Apoi, în 1947, apare Jeep Utility Wagon, primul cu caroserie închisă, iar în 1948 Jeep Utility Truck primește și tracțiune integrală, devenind descendentul direct al SUV-urilor moderne. Prin caroseria închisă și tracțiunea integrală, s-au îmbunătățit confortul și versatilitatea acestor mașini văzute ca utilitare pure. Abia ulterior, la începutul anilor 60, Jeep a demonstrat cu modelul Wagoneer că tracțiunea integrală și caroseria robustă a unui 4×4 garantează o serie de beneficii și din punct de vedere al siguranței active și pasive. În 1970, Range Rover a reprezentat o altă piatră de hotar importantă, fiind primul model cu tracțiune integrală permanentă.
Totuși, blocarea diferențialului central se realiza manual. În 1974, pe Jeep Wagoneer, apare prima tracțiune integrală inteligentă. Este vorba de sistemul QuadraTrac dezvoltat de BorgWarner. Apoi, în 1976 a apărut iconica Lada Niva, care avea toate ingredientele SUV-ului modern – caroserie autoportantă și tracțiune integrală permanentă. În anii 80, evoluția tehnologică a condus la o nouă abordare în lumea off-road.
Au apărut așa numitele off-roadere pure și dure, unul dintre cele mai de succes modele de acest fel fiind Jeep Cherokee XJ în 1984. Cei de la Jeep au avut un marketing foarte bun pentru că au anticipat încă de pe atunci că și versiunile 4×2 au clientela lor. În același timp, s-au dezvoltat modele având caroserie cu șasiu ușor separat, cum a fost cazul lui Suzuki Vitara din 1988. De aici încolo,fenomenul SUV a căpătat o amploare foarte mare, SUV-urile segmentându-se foarte mult în toate clasele.
Au apărut așa-zise modele “intermediare”, cum a fost cazul lui Golf Country în 1990: un Golf supraînălțat, cu caroserie ranforsată și tracțiune integrală. Apoi, în 1994, Toyota RAV4 a deschis calea SUV-urilor moderne, la care, pe lângă calitatea și fiabilitatea recunoscută a lui Toyota s-au adăugat în premieră calități dinamice comparabile cu ale sedanurilor de clasă medie. Poziția înaltă de condus și tracțiunea integrală au atras foarte mulți clienți, care nu erau însă interesați neapărat să parcurgă trasee off-road extreme. De aceea, RAV4 este simbolul și modelul SUVului modern: dinamic, performant și cu tracțiune integrală, dar nu o tracțiune integrală pentru situații extreme.
Până și un specialist în off-road ca Land Rover a aderat la acest curent și în 1997 a apărut Land Rover Freelander, un model extrem de practic și de versatil. Procesul de evoluție al SUV-urilor a continuat, acestea devenind apreciate nu numai de fanii off-road-ului ci și de toate tipurile de clienți. Acesta a fost momentul în care a explodat și cererea de SUV-uri 4×2 anticipată de Jeep cu mai bine de 10 ani în urmă. Iar din acest moment, acest segment de nișă s-a transformat într-unul de sine stătător, la fel de important ca și segmentul clasei mici sau compacte.
Responsabil de explozia SUV-urilor 4×2 este în special Renault Captur. Chiar dacă nu a fost primul în segment, existând înainte Toyota Urban Cruiser (2006) sau Nissan Juke (2010), Captur a fost primul care a declanșat o creștere abruptă a vânzărilor de SUV-uri 4×2, astfel că acestea au ajuns să depășească ca pondere pe cele 4×4 și în Europa dar și în România.
Cu 3,2 milioane unități vândute în 2015, segmentul SUV-urilor și al crossover-erelor reprezintă 22,5% din piața europeană, întrecând cu puțin felia de piață a clasei mici. În România, felia de piață a SUV-urilor și crossover-elor este chiar mai mare, depășind 25% în primele 10 luni din 2016. Și această evoluție extrem de pozitivă a vânzărilor nu dă semne că se va opri nici în Europa și nici în România.
Practic, toți producătorii vor avea în maximum 1-2 ani câte un model în fiecare clasă importantă de SUV-uri, fie că vorbim de clasa mică sau cea compactă. Iar producătorii premium se extind și ei în jos și în sus, urmând să aibă competitori atât în clasa mică cât și în cea de superlux. Să ne oprim puțin și asupra evoluției industriei românești. Astăzi, la 20 de ani de falimentul lui Aro, nu putem să nu privim cu amărăciune înapoi. Prezentat în 1969 în două versiuni – cabrio cu două uși (240) și cu patru uși (244), Aro 24 a fost lansat pe piață în 1972, cu 7 ani înainte să apară iconicul Mercedes G-Class. Inițial, Aro 24 a avut motoare românești de 2,5 litri pe benzină și de 2,7 și 3,2 litri diesel.
Ulterior, s-au montat și motoare de import, cum ar fi dieselul de la Peugeot sau puternicul V6 de 3 litri de la Ford. La începutul anilor 80, Aro devenise un succes mondial fiind vândut din Europa până în Africa și America de Sud. Apoi, în 1969 Aro 24 Off-roaderul românesc a fost prezentat în 1969 și s-a comercializat începând cu 1972, cu 7 ani înainte de apariția lui Mercedes G-Class.
Modelul cu caroserie închisă și patru uși a avut și o versiune de top, Aro 244 Cosworth, cu motor Ford V6 de 3 litri.1980, s-a lansat Aro 10, un offroader mic, cu multe componente și motoare pe benzină de la Dacia și motoare diesel de la Renault. Perioada 1981-1990 a fost cea mai bună din istoria lui Aro după care a urmat decăderea. Căpușată și privatizată apoi de niște escroci, Aro a intrat în 1996 în faliment.
Aro 10 ar fi putut fi un rival serios pentru Suzuki Vitara, în timp ce Aro 24 nu era în anii 80 cu nimic mai prejos decât un Land Rover Defender. A trebuit să așteptăm 14 ani până a apărut un nou SUV românesc, în aprilie 2010. Dacia Duster duce mai departe cu mândrie istoria „Zimbrului din Carpați” așa cum era supranumit Aro. Duster are meritul că a condus la revitalizarea segmentului SUV în România, ale cărui vânzări s-au dublat din 2009 în 2011.
Iar Duster nu e un succes doar în România ci și peste tot în lume, fiind la doilea cel mai vândut model în gama Renault în 2015, peste 1,5 milioane unități fiind produse până acum, dintre care 1 milion cu sigla Dacia. Iar aptitudinile off-road ne aduc aminte de robustul Aro 10.