Test video: cum funcționează sistemele Suzuki 4×4

Sisteme 4x4 Suzuki

Producătorul japonez de modele compacte Suzuki 4×4 oferă trei sisteme de tracțiune integrală foarte accesibile ca preț pe cinci modele. Noi le-am testat pe toate trei pe poligonul de motocross de la Ciolpani.

Sloganul Suzuki All Grip for all people vrea să transmită că japonezii oferă sisteme de tracțiune integrală accesibile oricui și că un sistem 4×4 este disponibil și pe mașini cu prețuri atractive.

Cele trei sisteme de tracțiune integrală oferite de Suzuki sunt complet diferite.

În Ignis și Swift lucrează cel mai simplu sistem de tracțiune integrală, care nu are prea multă electronică. În mod normal, tracțiunea este pe roțile față, iar dacă roțile față patinează, un diferențial central simplu cu visco-cuplu transferă în mod automat o parte din cuplu spre puntea spate.

În Vitara și SX4 S-Cross sistemul 4×4 este mai sofisticat fiind constituit dintr-un ambreiaj multidisc controlat electronic care distribuie cuplul la nevoie spre puntea spate. În mod normal, mașina trage 100% cu fața, iar dacă sistemul ESP detectează o pierdere a aderenței, se poate transfera până la 50% din putere spre spate. Sistemul cuplează automat tracțiunea integrală și are și moduri specifice de funcționare – Snow, Sport și Lock, în ultimul transmisia fiind blocată în raport fix 50-50% față/spate.

Suzuki Jimny beneficiază de un sistem 4×4 profesional, nepermanent, șoferul putând comuta de la bord din 2wd, caz în care doar puntea spate este motoare, în 4wd și 4wd low. Nu există diferențial central, ci doar o cutie de transfer, astfel că între punți există o legătură rigidă. Se poate cupla din 2wd în 4wd și în mers până la 100 km/h dar pentru cuplarea în 4wd L trebuie oprit și trecut schimbătorul în poziția N.

Verdict

Nu trebuie să cheltui zeci de mii de euro să ai acces la o mașină cu tracțiune integrală. Chiar și sistemul simplu cu visco-cuplu de la Ignis oferă mai mult decât orice sistem electronic care susține că simulează funcționarea unui 4×4. În Vitara lucrează un sistem modern care permite chiar și blocarea transmisiei în raport fix în timp ce Jimny beneficiază de un sistem 4×4 nepermanent la fel ca la cele mai performante pick-up-uri și off-roadere profesionale.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top