Test drive Fiat Tipo 1.4 95 CP Pop – La dolce vita

Fiat Tipo-5

Fiat revine după doi ani în segmentul compact cu un nume de tradiție –Tipo – care înlocuiește Fiat Bravo, fiind construit pe noua platformă flexibilă a concernului FCA, small-wide. Test cu versiunea Tipo hatchback de bază echipată cu motorul de bază de 1,4 litri aspirat și 95 CP.  Foto: Bogdan Paraschiv.

Fiat revine după doi ani în segmentul compact cu o strategie coerentă și o familie completă. Noua familie Tipo înglobează versiunile sedan, hatch și break care sunt dezvoltate pornind de la conceptele istorice ale lui Fiat care înseamnă funcționalitate, simplitate și personalitate.

Fiat Tipo-2

După testul de anul trecut cu Tipo sedan (vezi suplimentul Fiat Tipo din martie 2016) am luat contact acum cu noul hatchback în versiunea de bază Pop propulsată de motorul de bază aspirat de 1,4 litri și 95 CP. Prima impresie față de sedan este că versiunea hatchback beneficiază de materiale mai bune la interior având și frâne cu discuri la toate roțile în timp ce sedanul are discuri pe spate doar la motorizarea de top 1.6 Mjet. Și cu toate acestea, hatch-ul este cu 100 euro mai ieftin decât sedanul.

  • Spațiu interior generos
  • Portbagaj imens
  • Confort de înaltă clasă
  • Echipare standard decentă pentru acest preț
  • Motor relativ economic
  • Ținută de drum foarte sigură (ESP reglat ideal)
  • Lipsă cuplu sub 2.500 rpm
  • Buzunare mici în ușile față

Versiunea de bază 1.4 95 CP Pop costă numai 11.900 euro cu TVA inclus, prețul acestui model de clasă compactă fiind la nivelul unor modele de clasă mică gen Corsa, Polo, Clio, și, din acest punct de vedere, Tipo reprezintă o ofertă imbatabilă, raportul preț/calitate fiind greu de egalat de vreun alt rival din segment.
Tipo este construit pe baza noii platforme modulare small-wide care permite dezvoltarea unor modele cu ampatamente diferite și cu configurații diferite la puntea spate. Astfel, noul hatch italian se bucură de toate avantajele acestei platforme utilizată și la Fiat 500X și Jeep Renegade, oferind un confort de înalt nivel al suspensiei și un nivel redus de zgomot la vânt și la rulare care corespunde unor mașini mult mai scumpe. Micul motor aspirat de 1,4 litri se aude ușor la accelerări dar, per total, compartimentul motor este bine antifonat. Scaunele din echiparea de bază Pop sunt bine configurate și șoferul beneficiază de o poziție de condus destul de joasă, stând la 52 cm față de sol. Cu un ampatament de 2.638 mm (cu 18 mm mai mare decât la Golf), Tipo oferă foarte mult loc în spate atât la genunchi cât și la cap. Persoane de 1,80 metri înălțime au suficient loc la cap, iar între genunchii pasagerului din spate și spătarul scaunului față mai este loc de  încă o palmă. Și portbagajul de 440 litri este cel mai mare din segment, astfel că din punct de vedere al confortului și spațiului interior, Tipo hatch este o alternativă ideală pentru familiile cu copii. Bancheta spate este fracționabilă 1/3-2/3 și prin rabaterea ei se creează o suprafață plană de încărcare, putându-se transporta obiecte de până la 1,80 metri lungime. Un aspect practic este și faptul că roata de rezervă normală face parte din echiparea standard.

Fiat Tipo-16

Motorul de 1,4 litri aspirat este un motor modern cu două axe cu came în cap și 4 supape pe cilindru, dar suferă de carența tradițională a motoarelor aspirate de cilindree mică, demonstrându-și vigoarea abia când este urcat în ture peste 2.500 rpm. Cuplul relativ mic de 127 Nm este disponibil abia de la 4.500 rpm însă în regimul inferior de turație este ajutat de cutia manuală etajată mai scurt. Poate și din acest motiv, Fiat a echipat Tipo cu o transmisie manuală cu 6 trepte, a șasea treaptă contribuind la reducerea consumului pe autostradă. De altfel, la drum întins și viteze de croazieră de 120-130 km/h, Tipo se descurcă cu un consum de 6,4 l/100 km, iar în trafic aglomerat are nevoie de circa 8,5 l/100 km. Rezultatul mixt de 7,2 l/100 km poate fi considerat decent.

Fiat Tipo-22
Motorul de bază de 1,4 litri e relativ economic și silențios dar este vioi abia după 2.500 rpm.

La drum, Tipo se conduce sigur și plăcut, iar în virajele rapide ruliul este moderat. La limită, sistemul ESP reacționează progresiv fără a fi deloc intruziv, iar direcția oferă un bun feedback. Doamnele au la dispoziție pentru oraș modul City care reduce substanțial forța în volan. Am remarcat și frânele foarte bune care nu suferă de fading și cursa pedalei rămâne constantă și după mai multe frânări consecutive.

Fiat Tipo-14
Tipo păstrează calitățile tradiționale ale modelului cu același nume din anii 90 oferind un habitaclu și portbagaj foarte spațioase. Scaunele standard sunt bine configurate.

La versiunea Pop primim standard un sistem audio cu MP3 player și USB, un sistem multimedia cu ecran tactil de 5 inch și Bluetooth fiind disponibil opțional pentru 500 de euro. Planșa de bord este funcțională singura critică fiind buzunarele destul de mici din ușile față și spate. Compensează în schimb spațiile de depozitare generoase de la baza consolei și de pe tunelul median. Și chiar și la acest preț mic echiparea Pop include sistem de frânare autonom în caz de urgență. Acesta este doar unul din privilegiile utilizării unei platforme globale.

Verdict AutoExpert

verdict Fiat TipoVersiunea de bază Tipo 1.4 95 CP Pop vine cu un raport preț/calitate imbatabil pentru o mașină de clasă compactă oferind un spațiu interior extrem de generos și cel mai mare portbagaj din clasă. Pentru acest preț dar nu numai, confortul la rulare este de înaltă clasă. Motorul de 1,4 litri este relativ economic, dar trebuie turat pentru a obține dinamica dorită. Cine dorește mai multă putere are la dispoziție versiunea turbo a celuiași motor de 120 CP.
DATE TEHNICE Fiat
Tipo 1.4 95 CP Pop
Motor/ nr. cilindri L4, aspirat
Cilindree (cmc)1.368
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)95/6.000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)127/4.500
Transmisiefață
Cutie de viteze6 trepte, manuală
L/l/h (mm)4.368/1.792/1.495
Ampatament (mm)2.638
Volum portbagaj (l)440
Masă la gol (kg)1.27
Acceleraţie 0-100 km/h (s)12,1
Viteză maximă (km/h)185
Consum mixt (l/100 km)5,7
Emisii CO2 (g/km)132
Măsurători AUTOEXPERT
Consum în test (l/100 km)7,2
Preț (euro cu TVA) 11.900

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top