Duster este SUV-ul la bordul caruia am facut cei mai multi km in afara soselei, iar misiunile sale au inceput cu testele pentru revista, Expeditia de la Chilia Veche si terminand cu evenimente Duster Off-road Experience din marile orase ale tarii.
In plus, am avut prilejul de a merge impreuna cu echipa de fabrica la primele teste ale masinilor pregatite pentru TAT, urmarindu-le ulterior si evolutia din campionat, dar si discutand cu mai multi tehnicieni implicati in dezvoltarea celui mai ambitios proiect 4×4 romanesc. Am avut asadar timp si “teren” suficient pentru a vedea in amanunt de ce este in stare Dusterul si a putea face un review asupra laturii sale de off-roader, pe care am sa incerc sa il sintetizez in aceste cateva randuri.
Ideea de la care s-a plecat in dezvoltarea lui Duster si care a trecut razant de posibilitatea ca astazi sa se fi numit “Xandero”, a fost una simpla si a avut la baza implantul unei tehnologii de imprumut si simplitatea constructiva a unei marci de volum, lucru care a alimentat imaginatia multor sceptici, dar care a dovedit in scurt timp ca este o alegere corecta pentru job-urile pentru care acest model a fost imaginat. Caroseria autoportanta este cea care aduce masinii doua avantaje importante, greutatea redusa si o rigiditate a structurii pentru care va fi invidiata inclusiv de catre masinile veritabile de offroad, cu constructie body-on-frame (sasiu). Suspensia independenta este cea care aduce stabilitate si mult confort, de care m-am bucurat mai ales pe drumurile de macadam ce au tinut uneori mai multe ore si ale carei beneficii le apreciezi cel mai mult dupa o zi intreaga de batut coclaurii. Denivelearile mari sunt cele care pun cele mai mari probleme suspensiei si fac ca rotile sa piarda usor contactul cu solul si sa puna, uneori inutil, la munca sistemul electronic de control al tractiunii. Garda la sol nu este mare, dar unghiurile de atac si de degajare favorizeaza abordarea unor obstacole interesante, multe dintre ele inabordabile pentru multe SUV-uri cu pretentii.
Un capitol la care Duster sta foarte bine si pe care l-am apreciat in comparatia directa cu alte masini 4×4 de talie mai mare este inclinatia laterala suportata, capitol ce face ca unele situatii delicate din teren sa fie mult mai confortabile de la bordul sau. Din acest punct de vedere, pot sa spun ca Duster surclaseaza majoritatea off-roaderelor veritabile ce nu pot avea avantajul unui centru de greutate atat de coborat. Sistemul de tractiune este unul derivat din All-Mode de la Nissan, ce nu lasa celui de la volan decat folosirea unui mod 4×2, unul “Auto” si blocarea completa a cuplajului interaxial, ce se realizeaza printr-un sistem multi-disc integrat la intrarea diferentialul spate si care este comandat electric. Lipsa unor programe dedicate diferitelor situatii nu este atat de importanta si poate fi compensata de faptul ca poti intui si invata mai repede modul si comportamentul masinii si a-i putea explora in cunostinta de cauza limitele. Mi-ar fi placut sa existe un reductor in ciuda faptului ca Duster se descurca bine in varianta 1.5 dCi si avand o treapata intai foarte redusa. Urcarile abrupte si coborarile atunci cand ai cu tine prietenii si tot echipamentul de campare, arata totusi un astfel de sistem ar fi bine venit. Motorul diesel isi face treaba in teren si a dovedit ca este in stare de un consum foarte rezonabil, pe care l-am putut deseori mentine in limita data de producator, asa cum s-a intamplat si in expeditia Bucuresti-Chilia Veche si retur, realizata cu un singur plin (5.9l/100 km).
Chiar daca nu putem vorbi de un offroader veritabil, asa cum s-a vehiculat uneori de catre cei care au fost impresionati (pe buna dreptate) de performantele lui Duster, nu pot sa nu remarc potentialul oferit de aceasta solutie tehnica simplista si pe care astept sa il puna si mai mult in valoare o serie de dotari optionale, cum ar fi scuturi si protectii ale partilor vitale, posibilitatea unei garzi la sol mai mari, a unor diferentiale tip LSD sau cu blocare manuala, reductor mecanic si, de ce nu, o cutie de viteze automata. Sunt convins insa ca undeva in Europa se concep in acest moment cateva solutii aftermarket de care se sa se bucure in curand cei care vor si mai mult de la Dusterul lor, dar era mult mai bine ca acest lucru se intampla in Romania, nu-i asa?