Pe un segment în care marea majoritate a clienților nu iau în calcul decât opțiunea diesel, Lexus rămâne fidel abordării hibride a propulsiei. Experiența este de partea lor, dar oare cât va conta ea?
Acum nu mulți ani, Lexus era singurul producător premium ce oferea opțiunea hibridă. Mai mult, concurența, în special germanii, priveau cu o oarecare superioritate încercările japonezilor de a îmbina benzina cu electricitatea într-o perioadă în care motoarele diesel luau avânt. Azi, Lexus are câțiva parteneri de joacă pe terenul hibrizilor, mulți dintre ei chiar din partea producătorilor teutoni, semn că timpul a demonstrat că abordarea japonezilor are potențial.
Desigur, acest potențial este unul puternic dependent de piața la care ne raportăm. Spre exemplu, în Japonia, hibridul Prius este cel mai bine vândut model pentru al treilea an consecutiv, în timp ce, în Europa, se zbate în subsolul clasamentului, la o distanță imensă față de liderii segmentului.
Particularitățile piețelor joacă un rol fundamental în cifrele de vânzări, iar, la prima vedere, europenii nu par a fi dispuși să renunțe la modelele convenționale în favoarea hibrizilor. Prin urmare, este cât se poate de clar că Lexus va trebui să aducă mult mai multe argumente „pro“ pentru a face o vânzare, în timp ce concurența se poate baza pe inerția vânzărilor sau chiar pe imaginea europeană a modelor sale.
În cazul lui RX 450h, unul dintre argumentele de care vorbeam anterior, este prețul. În momentul de față, pentru orice model din stoc se aplică o reducere de aproximativ 11.000 de euro, suficient pentru a aduce costurile de achiziție la nivel cu concurența teutonă cu motoare diesel.
Lexus – Încăpățânare hibridă
Lăsând argumentele de ordin financiar la o parte pentru moment, acest RX 450h ascunde sub exteriorul discret prin excelență o întreagă armată de soluții tehnice inovatoare. Începând cu partea din față a mașinii avem un motor pe benzină de 3.5 l și 249 CP, lângă el un motor electric de 123 KW, iar în spate un alt motor electric de data aceasta de 50 KW și un pachet de acumulatori NiMH.
Un calcul destul de complicat mai târziu și rezultă o putere totală a ansamblului benzină plus electric de 299 CP, peste ce oferă majoritatea motoarelor diesel de cilindree de 3 l.
În același timp, prezența motorului electric din zona punții spate oferă posibilitatea rulării în modul 4×4 fără a fi nevoie de o legătură fizică între motor și punte. Dacă ți se pare complicat până la acest punct, e cazul să privești câteva secunde modul în care interacționează acest întreg ansamblu de propulsie. Pe un ecran central generos dimensionat sunt afișate pictogramele fiecărui element precum și legăturile dintre ele.
Motorul pe benzină este cel mai des în funcțiune, având rolul principal de a propulsa mașina și secundar de a încărca bateria. În funcție de viteza cu care te deplasezi și modul în care folosești accelerația, motorul pe benzină fie se decupleză complet, moment în care rulezi full-electric, fie este ajutat de motoarele electrice pentru a fi intrebuințat mai puțin și, logic, a consuma mai puțin.
De fiecare dată când electronica mașinii sesizează că ar putea să facă economie, să zicem atunci când ridici piciorul de pe accelerație sau frânezi, motorul pe benzină este oprit. În același timp, pe perioadele de decelerare, un modul de recuperare al energiei cinetice încarcă bateria.
Toată această tevatură o vei observa mai degrabă vizual, pe ecranul central, decât senzorial deoarece Lexus a reușit să facă toate aceste tranziții aproape imperceptibile.
În oraș vei putea rula pur electric doar 3-4 km și asta doar dacă ești foarte atent cu accelerația din simplul fapt că bateria nu este foarte mare, iar greutatea mașinii la gol este de 2.2 tone.
În concluzie atuul principal al lui RX 450h nu este autonomia electrică ci modul foarte inteligent în care știe să se folosească de resursele motorului pe benzină doar atunci când este nevoie de el. Rezultatul este un consum urban de 8-9 l/100 km în condițiile unei abordări „eco“ ce ar putea deranja până la un punct, partenerii de trafic mai grăbiți.
Dacă în oraș sistemul hibrid are un efect cât se poate de evident asupra consumului, la drum întins intervenția lui se diminuează considerabil, iar consumul poate fi comparat fără probleme cu al unui SUV cu motor pe benzină clasic (10-11 l/100 km). Cârcotașii vor spune că mai avem până când hibrizii vor deveni o modă în Europa, în schimb un lucru este clar, atunci când era lor va demara, Lexus va pleca din pole-position.