Pentru prima dată, România are două SUV-uri accesibile pe lista premierelor de la Frankfurt: noua Dacia Duster și Ford EcoSport facelift, produs la Craiova. Se naște, astfel, o dilemă: care sunt avantajele și, de ce nu, dezavantejele fiecărui model. Prima comparație statică.
Este adevărat că EcoSport nu este fabricat de un brand autohton, dar simplul fapt că este asamblat pentru piața europeană exclusiv la Craiova, îi conferă statutul de mașină Made in Romania.
Promovat de reprezentanții Ford drept un model complet nou, EcoSport este, de fapt, un facelift al generației precedente, gândită inițial pentru piețele din America de Sud și adaptată acum pentru gusturile mai rafinate ale clienților din Europa. EcoSport nu a strălucit, însă, la Frankfurt, mașina fiind expusă discret, fără a exista posibilitatea de a te urca în mașină, motivul probabil fiind ca nu este mare lucru de arătat fata de generația anterioară.
Adevărata vedetă a Salonului Auto de la Frankfurt a fost noua Dacia Duster, care a suscitat aproape total interesul publicului, în hala cu numărul 8. În jurul celor patru exemplare expuse putea fi lesne observată o forfotă permanentă. Vizitatorii erau vizibil interesați de noul design interior și exterior, analizând fiecare detaliu al celei de-a doua generații Dacia Duster. Dacia învinge, așadar, detașat la capitolul popularitate.
Să continuăm, însă, cu aspecte ceva mai pragmatice.
Spațiul interior
Un capitol esențial pentru un SUV este spațiul interior și habitabilitatea. Aici, Dacia are un avantaj clar conferit de ampatamentul net superior, de 2,67 metri față de numai 2,52 metri la Ecosport. Libertatea de mișcare este superioară în cazul modelului Dacia, pe ambele rânduri de scaune, locul la genunchi și cap pe banchetă fiind net mai bun decât în rivalul de la Craiova. Scaunele complet noi montate pe Dacia Duster II cresc simțitor și nivelul de confort, suportul lombar deficitar al primei generații nemaifiind acum o problemă. Scaunele din EcoSport sunt, de asemenea, bine configurate, deși șezutul și spătarul par sensibil mai înguste decât la Duster.
Volumul de încărcare al portbagajului este, de asemenea, superior la Dacia: 445 litri (versiune 4×2) versus 334 litri la Ford. Chiar și versiunea 4×4, cu un volum de 376 litri, devansează evident EcoSport. Total neinspirat, Ford a păstrat soluția deschiderii hayonului în plan orizontal, spre stânga, chiar dacă roata de rezervă exterioară a dispărut, accesul la portbagaj fiind serios afectat în spațiile de parcare înguste.
Calitatea percepută este la un nivel apropiat, cu un ușor plus pentru Ford, care dispune în anumite zone, precum planșa de bord, de plastice ceva mai plăcute la atingere. Dacia pune, în schimb, mai mult accentul pe durabilitate, capitonajele sale fiind alese cu intenția pentru a reflecta caracterul robust al SUV-ului argeșean.
Ergonomia
Layout-ul planșei de bord și ergonomia au fost complet reconfigurate, în cazul ambelor modele. Comenzile climatizării, volanul, cadranele de bord, butoanele geamurilor, aeratoarele, toate sunt complet noi.
Marea noutate la Ford este noul sistem multimedia cu ecran tactil de 8 inch plasat deasupra prizelor de aer, dar la primul contact cu mașina, acesta arată de parcă ar fi montat aftermarket.
Dacia va miza în continuare pe același sistem multimedia MediaNav cu ecran tactil de 7 inch cunoscut de la modelul anterior, care este cel mai ieftin de pe piață, reacționează rapid și are meniuri intuitive. față de generația trecută, sistemul Media Nav este montat mai sus față fiind mai ușor de citit de șofer. În cazul lui Duster trebuie să remarcăm și blocul climatizării, mai elegant, mai ergonomic și cu mai puține butoane decât la Ford, temperatura fiind afișată clar în interiorului butonului de reglaj al acesteia.
Strict subiectiv, designul general al interiorului și în special al planșei de bord este mult mai curat și mai actual la Dacia, Ford mixând prea multe forme contrastante pentru a aspira la aerul clinic, ușor high-tech, preferat în general de clienții de SUV-uri din Europa și nu de cei din SUA sau China.
În ceea ce privește dotările de confort și siguranță, situația este destul de echilibrată. Și Dacia și Ford pun pe lista de opțiuni (în funcție de versiunea de echipare) climatizare automată, cruise control, tapițerie din piele, acces la bord/pornire motor fără cheie, airbaguri față, laterale, cortină (premieră Dacia) și sistem de avertizare pentru unghiul mort (premieră absolută în gama Dacia). Duster plusează cu un sistem de camere multiview format din 4 camere (una frontală, două laterale și una posterioară), utile la manevrele de parcare și în teren accidentat.
Gama de versiuni
Gama de motorizări nu este foarte mult schimbată față de vechile generații, afirmația fiind valabilă în cazul ambelor SUV-uri. Noua Dacia Duster are un nou motor de bază aspirat pe benzină de 1,6 litri și 115 CP (SCe 115, preluat de noul Renault Megane), acompaniat de cunoscutul turbo de 1,2 litri și 125 CP și de turbodieselurile de 1,5 litri cu 90 sau 110 CP.
Și la Ford, paleta de motoare a fost extinsă, aici fiind vorba de un nou diesel de vârf EcoBlue, de 1,5 litri și 125 CP, plasat deasupra versiunii 1.5 TDCi de 100 CP. Gama de motorizări pe benzină va cuprinde trei variante ale motorului turbo EcoBoost de 1 litru, cu 100, 125 și 140 CP.
Gama Duster este avantajată din trei motive:
– Ford nu oferă versiuni 4×4 în combinație cu niciun motor pe benzină
– Două motoare importante, cel de bază și dieselul de 125 CP în versiune 4×2 sunt disponibile abia peste 9 luni
– Cutia cu dublu ambreiaj EDC de la Renault montată pe Duster este net superioară celei automate clasice cu convertizor de cuplu de la Ecosport.
Lista de motorizări Dacia Duster II
SCe 115 (1,6 litri aspirat), 4×2 115 CP
TCe 125 (1,2 litri turbo) 4×2 125 CP
TCe 125 (1,2 litri turbo) 4×4 125 CP
dCi 90 (1,5 litri turbodiesel) 4×2 90 CP
dCi 110 (1,5 litri turbodiesel) 4×2 110 CP
dCi 110 (1,5 litri turbodiesel) 4×2 cutie aut. EDC 110 CP
dCi 110 (1,5 litri turbodiesel) 4×4 110 CP
Lista de motorizări Ford EcoSport facelift
1.0 EcoBoost (1 litru turbo) 4×2 100 CP de la mijlocul lui 2018
1.0 EcoBoost (1 litru turbo) 4×2 125 CP
1.0 Ecoboost (1 litru turbo) 4×2 cutie aut. 125 CP
1.0 EcoBoost (1 litru turbo) 4×2 140 CP
1.5 TDCI (1,5 litri turbodiesel) 4×2 100 CP
1.5 TDCI (1,5 litri turbodiesel) 4×2 125 CP de la mijlocul lui 2018
1.5 TDCI (1,5 litri turbodiesel) 4×4 125 CP
Aptitudini off-road
Și dacă tot am vorbit mai devreme de robustețea caracteristică Daciei Duster, nu putem uita să contabilizăm aptitudinile off-road net superioare ale Daciei Duster, în fața lui Ford EcoSport.
Astfel, Duster se laudă cu o gardă la sol extrem de generoasă, de 210 mm, precum și de unghiuri de atac și degajare estimate la 30, respectiv 33 grade. Prin comparație, Ecosport are o gardă la sol de numai 180 mm, iar unghiurile de atac respectiv degajare sunt de 22,1/35 de grade.
Dacia oferă tracțiune integrală atât în combinație cu dieselul de 110 CP cât și cu benzina de 125 CP în timp ce la Ecosport este disponibilă doar cu dieselul de 125 CP.
De asemenea, sistemul de tracțiune integrală de la Dacia, similar cu cel de la Nissan Qashqai, este net superior celui de la Ecosport. Dacia oferă posibilitatea blocării transmisiei în raport de 50/50%, lucru extrem de important în teren mocirlos și care ajută la îmbunătățirea substanțială a tracțiunii.
Prin comparație, Ecosport oferă același sistem 4×4 simplu de la limuzinele Ford.
Niciun model nu are reductor, dar Dacia are în continuare treapta întâi foarte scurtă, ceea ce ajută de asemenea la plecările de pe loc în pante accentuate și în teren mai accidentat.
Costuri
Ultimul, dar nu și cel din urmă, capitolul costuri nu poate fi evaluat încă în detaliu.
Atât pentru noua Dacia Duster, cât și pentru Ford EcoSport, prețurile rămân deocamdată confidențiale. Neoficial, dacă ne uităm, totuși, la cotațiile vechilor modele, vom observa ca prețurile de listă ale modelului Ford erau mai ridicate decât cele ale rivalului produs sub sigla Dacia, situație care se va păstra probabil și la noile generații.
Verdict
Cu un interior mai spațios, un portbagaj mai mare, un sistem 4×4 mai eficient, mai multe posibilități de mixare a motorizărilor și tracțiunii și cu siguranță un preț mai accesibil, Duster este alegerea mai bună în fața lui Ecosport, care până la facelift s-a vândut de trei ori mai prost în Europa decât Duster.