Un Golf de care să te îndrăgostești? Nu. Un Golf pragmatic, capabil să-și consolideze poziția de lider în segmentului compactelor, prin tehnică și dotări? Categoric! Test cu versiunea facelift, propulsată de motorul 2.0 TDI 150 CP. Foto: Adrian Cobzașu
Titlul de bestseller european nu vine de la sine, iar VW știe asta. Pentru prima oară de la lansare, vânzările compactei din Wolfsburg au început să scadă: în 2016 au fost vândute cu 42.854 unități mai puțin decât în 2015, fapt care n-a periclitat poziția de lider a modelului. Totuși, regresul vânzărilor nu este o opțiune pentru VW, care a retușat discret legendarul model. Deși nu pare evident, remarc repede diferențele nu doar eu, ci și colegii din trafic care mă urmăresc cu privirile: semnătura luminoasă a luminilor de zi s-a schimbat, bara de protecție a fost restilizată, fapt evident mai ales în zona farurilor de ceață, iar stopurile cu tehnologie LED au o structură internă complexă și semnalizează de la interior spre exterior, precum unele modele Audi.
Da, lumea chiar privește cu interes noul Golf, iar dacă ar putea arunca un ochi și la interior, ar fi chiar și mai impresionată. Și asta, pentru că două display-uri uriașe, aflate în premieră în oferta compactei germane, străjuiesc bordul. Primul – tabloul virtual de bord Active Info Display (575 euro), pe care-l cunoaștem de la Tiguan. L-am configurat în toate modurile, folosind cele patru săgeți de pe spița din dreapta a volanului și am rămas fidel variantei cu cadranele mari și harta sistemului de navigație între ele. Firește, o aveam afișată și pe noul display central de 9,2 inch al sistemului multimedia de top Discovery Pro (2.062 euro), a cărui rezoluție de 1.280×640 pixeli descrie orice iconiță foarte detaliat. În plus, nici vorbă de întârzieri sau poticneli: orice comandă, fie ea tactilă sau prin gesturi, este procesată imediat.
Bine, este puțin pompoasă exprimarea „controlat prin gesturi”: singura comandă ce poate fi dată astfel este schimbarea posturilor, trecând mâna prin fața display-ului. Diagonala mare a ecranului îi permite să găzduiască simultan trei ferestre, pe lângă harta mare a sistemului de navigație apărând și conexiunea cu telefonul, respectiv postul de radio. Îl schimb și trec pe muzică ceva mai alertă, adecvată motorizării diesel de 2 litri și 150 CP, ce lucrează în tandem cu transmisia DSG cu șapte trepte. Elasticitatea propulsorului care atinge cuplul maxim de 340 Nm la numai 1.750 rpm permite cutiei să schimbe treptele la turații cu puțin peste 1.800 rpm, dacă sunt selectate programele de rulare Comfort, Normal sau Eco, iar accelerația este apăsată moderat.
Folosirea intensă a sistemului Start/Stop a permis menținerea consumului urban la 6,8 l/100 km în timpul testului. Totuși, în situațiile de aglomerație extremă caracteristice Bucureștiului orei 8, valoarea medie a consumului sare de 10 l/100 km. O particularitate interesantă: sistemul Start/Stop folosește camera frontală și pornește automat motorul atunci când mașina din față începe să se deplaseze, reducând la zero timpul de reacție a șoferului. Trec în modul Sport, iar caracterul mașinii se schimbă aproape dramatic: transmisia menține treapta de viteză până spre 3.000 rpm și schimbă mai prompt, iar asistarea direcției scade. Excelent la drum întins, dar relativ incomod în circulația urbană: în primele trepte se simt câteodată smucituri.
M-am bucurat din plin de confortul bun, în ciuda suspensiei sport (202 euro) cu care era dotat exemplarul testat de noi. Trebuie, totuși, specificat că jantele aveau diametrul de 16 inch, fiind echipate cu anvelope de iarnă, fapt care a favorizat confortul. Și puntea spate independentă, disponibilă de la versiunile mai puternice de 122 CP, filtrează excelent gropile. Raportată la puntea semiindependentă care echipează variantele mai puțin puternice, aceasta aduce doar avantaje: în oraș este mai confortabilă și mai silențioasă, iar la viteze mari păstrează mai bine contactul cu asfaltul, asigurând un comportament aproape neutru pe viraje. Firește, dusă la limită, compacta subvirează, dar atingerea acestei limite cere perseverență, iar mașina rămâne extrem de previzibilă și sigură.
Apropo de siguranță, exemplarul nostru a fost dotat cu sistemul Front Assist, care recunoaște de acum și pietonii și frânează automat la iminența impactului. Nu l-am testat, dar a fost reconfortant să știu că ar fi intervenit în caz de urgență. Desigur, e greu să găsești puncte slabe unui model perfecționat de-a lungul a peste patru decenii de existență. Totuși, trebuie să fim conștienți că toate aceste plusuri au prețul lor. Versiunea 2.0 TDI DSG Highline începe de la 24.366 euro, iar exemplarul de test costă 36.592 euro. Nu e puțin, dar pentru cei peste două milioane de proprietari europeni de Golf 7, prețul nu pare a fi reprezentat o problemă.
Verdict AutoExpert
După faceliftul primit în martie, Golf este mai aproape de perfecțiune ca niciodată. Alegându-l, veți primi spațiu interior mare, dinamică excelentă, confort de primă clasă și consum mic. Transmisia DSG se armonizează bine cu propulsorul diesel, de aceea recomandăm fără rezerve această combinație.DATE TEHNICE | VW |
---|---|
Model | Golf 2.0 TDI |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.968 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 150/3.500-4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 340/1.750-3.000 |
Transmisie | fațã |
Cutie de viteze | automatã, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.258/1.790/1.492 |
Ampatament | 2.620 |
Volum portbagaj (l) | 380-1.270 |
Masã la gol (kg) | 1.391 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,6 |
Vitezã maximã (km/h) | 214 |
Consum mixt (l/100 km/h) | 4,4 |
Emisii CO2 (g/km) | 114 |
Preț (euro cu TVA) | 36.592 |