Avantajele cumpărării unui automobil cu motor diesel, nou sau de ocazie, sunt cunoscute de majoritatea automobiliştilor: maşinile dotate cu motoare diesel fabricate în ultimii ani prezintă condiţii de confort superioare şi performanţe tot mai apropiate de cele ce au motoare pe benzină, precum şi un consum de combustibil mai mic.
Din aceste motive, firmele de transport de mărfuri sau de persoane le consideră mult mai economice şi mai rentabile pentru efectuarea de rulaje pe distanţe mari. Dorim să arătăm ce operaţiuni de verificare şi ce cheltuieli de mentenanţă sunt necesare pentru un automobil diesel.
Cheltuieli
Meseriaşii din service spun că unele cheltuieli de întreţinere sunt ceva mai mari la motoarele diesel: uleiul de motor trebuie înlocuit mai repede, între 7.000 – 10.000 km rulaţi, iar filtrul de ulei la fiecare schimb de ulei. Şi alte piese sunt mai sensibile şi se pot defecta şi trebuie înlocuite mai repede.
De exemplu, garnitura de chiulasă se înlocuieşte, în medie, pe la un rulaj de 80.000 – 100.000 km, mai repede decât la cele pe benzină. Dar să fim corecţi: câte motoare de benzină nu au făcut reparaţie capitală la 100.000 km? Şi de cele mai multe ori şi la motoarele pe benzină suntem nevoiţi să schimbăm uleiul cam la fel de des. Deci diferenţe mari aici nu prea sunt.
La târgurile de maşini sunt oferite sumedenie de maşini străine cu motoare diesel. Unele au rulaje de sute de mii de kilometri, dar se pare că acest fapt nu descurajează prea mult cumpărătorii. Aceştia ar trebui însă să ştie însă că există pericolul de a cumpăra un automobil cu grad de uzură avansat şi, uneori chiar cu defecţiuni ce nu vor putea fi remediate decât cu mare greutate la noi şi cheltuind mulţi bani.
Totuşi, pentru cei ce ţin neapărat să-şi cumpere un automobil diesel rulat,prezentăm verificările ce ar trebui făcute la cumpărare.
Succesiunea verificărilor:
-Actele maşinii. Se verifică anul de fabricaţie, seriile motorului şi ale caroseriei, reviziile efectuate, dacă a suferit reparaţii deosebite etc.
-Actele vânzătorului. Trebuie să existe factura sau actul de vânzare-cumpărare, provenienţa.
-Probe de atelier. Un automobil diesel este un automobil cump constituind o investiţie serioasă pe termen lung. Din acest motiv trebuie verificată temeinic înainte de cumpărare. Duceţi maşina într-un atelier service sau la o staţie de inspecţie tehnică periodică. Specialiştii respectivi pot detecta multe amănunte necunoscute despre maşină. Nu ar fi rău să faceţi şi câteva măsurători la service. În mod deosebit ar fi bine să măsurați valoarea presiunii de ulei şi a compresei în cilindri pentru a putea aprecia mai corect gradul de uzură a motorului. Uneori, echipamentul de injecție și turbina pot da bătăi de cap serioase cumpărătorului dacă acesta nu a avut posibilitatea să testeze motorul pe un ștand specializat.
-Proba de rulaj a maşinii. Cu această ocazie verificaţi funcţionarea motorului, cât de uşor se schimbă vitezele, modul cum se accelerează şi frânează, indicaţiile de la aparatura de bord, mai ales ale kilometrajului şi turometrului. Dacă cifrele nu sunt perfect aliniate sau dacă acul de turometrului tremură în rulaj, aceste observaţii pot indica faptul că s-a umblat la cifrele kilometrajului pentru a le ajusta.