Alfa Romeo și Jaguar sunt două mărci nobile care întruchipează ideea de frumos și sportivitate. Iar această tradiție continuă chiar și atunci când ambele mărci au decis să interpreteze tema SUV. Test comparativ Alfa Romeo Stelvio 2.2 TD Q4 Super vs Jaguar F-Pace 2.0D AWD Portfolio.
Text: Alessio Viola; Adaptare: Răzvan Măgureanu; Foto: Quatroruote
O să încep prin a vă spune o poveste frumoasă. Este povestea a două branduri a căror origine este adânc ancorată în industria auto. Alfa Romeo și Jaguar reprezintă esența pasiunii automobilistice. Deși cele două mărci sunt diferite, acestea au și multe în comun. De-a lungul anilor, ambele au traversat perioade de glorie și de înflorire dar și perioade negre, peste care ambele au trecut cu bine. Viețile paralele ale celor doi constructori continuă și astăzi. Jaguar cunoaște cea mai glorioasă perioadă sub umbrela concernului indian Tata dezvoltând o serie de modele care nu au predecesor în gama constructorului britanic, iar Alfa Romeo renaște în noul concern FCA creat, beneficiind de o nouă platformă modulară și de o modernizare fără precedent a capacităților de producție. De asemenea, ambii producători s-au adaptat timpurilor actuale și s-au angajat pentru prima oară în segmente care la prima vedere sunt departe de tradiția lor.
Tema SUV a fost abordată de ambii constructori, care au dezvoltat în premieră modele în acest segment. Stelvio este disponibil de câteva săptămâni în gamă completă în timp ce Jaguar F-Pace are doar un an vechime. Având în vedere pedigree-ul mărcilor dar și caracterul celor două SUV-uri, comparația dintre ele vine ca un lucru firesc. Alfa se prezintă în test cu motorizarea turbodiesel de 2,2 litri/210 CP și tracțiune integrală combinată cu echiparea Super în timp ce Jaguar vine cu noul turbodiesel din seria Ingenium de 2 litri/180 CP, tracțiune integrală și echipare Portfolio. În domeniul diesel, Alfa mai este disponibilă și cu un diesel de 180 CP cu tracțiune integrală și cu două dieseluri de 150 și 180 CP cuplate cu transmisie spate. Și la Jaguar este oferită de curând versiunea bi-turbodiesel a aceluiași motor turbodiesel de 2 litri care dezvoltă 240 CP.
- Alfa Romeo Stelvio
2.2 TD Q4 Super
Putere: 210 CP • Consum: 4,8 l/100 km • Preț: 45.337 euro - Jaguar F-Pace
2.0D AWD Portfolio
Putere: 180 CP • Consum: 5,3 l/100 km • Preț: 57.477 euro
Caroserie și interior
Mașinile de test erau în culori destul de “gri” care contrastează cu caracterul lor exuberant pentru că nu vorbim în niciun caz de mașini “gri” în ceea ce privește felul în care se conduc.
![Alfa Stelvio vs Jaguar F-Pace (20)](https://www.autoexpert.ro/wp-content/uploads/2017/09/Alfa-Stelvio-vs-Jaguar-F-Pace-20-1024x683.jpg)
Marea deosebire față de limuzinele cu care se înrudesc este poziția de condus. Ambele au o poziție de condus mai înaltă, în Jaguar fiind chiar cu 6 cm mai ridicată decât în Alfa dar în ambele cazuri totul este la locul potrivit pentru a degaja acea sportivitate tipică ambelor mărci. Volanul este plasat aproape de verticală, fiind mai aproape de aceasta în cazul lui Stelvio. În ceea ce privește finisarea, ambele modele sunt la un nivel înalt cu precizarea că în cazul lui Stelvio progresul este uriaș față de vechile generații de modele Alfa.
![Alfa Stelvio vs Jaguar F-Pace (19)](https://www.autoexpert.ro/wp-content/uploads/2017/09/Alfa-Stelvio-vs-Jaguar-F-Pace-19-1024x683.jpg)
Trebuie să remarcăm somptuozitatea britanicului care provine din atenția pentru detalii și din feelingul său “very british”. F-Pace pare mai sofisticat în timp ce Stelvio adoptă un look minimalist. Însă ambele modele au personalitatea lor conferită de elemente cheie. La Jaguar este selectorul rotativ al cutiei de viteze care inspiră calmul britanic, iar la Alfa Stelvio notăm padelele mari de schimbare a treptelor de pe volan, din aluminiu pur, care ne duc cu gândul la Ferrari atât ca design cât și ca funcționalitate. Și butonul pentru pornirea motorului amplasat pe volan este tot de inspirație Ferrari și este un fel de manifest pentru sportivitate.
În ceea ce privește spațiul interior, Alfa Stelvio este mai lată în față și oferă sensibil mai mult loc pentru cap în față. Și în spate, Alfa oferă ceva mai mult loc la cap și un spațiu maxim mai mare la genunchi când scaunele din față sunt împinse complet înainte. Însă în poziție normală, spațiul la genunchi este comparabil deși Jaguar are un ampatament mai mare cu 5 cm. În schimb, britanicul este ceva mai lat în spate.
Conform măsurătorilor Quattroruote, Stelvio are un portbagaj puțin mai mare dacă se ia în calcul și spațiul de sub podea. Ambele modele au spătarul banchetei rabatabil 40/20/40%, dar la Jaguar acesta poate fi acționat și electric (156 euro extra).
Referitor la sistemul multimedia, Jaguar este avantajat. Modelul de test avea sistemul multimedia intermediar, cu ecran tactil de 8 inch (833 euro) care se diferențiază de cel de top de 10,2 inch prin prezența butoanelor în lateral. Meniurile sunt intuitive, dar este loc și de mai bine. Sistemul de la Alfa are 8,8 inch, dar nu există buton de back și marea problemă este lipsa accesului la internet și imposibilitatea de a conecta un smartphone la sistemul multimedia pentru a prelua conținutul. Apoi, camera de marșarier afișează imagini doar pe o suprafață de 4,7 inch față de cea de 8,8 inch a întregului ecran. Dar să încheiem cu criticile și să trecem la condus.
Dinamică și confort
Chiar și în versiunea turbodiesel Stelvio confirmă dinamismul pe care l-am constatat acum două luni la versiunea turbo pe benzină de 280 CP (vezi testul cu Stevio Turbo First Edition din Auto Expert iunie 2017). Pentru unii poate părea desuet că vorbim de dinamism într-o perioadă în care a început să conteze mai mult numărul de prize USB de la bord sau numărul de aplicații disponibile la sistemul multimedia. Însă e infinit mai complicat să te lupți cu legile fizicii și să produci un SUV sportiv, iar acest drum a fost deschis înainte de Porsche Macan și Jaguar F-Pace. Cele două modele au demonstrat că poți să pui atributul sport și după numele unui model “pe tocuri”. Britanicul este incisiv ca un Jaguar adevărat și foarte sigur pe traiectorie chiar și atunci când este forțat la limită. În virajele abordate la limită, ruliul este foarte mic, dar uneori este greu să realizezi când te apropii de limite, granița nefiind clar delimitată. Nu trebuie să uităm că în ciuda declarațiilor făcute de Jaguar, mașina de test nu era chiar ușoară având peste 2 tone. Dar cu toate acestea, F-Pace este unul dintre cele mai agile și sportive SUV-uri cu care am mers vreodată.
Nu e chiar cel mai agil pentru că Stelvio se plasează o idee și mai sus. Deși are tracțiune integrală, Stelvio se simte la condus ca o mașină cu transmisie spate și parcă ești la volanul unei Giulia. Centrul de greutate mai coborât și masa mai mică cu peste 150 kg față de F-Pace contribuie decisiv la dinamica superioară a conducerii față de – repet – un SUV de asemenea foarte sportiv ca F-Pace. Și apoi să nu uităm calitățile direcției: precizie, progresivitate și ușurința cu care se manevrează fără a fi în detrimentul feedback-ului. Așa cum notam în primul test cu Stelvio First Edition, direcția este aproape de perfecțiune. Împreună cu sistemul de tracțiune integrală reglat să distribuie cuplul preponderent spre spate (maxim 50% merge spre față, în condiții normale trage doar spatele), direcția de excepție conferă acea agilitate nemaiîntâlnită vreodată la un SUV. Trebuie să notăm și reglajul diferit la pedala de frână la Stelvio turbodiesel. La versiunea pe benzină testată acum două luni, pedala de frână avea cursa puțin cam lungă și era ușor spongioasă. La versiunea turbodiesel, pedala are mai multă consistență și are cursa mai scurtă.
30 CP despart cele două motoare între ele, dar această diferență explică realitatea doar parțial. În ceea ce privește utilitatea de zi cu zi, nu există diferențe pentru că ambele sunt rafinate și au funcționare lină, britanicul fiind cu o idee mai silențios. Însă în ceea ce privește dinamica, diferența de pe hârtie pare chiar mai mare în realitate în favoarea lui Alfa. Probabil că mai echitabilă era comparația cu F-Pace de 240 CP deoarece Alfa are și avantajul masei sensibil mai mici. Deși ambele au aceeași cutie de viteze automată ZF cu 8 trepte, Alfa este mult mai rapidă decât arată diferența de 30 CP. Sprintează de la 0 la 100 km/h în numai 6,5 secunde, cu 3,3 secunde mai repede decât Jaguar, parcurge kilometrul cu start de pe loc cu 4 secunde mai rapid decât Jaguar, reprizele sunt de asemenea net mai bune, iar pe circuitul Quattroruote de la Vairano, Stelvio a fost cu aproape 5 secunde mai rapid!
În schimb, la viteze mici, Jaguar este mai silențios, lucru confirmat și de măsurătorile de zgomot.
Motorul Ingenium este o mare de liniște și mașina este foarte bine insonorizată.
Nu numai dinamica este importantă ci și confortul deoarece clienții acestor mașini merg de multe ori în călătorii lungi de sute de kilometri. Cu ambele mașini încălțate cu jante de aliaj de 18 inch și cu pneuri cu talon identic, Jaguar este o idee mai confortabil la trecerea peste denivelări scurte. Britanicul era echipat cu suspensia adaptivă inclusă în pachetul Adaptive Dynamics (1.523 euro) care deocamdată lipsește la Stelvio. Aceasta va fi însă disponibilă în curând la fel ca la Giulia, unde se poate comanda opțional pentru 1.357 euro la echipările Super și Veloce.
Costuri
Alfa Stelvio oferă condiții de garanție mai bune ca perioadă de timp și are costuri de întreținere mai mici decât Jaguar F-Pace. Alfa Stelvio este însă mult mai ieftină în ceea ce privește prețul de bază luând în calcul echipările de top Super și Portfolio. F-Pace este ceva mai bine dotat standard în echiparea Portfolio dar, cu toate acestea, la echipare comparabilă, diferența de preț se menține, F-Pace fiind exagerat de scump raportat la Stelvio.
CONCLUZII
Alfa Romeo Stelvio
2.2 TD Q4 Super
Deși are doar 30 CP în plus, Stelvio îl întrece clar pe F-Pace la toate probele dinamice, inclusiv pe circuit și este și mai economic. Surprinzător, deși este puțin mai compact, este o idee mai mare la interior. Sistemul multimedia este însă cuiul lui Pepelea, neputând fi legat la internet și având unele minusuri la ergonomie. Prețul însă este mult mai avantajos decât la F-Pace, diferența fiind de peste 10.000 euro.
Jaguar F-Pace
2.0D AWD Portfolio
F-Pace este foarte rafinat și silențios și, echipat cu suspensia adaptivă, oferă mai mult confort decât Stelvio. Sistemul multimedia este mai modern și oferă mai multe facilități. Cu motorul de 180 CP, performanțele sunt net mai slabe decât ale lui Stelvio, consumă mai mult și este și mult mai scump la echipare comparabilă. Cine vrea mai multă dinamică trebuie să se îndrepte spre noua versiune de 240 CP.
Verdict AutoExpert
Cele două modele demonstrează că putem pune semnul egal între un SUV și sportivitate, oferind o agilitate nemaiîntâlnită la majoritatea SUV-urilor și păstrând nealterat caracterul acestor mărci de tradiție chiar și în segmentul SUV-urilor. Respect! Jaguar are o eleganță tipic engleză în timp ce Alfa promovează un stil minimalist, pur sportiv. Grație construcției și mai ușoare, Stelvio este și mai incisiv în timp ce F-Pace este mai confortabil cu suspensia adaptivă. Avantajul de preț e însă uriaș în favoarea lui Stelvio.