Defecţiuni la motoarele diesel

Automobilele echipate cu motoare diesel au înregistrat în ultimii ani un adevărat reviriment al vânzărilor pe plan mondial datorită unor avantaje deosebite pe care le oferă automobiliştilor.

Dintre acestea, amintim o exploatare uşoară, un consum de combustibil mai mic, nivele de zgomote şi de noxe mici. La toate acestea se mai poate adăuga şi un preţ de vânzare al motorinei uneori ceva mai scăzut faţă de preţul benzinei. Toate acestea determină ca folosirea dieselelor să fie mai economică. Pentru automobilele firmelor care rulează mulţi kilometri anual pentru transportul de mărfuri între localităţi aceste economii devin foarte importante.

Un motor diesel vechi manifesta deficienţe la pornirea  pe timp rece, apariţia repetată a unor neetanşeităţi în circuitele de alimentare, nivele ridicate de noxe, putere scăzută şi nivel ridicat de zgomot. Generaţia următoare de motoare diesel echipate cu dispozitive tip rampă comună (common rail) sau cu pompe-injector, introdusă pe autoturisme în anii 1997-1998, a făcut din aceste motoare adevărate bijuterii tehnice, cu nimic mai prejos decât motoarele pe benzină moderne.

Acestea lucrează cu timpi de injecţie de 1,5 milisecunde, cu presiuni de debitare în instalaţii până la 20.000 bari, fiind alcătuite din echipamente sofisticate ce trebuie folosite cu o grijă deosebită pentru a nu se defecta. Remedierea unui echipament de injecţie defect de pe un motor diesel modern este o operaţiune foarte costisitoare care poate ajunge în România la sume de câteva mii de euro, adică se apropie de costul unui automobil Dacia, de exemplu. Să vedem ce putem face pentru a limita apariţia defecţiunilor şi mărirea duratei de utilizare a motoarelor diesel.

Noile motoare diesel sunt foarte sensibile la prezenţa apei şi a impurităţilor în combustibil sau la unele deficienţe apărute în sistemele de ungere. Nivelul maxim de apă acceptat în motorină este de numai 0,2 g/1000 g. Unele motoare s-au stricat, după numai câteva luni de la intrarea în exploatare, datorită existenţei unui exces de apă în motorină.

Câteva sfaturi
Pentru a preveni aceste deficienţe trebuie să aveţi în vedere următoarele:
-Să alimentaţi motorină de calitate, cu un conţinut cât mai mic de apă. Este bine să alimentaţi, aşadar, de la o staţie de pompe care are volum mare de vânzări, unde motorina din bazine se consumă rapid şi este înlocuită zilnic. Nu alimentaţi însă din rezervoarele ce au primit atunci motorina căci trebuie să aşteptaţi cel puţin două ore ca să se sedimenteze apa şi impurităţile în bazine.

-Pentru dispersia apei existente în motorină este bine să utilizaţi aditivii existenţi în comerţ. Introducerea aditivilor în motorină, mai ales pe timp de iarnă, vă poate scuti de multe neplăceri, printre care amintim îngheţarea motorinei pe conducte sau în filtre. Un flacon de aditiv costă în jur de 10-15 lei. Utilizarea unui indicator pentru depistarea prezenţei apei în motorină poate fi de folos automobiliştilor pentru a şti când trebuie să utilizaţi aditivul de înlăturare a apei.

-Să nu circulaţi cu rezervorul aproape gol pentru  a preveni defectarea (griparea) pompei de alimentare datorită absenţei combustibilului. În rezervoarele aproape goale, apa apare datorită condensului ce se formează în prezenţa returului de motorină nearsă, dar  încălzită.

-Să înlocuiţi la timp toate filtrele de pe motor. Un filtru de aer curat constituie una din condiţiile de bază pentru evitarea defecţiunilor în instalaţia de injecţie.
Filtrele de combustibil neînlocuite la timp stochează în ele impurităţi şi apă care, de asemenea, vor intra în circuitul de injecţie şi-l pot defecta. Deşi filtrele au perioade mari de înlocuire, unele chiar de circa 20.000 de kilometri rulaţi, în oraşele noastre, unde este un nivel ridicat de poluare, în mod preventiv, ele ar trebui înlocuite mult mai des.

-Să schimbaţi la termen uleiul motorului şi să-i verificaţi periodic nivelul, odată la cel puţin 1.000 km rulaţi, deoarece motoarele diesel au un consum ceva mai mare de ulei faţă de motoarele de benzină. Folosiţi numai timpul de ulei indicat de fabricant.

-Să acordaţi o deosebită atenţie şi la înlocuirea la termen a curelelor de distribuţie. La motoarele diesel de 1,9 litri TDi de pe autoturismele Volkswagen, de exemplu, pompele injector sunt acţionate de arborele cu came printr-o curea de distribuţie specială ce trebuie înlocuită la termenele stabilite. Şi alte motoare diesel moderne au acest sistem de antrenare.

-Operaţiunile de înlocuire a unor elemente din instalaţia de injecţie, se fac în condiţii de curăţenie absolută. Fabricanţii de motoare diesel impun ca operaţiune obligatorie identificarea fiecărui injector în parte cu ajutorul calculatorului de bord al automobilului. Când calculatorul nu-i recunoaşte codul îl va considera un intrus în sistem. Ca urmare motorul automobilului va refuza să pornească.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top