S-ar putea crede că cei care cumpără SUV-ul britanic o fac pentru a-și satisface propriul exhibiționism și dorință de aventură. Această expediție în Anzi ne-a demonstrat că nu este chiar așa.
Șase zile am navigat la capătul lumii, între Chile și Bolivia, prin trecători și pasuri montane, cu noul SUV de super-lux Bentayga. Lansat anul acesta, modelul super-luxos este cel mai scump și mai galonat SUV de pe piață. La eveniment a fost invitat și un ziarist, care a luat parte la un safari pentru care clienții Bentley plătesc 18.000 de euro. Încep cu completarea unei fișe ce începe cu stimate domnule/doamnă, Sir/Lady. Ulterior am primit fotografiile hotelului cu piscină care ne aștepta în deșert. Pe invitație era scris “Expediție remarcabilă”, cu accent pe “expediție”.
Ar fi trebuit, poate, să fiu mai suspicios cu acest termen. De obicei aceste evenimente înseamnă câteva ore de condus, ceva relaxare la un spa și apoi cina, iar a doua zi pornești spre casă. Dar nu este în noul spirit Bentley. Început într-o mină de cupru Ca să ajungem acolo am luat un avion de la Santiago la Calama, o localitate pierdută undeva în nordul statului Chile unde se află cea mai mare mină de cupru și un hotel unde ne este recomandată aclimatizarea pentru că se află la 5.000 de metri altitudine. L-am întrebat pe recepționer de piscină și a râs: nu au așa ceva. Aproape, pe autostrada prăfuită aleargă asurzitor camioane și câini vagabonzi. Merg spre cină și fac cunoștință cu câțiva participanți. Un tată și fiu, antreprenori italieni, un cuplu portughez și un român în jur de patruzeci de ani.
Dar cina nu este gata. Ne însoțește și Christophe Georges, șeful de marketing de la Bentley. Afară, în parcarea hotelului, apare Bentayga: mega-SUVul elegant, impozant, de cinci metri, uimitor de silențios pentru uriașa sa putere (peste 600 CP). Suntem anunțați că a doua zi vom pleca într-un convoi care pare mai degrabă desprins din “Gumball Rally” decât dintr-o prezentare de presă. Vom avea pick-up-uri roșii în deschiderea și închiderea convoiului, inscripționate cu “Pirelli”, marca ce oferă anvelopele gigantice pentru Bentayga și gama Bentley.
Vom ține legătura între noi cu stații de emisie-recepție și avem ghizi pe tot parcursul călătoriei. Echipajul de asistență este alcătuit din veterani ai curselor Paris-Dakar și ai Camel Trophy, condus de Jean Marc, un domn rafinat și discret, care ne asigură prin firma sa traversarea deșertului cu ajutorul a câțiva pasionați (printre care și Bernard, ciclist și instructor de pilotaj din Marsilia sau Albrecht, un arhitect austriac din Salzburg). Avem la dispoziție și o mașină de asistență medicală care ne urmează pe tot traseul, cu tuburi de oxigen și chiar și un bodyguard.
Copilot antreprenor român L-am cunoscut și pe companionul meu de drum: un antreprenor român în jur de 40 de ani, cu un aer degajat, dar care are un trecut mai ceva ca un roman foileton. Aduce cumva cu Ewan McGregor și și-a făcut averea din mănuși de protecție de lucru, iar acum este numărul unu în industria de echipamente necesare prevenirii accidentelor din România.
A participat și în emisiunea “Arena leilor”,show-ul prin care antreprenorii români de succes sponsorizează ideile bune ale altor antreprenori începători. Aflu că mănâncă doar fără gluten și bea foarte multă apă. Dar pare un tip simpatic. După briefingul de conducere am plecat spre San Pedro prin deșertul Atacama, cel mai uscat loc de pe planetă.
Nicio vietate nu poate supraviețui căldurii și uscăciunii de acolo. Am ajuns, într-un final, la un hotel departe de orice. Suntem obosiți, dar luxul ne este asigurat: avem și piscină. Abia de aici va începe transformarea din “Bentley Extraordinary World” în “Camel Trophy”. Semnele înălțimii Spre disperarea noastră primim mesajul că a doua zi urmează să ne trezim la ora șase. Privim cu lacrimi în ochi piscina nefolosită și plecăm spre Bolivia: vom avea de trecut vama cu birouri meschine și fotografii ale președintelul Evo Morales și a lui Simon Bolivar.
Copilotul meu îmi spune relaxat că mai are două Ferrari, un Bentley Continental, un Lamborghini și un Audi Q7. A participat cu mai mulți producători în diverse acțiuni dar cel mai mult i-a apreciat pe cei de la Land Rover, unde a avut parte de paste fără gluten. Dar recunoaște că este servit foarte bine și aici, în deșert. Între timp, descopăr pe consola centrală funcția de masaj în scaune de pe Bentayga. Are mai multe programe printre care și favorita mea, o ședință de întindere. Probabil că o sămi fac un credit să cumpăr un astfel de scaun să-l cuplez acasă la priză.
Un Bentayga W12 costă de la 213.000 euro. Mai ieftin e dieselul V8: „doar” 178.800 euro. Spre seară ajungem la o altitudine de 5.000 de metri și respirăm greu. Doamna portugheză are probleme de respirație și i-a fost aplicată masca de către echipa medicală. La hotel descoperim în total 22 de prize și ceva curent electric. În băi găsim un afiș prin care suntem anunțați că “nu este garantată apa caldă” și ne este interzisă utilizarea uscătoarelor de păr, acestea consumând prea mult curent.
Nu există nici semnal pentru telefonia mobilă și nici internet. Clienții de Bentley sunt încântați de tratamentul primit, ca și cum ar fi la un hotel de cinci stele. Hotelul din sare Pornim dis de dimineață din hotel. Afară sunt minus cinci grade și, de lângă schimbătorul de viteze al transmisiei automate, suntem îndemnați să ridicăm la maxim garda la sol. Este, probabil, pentru prima dată când un Bentayga își afundă roțile sale prețioase într-un pârâu de munte.
Traversăm apoi deșertul Siloli și ajungem la Salar de Uyuni, un fost lac de sare, care arată desprins dintr-un scenariu post-apocaliptic de război nuclear. În jurul nostru sunt munți acoperiți cu plantații de quinoa. Ne așteaptă o noapte într-un hotel în care camerele (inclusiv pereții și podelele) sunt făcute din sare, iar seara ieșim să ne uităm la stele. Bem ceai din frunze de cola pentru a face față altitudinii.
A patra zi ne așteaptă o cursă de viteză pe lacul de sare și, cu toate că ni se recomandă o viteză maximă de 210 km/h, nu rezistăm și ducem Bentayga la 240. Este ca o Formula 1 cu SUV-uri. Cea de-a cincea zi ne așteaptă cu o altă trezire matinală înainte de ivirea zorilor și ne îndreptăm spre Iquique, un fel de Rimini chilian, cu clădiri înalte pe malul oceanului și vedem, în sfârșit, luminile unui oraș. Sperăm la un hotel confortabil, cu wi-fi puternic și oameni în loc de lame.
Nici pomeneală! Trecem pe lângă un indicator spre “centru” și o luăm pe un drum care ne duce înapoi în deșert și dormim într-un sat de corturi alimentat de la un generator de curent. Avem un bucătar dedicat doar pentru noi, iar dușurile sunt într-un cort separat. Doar cuplul de portughezi se avântă într-acolo. A doua zi dimineață, după un drum lung printre dune și o coborâre vertiginoasă de 800 de metri, vedem Oceanul Pacific. Pe aici a trecut Raliul Dakar în 2015. Ne simțim copleșiți de priveliște, iar coborârea ne aduce aminte că nu suntem din echipa națională de ski.
Am fost ghidați însă de amicii de la Camel Trophy și neam simțit salvați. “Nu am vrut să oferim o experiență obișnuită, cu hoteluri și restaurante cu stele Michelin”, ne spune șeful de marketing de la Bentley, care dorește o raportare a mărcii la originile sale sportive. “Oamenii vor alternative, vor experiențe uimitoare. Ne gândim deja ce să facem pentru 2017”, ne-a declarat Cristophe Georges, în timp ce înoptăm, pentru ultima noapte, în oraș. “Avem câteva opțiuni precum Namibia, Oman sau Mongolia. Clienții Bentley sunt fericiți iar unii deja cred că vor cumpăra un Bentley anul viitor.
Portughezii vor cumpăra un Bentayga (doar că doamna insistă să vândă un Aston Martin înainte). Copilotul meu din București își aranjează în telefon toate fotografiile într-un fișier. Între timp, ziaristul-freelancer din Italia deja își făcea calculele câte mașini de spălat vor fi necesare pentru a scoate tot nisipul din hainele purtate de-a lungul expediției ce l-a purtat din deșerturi aride în dimineți înghețate.
FIȘA TEHNICĂ | BENTAYGA W12 |
---|---|
Motor | biturbo benzină, W 12 |
Cilindree | 5.950 cmc |
Putere max/turație | 608 CP/5.000 rpm |
Cuplu maxim/turație | 900 Nm/1.300 - 4.500 rpm |
Tracțiune | integrală permanent |
Cutie | automată cu 8 trepte |
Anvelope | 275/50ZR 20 |
Caroserie | 5 portiere, 5 locuri |
Suspensii | față cu paralelogram |
Suspensii | spate multilink |
Frâne | cu discuri autoventilate |
Servodirecție | e acționata electric |
Rezervor | 85 litri |
Ampatament | 300 cm L/l/h 514/ 200/174 cm |
Masa proprie | 2.440 kg |
Portbagaj | 184-1.445 litri |
Produs | la Crewe (Marea Britanie) |
Preț | 213.000 euro cu TVA |