Este prima întruchipare a mult așteptatei platforme MOB A0 și vine într-un moment de glorie pentru spanioli, pentru a sprijini cifrele de vânzări în progres continuu. Am cheile, doza de cafea și dispoziția perfectă pentru o tură cu noul Seat Ibiza Style 1.0 TSI 115 CP. Vă invit, deci, la un flamenco prin oraș, pe autostradă și pe serpentine.
Cât de mult s-a transformat Seat în ultimii ani! S-a maturizat, lăsând în urmă emoția modelelor de acum zece ani, pe care a înlocuit-o cu o doză zdravănă de pragmatism aproape nemțesc. ”Ole” a devenit ”wunderbar”. Iar schimbarea le-a dat aripi: Ateca, primul SUV Seat a fost comandat în 5.000 de unități încă dinainte de lansarea din 2016, iar acum, la un an distanță, dacă vreți în garaj un exemplar, trebuie să stați la coadă! Situația se oglinește clar în cifrele de vânzări din prima jumătate a anului 2017, când Seat a progresat față de aceeași perioadă din 2016 cu 13,7%, până la 246.500 unități. Iar acum vine Ibiza: mai bine de trei decenii de istorie, peste cinci milioane de exemplare vândute, design curat și cea mai recentă tehnică germană. Succesul i se așterne la…roți.
Totuși, deși a câștigat premiul Red Dot pentru design, în zilele de test am trecut mai degrabă neobservați prin trafic. Liniile simple, rectangulare și suprafețele drepte au, cu siguranță, acel ”ceva”, amplificat și de jantele de 16 inch incluse, alături de farurile ceață direcționale și de senzorii de parcare, în pachetul Enjoy Style II (902 euro), dar nu ajută suficient încât să-țitrezească admirația precum – să zicem – un Nissan Micra. Pentru un spectacol adevărat, trebuie să aștept varianta FR. Emoția, caracteristica proverbială a mărcii iberice, a lăsat loc pragmatismului și la interior, iar rezultatul este o ergonomie ireproșabilă: comenzile sunt dispuse perfect, butoanele acompaniază fiecare apăsare cu acel tipic ”țac” nemțesc, iar cadranele și display-ul central sunt perfect vizibile. Mai mult, rigurozitatea cu are a fost asamblat dă clasă multor automobile din segmentul superior. Sehr gut! Plasticele, în schimb, sunt tari peste tot.
Adevăratele beneficii aduse de platforma MQB A0 se simt imediat ce intri în mașină, pentru că lățimea habitaclului este neobișnuit de mare pentru un hatchback de clasă mică. Și în spate mă întâmpină același spațiu ofertant, la nivelul celor mai mari din segment. Creșterea ampatamentului cu 9 cm a permis adoptarea unui șezut lat, de 50 cm, păstrând totodată spațiul la genunchi excelent, valorile fiind egalate doar de Opel Corsa, care pierde însă puțin teren la spațul la cap și la lățimea interioară. Per total, persoanele înalte au o libertate de mișcare mai mare decât în orice altă mașină din segment. Cum spațiul interior a crescut, iar lungimea totală a rămas neschimbată, portbagajul a devenit un pic mai scurt, însă, per total, datorită lățimii caroseriei, în progres cu 9 cm, păstrează un volum măsurat de colegii de a Quattrorote de 290 litri, identic cu al fruntașelor Corsa și i20. Rămâne, însă, în urmă față de ambele rivale, pentru că rabatarea banchetei formează un prag, care incomodează la încărcarea obiectelor lungi, în timp ce la cele două concurente se formează o suprafață plană.
Noua platformă nu este însă numai despre spațiu, ci, în egală măsură, despre dinamică și rafinament. Realizez asta atunci când învârt cheia în contact și murmurul celor trei cilindri se deslușește cu greu. Atât antifonarea de top, cât și propulsorul bine echilbrat contribuie la menținerea liniștii în habitaclu. Vibrațiile sunt, de asemenea, aproape inexistente, de aceea pornirile repetate din trafic cu sistemul Start/Stop activat sunt ireal de line și prompte. În oraș, puntea semiindependentă spate lucrează silențios și nu zdruncină, contribuind din plin la menținerea unui nivel ridicat de confort. Ibiza accelerează ușor de la 1.700 rpm și urcă voios până spre 5.000 rpm, dovedind o elasticitate excepțională, iar cele cinci trepte ale cutiei sunt alese de așa natură, încât, dacă schimb la 2.500 rpm, turația să ajungă la 1.800 rpm în următoarea treaptă, păstrând fluxul cupului neîntrerupt. Schimbătorul se mișcă fluid printre viteze, dar, ocazional, s-a mai bâlbâit la cuplarea primei trepte. Consumul urban s-a stabilizat la 6,2 l/100 km în condiții normale (cel mai bun pe care l-am obținut cu un model de clasă mică, echipat cu benzinar în trei cilindri), dar orele de vârf mai pot adăuga fără probleme 2 l/100 km. Vizibilitatea este bună, cu excepția celei spate, care suferă din cauza oglinzilor laterale minuscule. Chiar și mai bine se prezintă micuța Ibiza în afara localității. Treapta a cincea este lungă (1.000 rpm la 43,5 km/h), profitând din plin de elasticitatea motorului, concomitent cu menținerea consumului la 5,5 l/100 km, mai bun chiar și decât al economicului Nissan Micra echipat cu motorul de 0,9 litri (5,9 l/100 km). Reprizele sunt, de asemenea, de top la această categorie, la nivelul dinamicului Hyundai i20, dar cu un plus evident de rafinament al motorului. Da, nu sunt fan Seat, dar ceea ce au reușit spaniolii merită aplaudat! Și am lăsat la sfârșit ce era mai spectacuos: compotamentul pe viraje. Ecartament mărit cu 6 cm în față și cu 4,8 cm în spate, ampatament mărit cu 9,5 cm, lungime și înălțime practic neschimbate: stabilitatea este fenomenală! Practic, roțile au migrat spre colțurile caroseriei, păstrând contactul cu șoseaua în orice situație, iar incisivitatea direcției și feedbackul transmis șoferului sunt egalate doar de sistemul de pe Micra. Practic, cu Ibiza poți să te distrezi fără grija că zbori în decor, pentru că, după depășirea limitelor fizicii, ESP-ul corectează fin trasa, fără să dezechilibreze mașina. Un festin pentru gurmanzii de viraje și diferențe de nivel. Frânele sunt foarte rezistente la oboseală, fin dozate, dar tamburele de pe spate penalizează ușor distanța de oprire.
Multimedia
Unul dintre marile atuuri ale hatchback-ului spaniol este sistemul de infotainment. Toate variantele de echipare au ecrane tactile bine integrate în consola centrală: chiar și cel de bază, de 5 inch, standard pe versiunea Style pe care am testat-o, vine însoțit de intrare auxiliară, mufă USB și slot SD, dar display-ul opționalde 8 inch, care costă în plus 421 euro, este un as al conectivității. Sunt disponibile protocoalele Android Auto, Apple CarPlay și MirrorLink, putând afișa chiar și hărțile de pe telefonul mobil. Smarphone-ul poate fi încărcat wireless dacă achiziționați pachetul Connectivity Box (203 euro), care aduce și sistem de amplificare a semnalului GSM. Avem, firește radio și un CD player în torpedo, dar pentru radio-ul digital DAB trebuie să achităm extra 183 euro. Sunetul oferit de cele șase difuzoare este foarte bun, iar cei dornici de mai mult pot comandasistemul beats, cu amplificator de 300 W și subwoofer, pentru încă 457 euro. Comenzile de pe volan sunt ușor de acționat, mai ales cele rotative. De la ecranul tactil sunt activate și unele setări ale mașinii, precum iluminarea interioară. Există și o funcție Ecotrainer, care evaluează stilul de conducere, atribuindu-i un scor și face recomandări pentru scăderea consumului.
Platforma
Cea de-a cincea generație a lui Ibiza este primul model de clasă mică al VW Group care adoptă platforma modulară MQB A0. Astfel se explică schimbarea dimensiunilor față de generația precedentă: lățimea și ampatamentul au crescut, în condițiile unei lungimi aproape neschimbate, beneficiile fiind habitabilitatea crescută și comportamentul rutier ameliorat. A crescut și rigiditatea, datorită ștanțării la cald a panourilor și îmbinării lor cu un mare număr de puncte de sudură (peste 4.000). Toate acestea nu numai că nu cresc greutatea, ci chiar dimpotrivă: prezența barei anti ruliu ajută la rigidizarea caroseriei fără a fi folosite ranforsări, scăzând astfel greutatea. Platforma permite și montarea motoarelor alimentate cu gaz, care au rezervorul amplasat sub podea. Toate motoarele pe benzină au trei cilindri și aparțin familiei EA 211: cel de pe exemplarul nostru este supraalimentat cu turbocompresor (cu supapă westgate controlată electric) și injecție directă. Ca și versiunea aspirată, are blocul din aliaj ușor și distribuția pe curea dințată, care consumă cu 30% mai puțină putere decât cea pe lanț. Datorită materialelor de calitate folosite, cureaua nu necesită înlocuire, având durata de viață egală cu cea a motorului. Ambii arbori de distribuție sunt echipați cu variatoare de fază. Pentru a ajunge repede la regimul termic și a micșora consumul și, implicit, emisiile, galeria de evacuare este integrată în chiulasă și răcită cu lichidul de răcire al motorului. Astfel, și temperatura motorului poate fi scăzută la sarcini mari, evitându-se îmbogățirea amestecului. Pentru o eficiență crescută, turbocompresoarele și intercoolere au un circuit propriu de răcire, cu lichid și pompă electrică.
Calitatea
Ciudată mașină, Ibiza. Pe de o parte, precizia asamblărilor este foarte bună, pe de altă parte, este evidentă dorința de a limita costurile. Caroseria este atent lăcuită, cu vopseaua uniformă, iar asamblarea excelentă, cu lufturi uniforme. Îmbinările dintre foile de tablă sunt foarte bine realizate, cu puține puncte de sudare și fără muchii deranjante. Chederele ușilor sunt duble și izolează excelent. Toate plasticele interioare sunt tari, inclusiv partea superioară a bordului, însă asamblările sunt de top. Scaunele sunt bune, dar nu există apărători la capetele șinelor pe care glisează. Pasagerii nu primesc mânere de viraj, iar centurile de siguranță nu sunt reglabile în înălțime. Nu există un capac care să sigileze zona de deasupra pedalierului, dar portbagajul este în întregime căptușit cu mochetă de calitate și are cârlige, elastice și orificii pentru a fixa bagajele.
- Spațiu interior de top în segment
- Consum real bun
- Ținută de drum excelentă
- Intervenție non-invazivă a ESP-ului
- Plastice tari