Un scandal de proporții a izbucnit săptămâna trecută în industria auto, când ziarul Der Spiegel a semnalizat existența unui cartel tehnologic, cu Daimler, BMW, Porsche, Audi și Volkswagen în prim plan, cei cinci granzi alcătuind un cartel tehnologic încă din anii ’90, care a pus la cale și strategii în ceea ce privește motoarele diesel. Companiile au făcut pace cu autoritățile germane și vor rechema în service peste 5 milioane de vehicule diesel.
Forul diesel al marilor producători auto din Germania, care a avut loc la Berlin, nu a rămas fără ecou. Granzii automobilelor au scăpat, pentru moment, fără sancțiuni financiare, dar s-au angajat să recheme în service 5,3 milioane de mașini cu propulsie diesel Euro 5 și Euro 6, pentru o modernizare a sistemelor de evacuare, în vederea reducerii emisiilor. 2,5 milioane de vehicule erau deja în proces de resoftare. Update-ul ar urma să determine o reducere a emisiilor cu 25-30%, fără a afecta însă, performanțele motorului și consumul. În cazul mașinilor mai vechi, producătorii le propun clienților un trade-in, un sistem prin care oferă discount-uri serioase la vehicule noi, cu emisii reduse, în schimbul mașinilor acestora.
Costurile întregii proceduri sunt evaluate la aproximativ 500 de milioane de euro, iar producătorii auto sunt obligați să le suporte, fără ca proprietarii să aibă vreo obligație financiară.
Ecologiștii nemți acuză că măsurile luate la summit-ul de la Berlin vor avea efecte nesemnificative și solicită interzicerea motoarelor diesel în nu mai puțin de 16 orase din Germania. La ora actuală, industria auto germană este cea mai importantă sursă de export a țării, cu o valoare totală estimată la 228 de miliarde de euro, și angajează cel mai mare număr de persoane din întreaga economie a statului german: peste 800.000 de oameni.
Este însă, un moment critic pentru motoarele termice și mai ales pentru cele diesel. Mai multe orașe europene au anunțat că intenționează să interzică accesul vehiculelor diesel, iar Franța și Marea Britanie interzic comercializarea propulsoarelor pe combustie începând cu 2040.