Pe timpul exploatării motoarelor diesel pot apărea neuniformități în funcționare care se manifestă prin scăderea puterii, accelerări mai slabe, mers în sarcină greoi.
Aceste deficienţe sunt, de cele mai multe ori, determinate de proasta funcţionare a instalaţiei de funcţionare a instalaţiei de alimentare cu combustibil şi, mai ales, a echipamentului de injecţie, a pompei şi injectoarelor, care determină caracteristici de ardere proaste, deci un randament scăzut al motorului. Cauza trebuie căutată în uzura elementelor ce compun pompa de injecţie, în modificarea avansului la injecţie, sau în decalibrarea (defectarea) injectoarelor.
Defecţiuni
Pe timpul funcţionării injectoarele se pot defecta sau deregla. Arcurile îşi pierd elasticitatea, iar presiunea la care se deschid injectoarele devine mai mică. Injectoarele se vor deschide mai repede ca şi cum s-ar modifica avansul la injecţie. Deci în camera de ardere se va injecta combustibil la o presiune mai mică şi în cantitate mai mică, ceea ce va înrăutăţi condiţiile de ardere şi randamentul motorului.
Orificiile injectoarelor se pot decalibra datorită depunerilor de impurităţi din combustibilul utilizat. Tot aici se află acele care deschid sau închid orificiile şi care se uzează şi ele în funcţionare înrăutăţind condiţiile de injecţie. Sunt debitate deci jeturi de fluid cu presiune diferită de cea normală, iar direcţionarea lor în interiorul camerei de ardere nu mai este cea corectă.
Prima consecinţă a acestei defecţiuni este scăderea puterii motorului, iar a doua, vizibilă, este apariţia unui fum negru la eşapament care demonstrează clar că procesul de ardere este dereglat şi incomplet.
Ce este de făcut?
Este bine ca atunci când vom sesiza defectarea injectoarelor să nu mai circulăm cu maşina în acele condiţii şi să ne deplasăm la atelierul service. Având în vedere că injectoarele uzate nu se pot repara, ele vor trebui înlocuite cu altele noi într-un service specializat pentru tipul de autoturism ce-l avem, care trebuie să fie dotat cu ştanduri pentru încercarea pompelor de injecţie şi a injectoarelor.
Putem preveni uzura injectoarelor. Ca primă măsură de prevedere destinată prelungirii vieţii injectoarelor, se poate utiliza introducerea în combustibil a unor soluţii destinate curăţării injectoarelor. Soluţiile se găsesc în magazinele de specialitate la preţuri convenabile, în jur de 10 lei un flacon, cantitate suficientă pentru un rezervor de combustibil.
O altă măsură profilactică este curăţarea periodică a injectoarelor de impurităţile depuse, pe ştanduri dotate cu aparatură specială care utilizează tehnologii moderne (jeturi de soluţii dizolvante la înaltă presiune, generatoare de ultrasunete etc.).