Cum funcționează propulsia electrică

Propulsia electrică este cel mai simplu mod de propulsie neconvențional. Un motor electric sincron sau asincron montat pe puntea față (VW e-Golf, e-Up, Nissan Leaf, Renault Zoe, Mercedes-Benz B-Class ED) sau pe puntea spate (BMW i3 și fostul smart ED) antrenează roțile motoare față sau spate prin intermediul unei cutii automate cu o treaptă.

Bateriile Li-Ion de mare capacitate sunt amplasate între punți sau în fața punții din spate pentru o distribuție optimă a maselor. Bateriile se pot încărca de la prize normale de 220V într-un timp destul de lung de 7-10 ore dar și mult mai repede de la stații de încărcare speciale care dispun de o putere cuprinsă între 22 kWh și 120 kWh.

Bateriile moderne au un sistem de management al temperaturii care evită supraîncălzirea lor. Toate sistemele auxiliare cum ar fi compresorul de aer condiționat sau servofrâna sunt electrice, iar pentru încălzirea habitaclului există o pompă de căldură. Multe modele au moduri Eco de conducere care prelungesc cu câțiva kilometri autonomia mașinii.

BMW i3

Arhitectură revoluționară cu modulul Drive care susține trenul de rulare, motorul și bateriile și modulul Life (celula pasagerilor) realizat din plastic ranforsat cu fibră de carbon, care îi conferă o masă extrem de redusă de 1.195 kg în ciuda prezenței bateriei de 18,8 kWh.

Modurile Eco Pro și Eco Pro+ măresc autonomia de la 160 la 200 km, iar versiunea cu range extender are o autonomie de 300 km.

2

Kia Soul EV

Compactul SUV-MPV de lifestyle de la Kia dispune de o baterie uriașă de 27 kWh care îi conferă o autonomie foarte bună de 212 km.

Spațiul interior e generos, iar portbagajul e chiar mai mare decât la versiunea convențională. Oferă mult confort și are o echipare standard completă care include printre altele navigație și scaune ventilate și încălzite.

15

Mitsubishi iMiEV

Lansat în 2009, a fost printre primele mașini electrice de serie, dar prețul lui este astăzi prohibitiv. Motorul electric de 67 CP și 196 Nm propulsează mașina grea de 1.070 kg cu o viteză maximă de 130 km/h.

3

Renault Zoe

Are la bază o platformă de Clio, dar modificată substanțial, cu un ecartament mai lat și un design de sine stătător extrem de atrăgător.

Poziția de condus este mai înaltă decât în Clio, iar masa la gol de 1.428 kg este mai mare decât a surorii sale de clasă mică. Bateria de 22 kWh îi conferă o autonomie teoretică de 210 km și se poate încărca de la priză într-un timp cuprins între 0,5 și 9 h funcție de tipul sursei de curent.

Motorul de 88 CP asigură o viteză maximă de 135 km/h și o accelerație de la 0 la 100 km/h în 13,5 secunde. Nu este un hothatch, dar bateriile amplasate sub podea conferă o bună echilibrare a maselor și nu afectează volumul portbagajului, cuprins între 338 și 1.225 litri.

4

Renault Twizy

Conceptul e genial oferind 1+1 locuri. Versiunea de top Twizy Urban 80 dezvoltă 18 CP, iar bateria de 6,1 kWh îi conferă o autonomie de 100 km.

6

Renault Kangoo ZE

Kangoo Maxi ZE combină volumul uriaș de încărcare de 4.600 litri cu o autonomie electrică de 170 km, conferită de bateria de 22 kWh. Motorul dezvoltă 60 CP și 226 Nm

5

Mercedes-Benz B-Class ED

Sistemul de propulsie este realizat împreună cu Tesla. Motorul electric de 180 CP și 340 Nm împinge viguros minivanul greu de 1.725 kg, care oferă cinci locuri full-size. Bateria de 28 kWh montată în podea în dreptul locurilor spate conferă o autonomie de aproape 200 km.

Trenul de rulare se poate seta în modurile E+ (Economy Plus), E (Economy) și S (Sport), iar cutia automată cu o treaptă poate funcționa în modurile D Auto, D+, D și D-, în ultimul mod recuperarea energiei fiind cea mai eficientă.

7

Tesla Model S

Tesla Model S este disponibil în cinci versiuni: două cu tracțiune spate (70 și 85) și trei cu tracțiune integrală (70D, 85D și P85D), denumirea modelelor venind de la capacitatea bateriilor, de 70 sau 85 kWh. Versiunea de top P85D atinge 100 km/h în doar 2,8 sec, iar 85D are cea mai mare autonomie de 435 km. 380-700 CP baterie de 70 sau 85 kWh (90 kWh cu upgrade) autonomie 370-435 kmw

8

Tesla Model X

Lansat în septembrie 2015, Tesla Model X este disponibil în versiunile 90D și P90D ambele cu 4×4. Bateria de 90 kWh conferă SUV-ului cu 7 locuri o autonomie de 400 km. Ușile spate sunt tip fluture.

9

VW e-up

Cu bateriile amplasate în podea între punți, E-up are un centru de greutate coborât și o distribuție ideală a maselor, fiind mai plăcut la condus decât versiunea cu motor clasic. Motorul de 82 CP conferă performanțe bune, iar bateria de 18,7 kWh asigură o autonomie maximă de 160 km.

10

VW e-Golf

Construit pe platforma modulară MQB, adaptată și propulsiilor neconvenționale, e-Golf dispune de un motor electric ce dezvoltă 116 CP și 270 Nm. Bateria de 24,2 kWh montată în podea conferă o autonomie de 190 km.

11

Nissan Leaf

Cu o masă moderată de 1.430 kg pentru un vehicul electric, motorul de 109 CP și 254 Nm asigură o accelerație de la 0 la 100 km/h în 11,5 secunde și o viteză maximă de 144 km/h.

12

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top