Programul Rabla pentru vehicule elecrice

Noua ediție a programului de stimulare a înnoirii parcului auto din România, introduce pentru prima dată prevederi privind achiziționarea de vehicule electrice.

Ministrul Mediului si Padurilor, Laszlo Borbely, a demarat un proiect, care se va concretiza printr-o Ordonata de Urgenta si care va permite tuturor celor care vor casa o masina in vederea achizitionarii unui vehicul nou, electric, prin Programul Rabla, sa primeasca sase vouchere a cate 3.800 de lei fiecare. Pana acum, la casarea unei masini, proprietarul primea doar un voucher, iar pentru achizitia unui autoturism nou, putea folosi pana la trei vouchere.

“Avem o Ordonanta de Urgenta care acorda unele facilitati in cazul in care cineva va avea posibilitatea sa cumpere mașini electrice. Si este putin mai complicat, pentru ca trebuie sa ai o infrastructura, trebuie sa ai locuri sa incarci bateriile si e vorba, am inteles, de o capacitate de 160 km ca sa circuli cu asemenea masini. Dar, conform analizei facute de colegii de la Dacia, mai mult de 70-80% din masini nu circula mai mult de 150 km pe zi. Deci intr-o zi poate circula cu bateria o data incarcata”, a declarat Laszlo Borbely.

“Ce putem face noi? In primul rand, avem aceasta OUG, care este la Ministerul Justitiei si care, printre altele, speram sa acorde si unele facilitati pentru masinile electrice si cele hibrid. Am propus sa introducem in Programul Rabla, inca din acest an, o facilitate, in cazul in care cineva o institutie publica, un cetatean (dar in prima faza vor fi instiutiile publice) participa la Programul Rabla si preda o masina, sa primeasca un numar de pana la sase tichete valorice (a cate 3.800 lei fiecare voucher) pentru fiecare autoturism vechi predat spre casare, daca va cumpara masini electrice, si nu un voucher. Pentru o masina hibrid insa va primi mai putine vouchere”, a precizat ministrul Borbely.

“Se analizeaza posibilitatea ca, in cazul in care aceste autoritati care achizitioneaza cu prioritate autovehicule hidrid si electrice, o cota de 25% din valoarea tichetului sa fie suportat de Fondul de Mediu pentru autovehicule electrice si de pana la 25% pentru cele hibride, dar inca nu s-a stabilit cat anume. Este o diferenta intre pretul unui autovehicul normal, deci nu electric, si cel electric de circa 5.000 euro, fiind mai scump cel electric. Potrivit calculelor facute, aceasta facilitate trebuie sa acopere diferenta de pret”, a mai spun ministrul.

“Problema de fond este infrastructura. Va trebuie sa vedem cum facem cu infrastructura. Pentru ca aceste baterii se incarca precum un acumulator, timp de opt ore. Si atunci trebuie sa existe borne unde sa le pui la incarcat timp de opt ore. Sunt si unele incarcatoare care incarca in 30 de minute, dar mai scumpe. Va trebui sa discutam foarte urgent si cu acele companii, Enel, Electrica, sa vedem cum pot fi parteneri in a facilita acest proiect”, a adaugat Laszlo Borbely.

“Ceea ce e foarte clar este ca, noi, guvernul Romaniei, evident ca trebuie sa sprijinim aceste tipuri de vehicule nepoluante. Si le vom sprijini si nu este numai o decizie a mea, ci este sustinuta si de Guvern. Si in alte tari exista asemenea facilitati, in Franta, Spania si alte tari din UE. Dar trebuie sa cream acea infrastructura care sa fie accesibila si cetateanului. El va cumpara aceste masini daca va avea unele facilitati. Si el trebuie sa aiba si unde sa incarce bateria”, a explicat ministrul Laszlo Borbely.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top