SEAT, campioana siguranţei

Astăzi nu mai există automobil modern fără sisteme și dispozitive de siguranţă pasivă şi activă. Când achiziţionăm o maşină ne interesăm şi de rezultatele obţinute la testele EuroNCAP, de elementele de siguranţă pasivă şi activă cu care este echipat.

Acestea se regăsesc în mod obligatoriu în formulele de echipare standard ale automobilelor moderne având un dublu rol: de prevenire a accidentelor şi de reducere a urmărilor acestora după ce impactul a avut loc. Unele elemente de siguranţă cum sunt centurile şi tetierele pentru toţi ocupanţii se întâlnesc deja pe toate automobilele noi.

Sistemele de siguranţă, cum sunt ABS şi ESP, au devenit, sau urmează să devină, obligatorii în toate ţările. Echiparea cu ABS (prevenirea blocării frânelor) a devenit obligatorie şi în România, iar echiparea cu ESP (controlul electronic al stabilităţii) impusă şi la testele EuroNCAP, este obligatorie în SUA şi va deveni obligatorie şi în ţările europene (pentru maşinile noi, din anul 2012, iar pentru maşinile rulate din 2014).

Firma SEAT (Española de Automóviles de Turismo), a fost înfiinţată în Spania în 1950 cu sprijinul firmei italiene Fiat, apoi a intrat în portofoliul grupului Volkswagen începând cu anul 1986.

De atunci, automobilele fabricate de Seat, sunt comercializate în peste 70 de ţări din lume. În România, Porsche România a lansat automobilele SEAT începând cu luna martie 1999. Astăzi, după 12 ani de prezenţă la noi în ţară, automobilele SEAT, prin dotările standard şi opţionale oferite, se situează printre campionii siguranţei active şi pasive.

SEAT, campioana siguranţei

Începând cu anul 2000, prin Programul EuroNCAP (transferat din SUA în Europa anul 1997), modelele SEAT au fost testate, cu rezultate foarte bune şi bune, atât la impactul frontal sau lateral, la protecţia pasagerilor şi a copiilor aflaţi la bord , dar şi la protecţia pietonilor.

Prima generaţie a fost realizată începând cu anul 1985, în anul 2011 împlinindu-se 26 ani de la prima apariţie. A doua generaţie a ieşit în anul 1993, a treia în anul 2002, cu o restilizare în anul 2006, iar a patra generaţie, actuală, este dotată cu elemente avansate de siguranţă activă şi pasivă.

Primul model SEAT testat în domeniul siguranţei la EuroNCAP în anul 2000, a fost IBIZA din a doua generaţie, cu airbag pentru şofer. Ulterior, Ibiza a fost considerată de revista britanică What Car? cea mai bună maşină din clasa mică în anii 2003-2005, (realizată pe platforma lui VW Polo, având caroserie desenată de Walter de Silva).

Pentru protecţia pasagerilor din habitaclu în dotarea standard intră 6 airbag-uri (2 frontale, 2 laterale şi 2 cortină), centuri de siguranţă cu prindere în 3 puncte şi tetiere cu reglare în înălţime pentru toate locurile, sistem de ancorare ISOFIX pentru două scaune de copil laterale p1e banchetă.

Și sistemele care răspund de păstrarea traiectoriei sigure a maşinii şi păstrarea aderenţei pe timpul frânărilor de urgenţă sunt oferite standard : ESP ( sistem de control electronic al stabilităţii care primeşte informaţii de la senzorii din volan, anvelope, frâne şi acceleraţie), TCS (sistem de control al tracţiunii), ABS (deblocarea roţilor la frânarea de urgenţă) ce ajută la prevenirea derapării, monitorizând puterea transmisă punţilor şi roţilor indiferent de starea drumului sau de acceleraţia motorului şi EBA (sistem de ajutor al frânării de urgenţă) care detectează opririle precipitate şi aplică o forţă de frânare suplimentară pentru reducerea distanţei de oprire şi a probabilităţii apariţiei accidentelor de impact).

La ultimele teste EuroNCAP Ibiza şi-a menţinut poziţia de lider obţinând maximul de 5 stele

La ultimele teste EuroNCAP Ibiza şi-a menţinut poziţia de lider obţinând maximul de 5 stele (34 pct.) la protecţia adulţilor, 4 stele (38 pct.) la protecţia copiilor şi 3 stele (19 pct.) la protecţia pietonilor. Prima generaţie a compactei Leon a fost realizată în anul 1999, iar cea de a doua generaţie în anul 2005. Posedă componente de pe platforma lui Golf 5, Audi A3 şi Skoda Octavia.

A obţinut punctaje maxime la testele EuroNCAP în anul 2002 la protecţia pasagerilor adulţi la impactul frontal şi lateral. Ultima oară a fost testat EuroNCAP în anul 2005 când a obţinut 4 stele. Posedă multe elemente de siguranţă asemănătore cu Ibiza în varianta standard.

Astfel, pentru protecţia pasagerilor în dotarea standard intră 6 airbag-uri (2 frontale, 2 laterale şi 2 cortină), dar opţional încă 2 airbag-uri pentru torace, centuri de siguranţă cu prindere în 3 puncte şi tetiere cu reglare în înălţime pentru toate locurile, sistem de ancorare ISOFIX pentru două scaune de copil. Mai amintim servodirecţia Servotronic reglabilă cu viteza, volanul reglabil pe două direcţii, ABS, TCS decuplabil, DSR şi Cruise control, iar ca sisteme suplimentare, alături de ESP şi EBA, mai apar cel de control al presiunii în pneuri şi dispozitivul de demaraj în rampă.

Pe varianta Leon Cupra R, cu 5 locuri, sunt menţionate suplimentar farurile bixenon şi sistemul de faruri adaptive (AFS), diferenţialul blocabil gestionat electronic (XDS), senzorii de ploaie şi trapa din sticlă. Este un monovolum compact realizat în anul 2004 cu elemente de la SEAT Leon şi VW Touran.

Dintre elementele de protecție şi siguranţă amintim: volan reglabil pe înălţime, servodirecţie reglabilă funcţie de viteză (Servotronic), 6 airbag-uri, centuri de siguranţă în 3 puncte şi tetiere pentru 5 locuri, sistem ISOFIX , sisteme ABS, ESP şi TCS de nouă generaţie, DSR (Dynamic Steering Response), frâne disc pe toate roţile etc.

Altea XL (realizată în 2006) posedă un spaţiu interior mai mare pentru familie şi are în plus ca elemente de siguranţă sistemul de faruri adaptive (AFS-ce sporeşte vizibilitatea în viraje şi se adaptează mai repede condiţiilor de trafic detectând la timp obstacolele de pe carosabil), faruri cu bixenon (pentru creşterea gradului de iluminare în distanță), funcţia Cornering pentru farurile de ceaţă (cu lumini auxiliare integrate în ele pentru creşterea gradului de iluminare în curbe, acestea se activează în viraje în mod automat pe direcţia de mers), un sistem de asistare la demarajul în rampă (facilitează pornirea în rampă şi previne alunecarea înapoi la eliberarea pedalei de frână timp de 2 secunde), senzor de parcare şi senzor de ploaie.

Cu cele 6 airbag-uri şi 2 suplimentare pentru torace şi cu sistemul ISOFIX Altea XL a obţinut la testele EuroNCAP rezultate foarte bune la protecţia adulţilor şi copiilor. În funcţie de variantele de echipare (Reference, Style, Sport) apar şi alte echipamente suplimentare.3

La varianta Style apar reglaje manuale la scaunul şoferului şi pasagerului din faţă, Cruise control, funcţie Coming Home a farurilor (continuarea iluminării după părăsirea maşinii), instalaţie de control a presiunii în pneuri cu avertizare acustică şi optică.

Pe linia siguranţei, Altea a obţinut 5 stele la testele EuroNCAP demonstrând că este cel mai sigur dintre monovolumele existente pe piaţă, fiind realizat cu o caroserie puternică şi un habitaclu stabil.

Având o protecţie la impactul lateral şi a copiilor foarte bune, acest model a obţinut la teste rezultate asemănătoare cu cele ale lui Citroen C4. Punctaje bune, peste medie, a obţinut şi la protecţia pietonilor prezentând o bară de protecţie faţă şi o capotă corespunzătoare cerințelor.

SEAT Exeo, un automobil sedan de clasă medie, este realizat pe platforma lui Audi A4, în variantele Reference, Style şi Sport. Dotările de siguranţă îl fac un automobil sigur pe pe piaţă. La ultimele teste EuroNCAP din 2010, pe baza noilor procente obligatorii pentru 5 stele, Exeo a obţinut punctaje bune la protecţia copiilor şi a pietonilor, dar puțin mai slabe, la protecţia adulţilor, din cauza unor elemente rigide din bord ce pot deveni periculoase pentru pasagerii din faţă în caz de impact (elementele existente preluate de la caroseria lui A4).

Pe lângă elementele de siguranţă de ultimă generaţie (frâne disc pe toate roţile, sistemele ABS, ESP, EBA, 6 airbag-uri faţă, laterale şi cortină, centuri de siguranță) apare şi un al şaptelea airbag pentru torace, sisteme ISOFIX cu Top Tether, sistemul de avertizare a lipsei centurii de siguranță (Sea Belt Reminder), tetiere active cu sistemul german WOKS ( pentru reducerea riscului de leziuni cervicale la impactul din spate). Opţional se mai poate echipa cu trapă în plafon cu celule solare (pentru alimentarea instalaţiei de climatizare pe timpul parcării maşinii), reglaje scaun şofer.

În variantele Style şi Sport apar câteva sisteme de siguranţă în plus: instalaţia de monitorizare şi avertizare a presiunii în pneuri, reglajele lombare la scaunul şoferului şi pasagerului, Cruise control, senzor de ploaie, faruri bixenon, lumini faruri Coming Home, senzor parcare spate. Este o autoutilitară MPV de 7 locuri realizată în anul 1996 având componente şi trăsături de design asemănătoare cu Ford Galaxy şi VW Sharan, care a suferit o primă restilizare în anul 2000.

La ultimele teste EuroNCAP desfăşurate în anul 2010, care impun ca dotare obligatorie sistemul ESP, de control electronic al stabilităţii, (ESC, VSA), Alhambra a obţinut punctajul maxim.

Varianta Reference este echipată standard cu cele 6 airbag-uri (2 frontale, 2 laterale, 2 cortină pentru locurile din faţă), un airbag pentru genunchii şoferului, centuri de siguranţă în 3 puncte cu sistem de avertizare la necuplarea centurii, servodirecţie reglabilă funcţie de viteză, sisteme ABS, ESP, TCS, ISOFIX cu Top Tether pentru 2 scaune laterale copii, controlul presiunii în pneuri, proiectoare de ceaţă cu sistem Cornering, volan reglabil pe înălţime, scaune reglabile pentru şofer şi pasager, trapă glisantă panoramică cu deschidere mărită. În varianta Style mai apar suplimentar şi alte sisteme de siguranţă: Cruise control (pentru reglarea vitezei maxime de deplasare) , senzor de ploaie, faruri cu Coming Home.

În plus, Style oferă spaţiu de siguranţă şi confort pentru familie modulabil şi adaptabil cerinţelor (în care banchetele 2 şi 3 se pot rabate mărindu-se suprafaţa de depozitare de la 852 la 2.610 litri). Noul MPV Alhambra 4, realizat pe platforma lui VW Sharan, prezentat la Salonul de la Geneva în 2011, posedă şi el dotările de siguranţă menţionate mai înainte. Motorizările disponibile pe noua generaţie SEAT Alhambra sunt cele cunoscute de la VW Sharan, fiind vorba despre două versiuni TSI pe benzină (de 150 CP, respectiv 200 CP) şi două diesele common rail TDI (140 CP, respectiv 170 CP).

Opţional, este disponibilă şi cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj DSG. În plus versiunea Ecomotive a modelului Alhambra 4 cu motorizare diesel are sistem Start&Stop si sistem de catalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) care fac din aceasta cea mai curată maşină diesel a momentului.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top