Deşi accidentele rutiere produse din cauza defecţiunilor instalaţiilor de frânare sunt mai rare acestea au urmări foarte grave. Metoda cea mai simplă pentru a avea mereu frâne sigure pe automobil este de a verifica periodic instalaţia de frânare. Persoanele care posedă unele cunoştinţe tehnice pot executa şi singure aceste operațiuni.
Verificări
- Nivelul lichidului trebuie verificat înainte de plecarea în cursă şi trebuie să se situeze între reperele
de maxim şi minim de pe rezevorul pompei centrale de frână. Pot apare două situaţii diferite: - Dacă, pe parcursul utilizării automobilului, nivelul lichidului de frână scade treptat în timp, proporţional cu rulajul executat, apropiindu-se de valoarea minimă, înseamnă că uzura plăcuţelor de frână şi a saboţilor au atins valori importante. Se impune completarea nivelului până la semnul de maxim.
- Dacă nivelul de lichid de frână scade brusc, în timp scurt, de pe o zi pe alta, ajungând rapid la nivelul de minim sau chiar sub acesta, este cazul să bănuiţi că a apărut o neetanşeitate în instalaţie (la garniturile de cauciuc ale etrierelor, ale pompei, ale cilindrilor receptori de pe tamburi sau la conducte).În acest caz, chiar dacă veţi completa imediat nivelul cu lichid de frână până la reperul maxim nu veţi rezolva defecţiunea şi nivelul va scădea iarăşi rapid. Se impune deplasarea la atelierul service de urgenţă, cu viteză mică şi cu mare atenţie, pentru a nu produce vreo coliziune, utilizând la nevoie frâna de mână.
La atelier se vor demonta roţile şi se va stabili gradul de uzură al plăcuţelor şi al saboţilor precum şi starea garniturilor de etanşare din instalaţie. Deşi multe automobile sunt prevăzute cu martori ce semnalizează la bord scăderea nivelului lichidului de frână sau uzura mărită a plăcuţelor de frână, de multe ori aceşti martori nu sunt eficienţi din simplul motiv că au fost decuplaţi de la instalaţie (cablurile electrice de legătură au fost deconectate de la ultima intervenţie a vreunui “specialist” sau prezintă conexiuni oxidate din cauza prezenţei noroiului şi a umidităţii atmosferice).
Calitatea lichidului de frână După doi-trei ani de utilizare lichidul de frână se impurifică cu vaporii de apă pătrunşi în instalaţie şi acţionarea frânei devine moale, elastică, parţial eficientă. După acest interval de timp instalaţia trebuie golită complet, spălată cu alcool tehnic, uscată prin suflare cu aer, apoi se va introduce lichid de frână nou, de aceeaşi calitate cu cel prescris în cartea tehnică a maşinii (DOT-3, 4 sau 5).
Considerăm greşită atitudinea unor şoferi care, pe toată perioada de viaţă a automobilului, nu înlocuiesc lichidul de frână, ci doar îl completează.