Drive test Range Rover Velar

Velar

Velar este poziționat între Range Rover Evoque și Range Rover Sport. Noul SUV coupe atacă concurența germană fiind construit pe platforma ușoară a lui Jaguar F-Pace. Primul test cu versiunea 3.0 SDV6 de 300 CP în echiparea ultraluxoasă First Edition.

_MG_8619

Prin Velar, Range Rover dorește să concureze cu forțe noi în segmentul de lifestyle al SUV-urilor coupe creat de BMW în 2008 cu X6. Astfel, Velar se alătură compactului Evoque și se plasează ca gabarit exact între BMW X4/X6, respectiv Mercedes GLC Coupe/GLE Coupe dar mai aproape de modelele de top enumerate. Astfel, cu o lungime de 4.803 mm și un ampatament de 2.874 mm, Velar se plasează între X4 (L 4.671 mm, ampatament 2.810 mm) și GLC Coupe (4.732 mm/2.873 mm) respectiv X6 (4.909mm/2.933 mm) și GLE Coupe (4.900 mm/2.915 mm). Ca gamă de motorizări, Velar acoperă o plajă largă de la 180 la 380 CP, vizând ambele segmente de SUV-uri coupe. Însă ca preț, este la nivelul lui X6/GLE Coupe dar trebuie să luăm în calcul că prin definiție, modelele Range Rover sunt mai bine echipate decât rivalele lor germane.

Surprinzător, Velar nu utilizează o platformă Range Rover ci una preluată de la Jaguar, în speță F-Pace. Utilizarea acestei platforme este și o declarație de sportivitate pe lângă confortul și eleganța tradiționale unui Range Rover. Concluzionând cu poziționarea, credem că cel mai corect este să îl plasăm pe Velar în zona superioară a clasei SUV-urilor coupe de segment mediu X4, GLC Coupe.

Trecând mai departe, designul lui Velar reprezintă o regândire a ceea ce reprezintă spiritul Range Rover de aproape 50 de ani. O siluetă atât de slim nu a avut niciun Range Rover, iar impresia aceasta este confirmată de cifre pentru că un Cx-ul de 0,32 este cel mai mic care a existat vreodată la un Range Rover. La treaba asta contribuie printre altele și clanțele ușilor care la pornire se ascund complet în profilul mașinii, iar la oprire ies elegant în afară. Categoric, mașina asta este construită cu cele mai bune maniere britanice în minte. Trag de mânerul elegant al portierei față și deschid ușa. În față mi se dezvăluie un interior care îmbină o atmosferă somputoasă plină de eleganță și șarm combinată cu influențe high-tech, un mix pe care nu îl mai vezi astăzi în aproape nicioo mașină. Da, deoarece consola centrală a devenit în fapt un ecran tactil aproape continuu, adică exact ce vom vedea în generațiile viitoare ale modelelor premium rivale. Dar la Range Rover Velar acest concept este deja în producție de serie, fiind întâlnit astăzi doar la Porsche Panamera (la Tesla vorbim doar de o tabletă).

Soluția Range Rover se numește Touch Pro Duo și este o evoluție a sistemului InControl Touch pro. Vorbim de două displayuri tactile, unul situat în partea superioară de 10 inch și unul în mijlocul consolei centrale cu aceeași diagonală. Cel de deasupra este utilizat ca și la alte mașini în principal pentru navigație, multimedia și telefon. Tot pe acesta se pot vizualiza și alte submeniuri dar și imaginile de la camera de marșarier sau situația sistemului 4×4 și a trenului de rulare. Pentru o vizibilitate bună neinfluențată de felul cum bate soarele, displayul poate fi înclinat pe o plajă de 30 de grade. Al doilea display tactil preia funcțiile butoanelor fizice pentru climatizare, reglajul scaunelor și sistemul Terrain Response. Acesta dispune și de două butoane rotative configurabile care pot regla temperatura sau pot schimba programele de masaj din scaune sau programele Terrain Response. Iar între ele se află un al treilea buton rotativ pentru volumul audio. Acestea se acționează simplu ca un buton fizic dar nu arată ca unul fizic fiind integrate elegant în display. Un al treilea display digital de 12,3 inch pentru indicatoarele de bord este standard la serie specială de lansare First Edition disponibilă la test. De aplaudat faptul că meniul sofisticat al acestui display este afișat în limba română. Pe volan, în stânga și dreapta se află două butoane care sunt ca un mouse de PC (dreapta pentru pilotul automat, stânga pentru configurarea indicatoarelor de bord) care se manevrează precum cele similare de la Mercedes însă sensibilitatea lor deranjează uneori. Categoric, Range Rover a reușit să impresioneze cu noul concept de operare chiar dacă uneori apăsarea unor comenzi tactile de pe al doilea display, cel de la baza consolei centrale, nu generează o reacție la fel de promptă ca la sistemul Mmi de la Audi spre exemplu. Însă aceste mici inadvertențe pot fi trecute cu vederea când te urci la bordul acestei mașini al cărui interior seamănă cu un lounge din palatul Buckingham.

Bordul îmbrăcat în piele albă în zona centrală și neagră în partea superioară (pachetul Upgrade full piele extins, standard pe mașina de test care include și pielea Windsor în partea superioară a ușii), volanul în piele albă perfeorată și neagră cu ramă cromată și scaunele îmbrăcate tot în combinație piele albă perfoartă și neagră conferă un înalt nivel de eleganță. Plasticul ieftin lipsește cu desăvârșire și surprinzător pentru un range, nici inserții de lemn de lemn natur nu sunt. Iar această combinație de lux și eleganță se îmbină superb cu aerul superb conferit de displayurile tactile redând imaginea lui Range Rover în secolul 21.

Șoferul stă la 68 cm de sol, tipic poziției Comand, tradițională la Range Rover însă vizibilitatea nu este fel de bună ca la Range Sport datorită parbrizului și lunetei mai înclinate. Însă spațiul este suficient în spate inclusiv la cap deoarece acoperișul nu coboară atât de abrupt spre spate. De asemenea, volumul portbagajului este mai mult decât decent pentru un SUV coupe având un minim de 673 litri care ajunge la 1.731 litri dacă se rabate bancheta fracționabilă 40/20/40%. Totuși, decalrația celor de la range Rover este cam optimistă deoarece colegii noștri de la Quattroruote au măsurat o valoare reală de 465 litri din care 29 litri sub planșeu. Însă portbagajul are o formă regulată, ceea ce permite utilizarea fiecărui litru din portbagaj. În plus, se poate coborî sau ridica suspensia cu 50 mm pentru încărcarea sau descărcarea unor obiecte grele.

Mașina de test era echipată cu dieselul V6 de 3 litri, cu 300 CP și 700 Nm și avea pachetul R-Dynamic pentru exterior. Suspesnia pneumatică individuală este standard la motoarele V6 la fel și Terrain Response2. De asemenea, standard la toată gama se oferă reglajul suspensiei Adaptive Dynamics.

Să le luăm pe rând. Din meniul Terrain Response2 putem alege cele cinci programe Eco, Comfort, iarbă/pietriș/zăpadă, noroi și nisip plus Dynamic în cazul nostru. Din modul Dynamic se poate regla individual suspensia, direcția, motorul și cutie și se afișează pe displayul din partea superioară. Adică, poți să mergi cu motorul pe Normal și cu direcția, cutia și suspensia pe Dynamic de exemplu. Am dat acest exemplu pentru că acesta mi s-a părut cea mai bună alegere. Motorul pe Normal consumă rezonabil, iar direcția, cutia și suspensia pe Dynamic conferă o notă sportivă. Să ne înțelegem: la range Rover cuvintele confort și sport au altă semnificație decât la BMW. Cu suspensia pe Normal, mașina plutește peste șosea la fel ca un Range Rover sau Rolls-Royce. Dar fenomenul ăsta de tangaj longitudinal s-ar putea să nu placă tuturor chiar dacă filtrează tot ce e cariat în asfalt și pasagerii nu simt nimic în ciuda enormelor și foarte frumoaselor jante de 21 inch cu care sunt încălțate pneurile extra late de 265/45 R21. Pe Dynamic, suspensia se întărește și în viraje Velar se înclină mai puțin. În funcție de viteze, suspensia pneumatică coboară de la 205 mm în mod normal cu 18 mm între 50 și 80 km/h și cu încă 10 mm peste 105 km/h până la minimul de 177 mm.
Mai sus de Dynamic nu mai există nimic, cum întâlnim de exemplu la BMW Sport+. Pe modul Dynamic, Velar are un reglaj similar lui BMW X4/X6 pe Normal, semn că britanicii au un alt mod de a percepe compromisul confort/sport. În schimb, aderența pe puntea spate este excepțională pentru că la First Edition există standard un diferențial activ blocabil electronic care poate transfera tot cuplul pe o singură roată. Sistemul de tracțiune Active Driveline este același de la Jaguar E-Pace și F-Pace și favorizează atât economia de combustibil cât și dinamica.

De altfel, întreaga platformă este preluată de la F-Pace, caroseria având un procent ridicat de 81% din aluminiu. Acest lucru explică într-un fel masa redusă pentru un range chiar și acest V6 diesel afișând o cifră sub 2 tone. De asemenea, tot astfel se explică și de ce acest Range nu are reductor. Însă să nu credeți că nu este capabil. Ok, poate nu poate face față unor condiții extreme ca Range Sport însă sistemul 4×4 îi conferă o tracțiune foarte bună, garda la sol ajunge la 251 mm cu suspensia pneumatică și are unghiuri de trecere foarte bune.

Motorul V6 turbodiesel de 3 litri este o operă de artă și dincolo de performanțele dinamice afișate care sunt la cel mai înalt nivel, impresionează cel mai mult forța de împingere și elasticitatea lui. Toarce liniștit fără să tresară măcar la doar 1.000 rpm în treapta a șaptea a cutiei automate ZF cu 8 trepte la 60 km/h dar la nevoie împinge cu o forță demnă de unbuldozer. Este foarte plăcut să ai la dispoziție un cuplu enorm când apeși accelerația pentru că 700 Nm reprezintă mai mult decât oferă rivalii lui germani cu aceeași cilindree. Și se simt din plin la reprize, fie că vorbim de accelerația de la 80 la 120 km/h sau de la 140 la 180 km/h. Nu doar forța este impresionantă ci și modul lin în care se desfășoară puterea. La 150 km/h nivelul general de zgomot este foarte redus, doar un șuierat discret auzindu-se în timp ce zgomotele de la motor și suspensie sunt filtrate aproape integral. Consumul măsurat sare ușor de 10 l/100 km, ușor mai ridicat decât la X5 30d, dar având în vedere cuplul superior, este decent.

Tehnica
Platformă și sistem 4×4 de la F-Pace
Velar utilizează o platformă Jaguar și nu Range Rover. Este vorba de baza tehnică și sistemul 4×4 Active Driveline de la F-Pace și suspensia sofisticată cu brațe duble suprapuse în față și punte integrală multilink în spate. Toate versiunile V6 au standard suspensie pneumatică iar echiparea First Edition beneficiază și de diferențial spate blocabil electronic, standard la First Edition și opțional la versiunile V6. Sistemul de tracțiune integrală se bazează pe un ambreiaj central umed controlat de un sistem electronic IDD (Intelligent Driveline Dynamics), conectat cu sistemul ESP (DSC la Range Rover) și cu diferențialul activ. În linie dreaptă, este cuplată doar fața pentru eficiență maximă dar la nevoie se poate transfera cuplu până la 100% pe puntea spate. Din două butoane de pe ecranul tactil inferior se pot activa All Terrain Progress Control (ATPC), care este ca un pilot automat la viteze reduse între 3,6 și 30 km/h și Low Traction launch care ajută la plecarea din loc de pe suprafețe alunecoase. Există și un meniu 4×4 în care șoferul poate observa poziția roților și dacă este cuplat diferențialul spate. Garda la sol oscilează de la maximum 251 mm sub 50 km/h (cu suspensie pneumatică, 213 mm cu arcuri clasice) la 205 mm în modul Normal, 187 mm la viteze între 50 și 80 km/h și la 177 mm la peste 105 km/h. Velar poate trece prin vaduri de apă de 650 mm (600 mm cu suspoensie clasică) și are unghiuri de trecre foarte bune de 28,89/23,5/29,5 grade (25,93/nc/27,3 grade cu suspensie clasică).
Caroseria monococă este realizată din aluminiu în proporție de 81%, ceea ce a redus subvstanțial masa. Chiar și dieselul V6 cântărește sub 2 tone. Surprinzător are o distribuție perfectă a maselor de 50/50%, tipică la BMW de exemplu.

_MG_8685

Verdict AutoExpert

Ca preț, dotări și prezentare interioară, Range Rover Velar are în vizor BMW X6, Mercedes GLE Coupe sau Porsche cayenne. Ca spațiu interior, e puțin mai mic decât acestea dar nu cu mult. Gama de motoare acoperă atât spectrul clasei medii cât și al celei mari jucând atât pe teritoriul lui Mercedes GLC Coupe cât și al lui GLE Coupe. Nu are sportivitatea lui Jaguar F-Pace, Alfa Stelvio sau Porsche Macan dar în materie de lux și confort nu are egal. Exact poziționarea asta între clase are șanse să îi aducă clienți din mai multe segmente. Este un Range Rover dintr-o nouă eră, un SUV coupe mai dinamic decât orice Range Rover dar la fel de luxos.
  • Materiale excepționale
  • Finisare de înaltă clasă
  • Echipare First Edition de senzație
  • Motor V6 cu cuplu enorm
  • Grup motopropulsor foarte rafinat
  • Confort de înaltă clasă
  • Design superb
  • Sportivitate doar medie
  • Unele întârzieri la comenzile tactile
DATE TEHNICERange Rover Velar
ModelSDV6 300 CP First Edition
Motor/ nr. cilindriV6, turbodiesel
Cilindree (cmc)2.993
Putere maximă/turație (CP/rpm)300/
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)700/
Transmisieintegral?
Cutie de viteze8 trepte, automată
L/l/h (mm)4.803/2.032/1.665
Ampatament (mm)2.874
Volum portbagaj (l)673-1.731
Masă la gol (kg)1.959
Accelerație 0-100 km/h (s)6,5
Viteză maximă (km/h)241
Consum urban/extr./mixt (l/100 km)6,5
Emisii CO2 (g/km)167
Preț (euro cu TVA)110.670

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top