normal costă 2.256 euro cu TVA, lucrurile intră în sfera normalului pentru un autoturism din liga premium.