Păzea Golf, Focus, Astra & Co: compacta Kia se schimbă complet în dorința de a lua cu asalt piața. Test cu noul Ceed animat de… toate cele trei propulsoare ale gamei!
Cee’d a murit, trăiască Ceed! Compacta coreeană se scutură de trei ori și renaște cu un nume nou, o față de Stinger la scară redusă, o gamă de motoare de ultimă generație și mai ales un spirit aventurier, pe placul europenilor. Am ajuns în Portugalia, la Faro, pentru primele teste internaționale cu Ceed și am ales din multitudinea de 70 de exemplare… patru: unul echipat cu transmisie automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte (1.4 T-GDI 140 CP), iar celelalte trei cu transmisii manuale cu 6 rapoarte (1.4 T-GDI 140 CP, 1.0 T-GDI 120 CP și 1.6 CRDI 115 CP). Le-am ”luat la întrebări” pe șoselele sinuoase din regiunea Algarve, iar cu cel echipat cu transmisie automată am parcurs inclusiv câteva tururi pe traseul de karting ce aparține Circuitului Portimao. Iată cele cinci lucruri esențiale pe care le-am aflat de la ele.
L-am întrebat ”de la ce vine Ceed?”, iar coreeanul mi-a răspuns: Comunity of Europe with European Design. Clar? De acum, nu-i voi mai spune ”coreeanul”, pentru că Ceed este un european get-beget, proiectat și dezvoltat în Frankfurt de către departamentul de design Kia Europe și produs în uzina de la Zilina, Slovacia.
Noul Ceed va avea patru versiuni de caroserie: hatchback-ul pe care tocmai îl conduc, versiunea break pe care coreenii au expus-o la circuitul Portimao, un shooting-brake destinat clienților care pun stilul pe primul loc și un crossover compact care să umple golul dintre Ceed și Sportage, menit să exploateze o nișă cu potențial de vânzări.
Cum se conduce noul Ceed? Exact așa cum arată: sportiv. Sistemul de direcție are demultiplicare redusă, este precis și – poate cel mai important aspect – foarte comunicativ. Platforma rigidă K2, împreună cu suspensia reglată sportiv, cu jantele de 17 inci și cu anvelopele Micheiln Sport de talie joasă (225/45 R17 la toate cele patru exemplare) asigură o incisivitate remarcabilă, la nivelul celor mai dinamici adversari, pe virajele abordate rapid.
Desigur, cu jantele de 17 inci (cele mai mari din ofertă), denivelările sunt filtrate mai puțin eficient, de aceea clienții cu înclinații spre confort ar trebui să aleagă jantele pe 16 (sau chiar 15) inci.
Motorul de 1,4 litri dezvoltă 140 CP, iar cuplul se face simțit de la 1.700 rpm, valoare după care mașina începe să tragă decis, chiar și în treptele superioare ale transmisiei. Totul se desfășoară pe fondul sonor de intensitate scăzută, asigurat nu atât de motoare (deși toate cele trei motoare sunt neobișnuit de silențioase la interior, 1.0 T-GDI, cât și 1.6 CRDI se aud de afară), cât mai ales de antifonarea excepțională a habitaclului (în cazul dieselului, doar turometrul trădează natura propulsorului). Revenind la motorul 1.4 T-GDI, sportivitatea combinată cu consumul de 8 l/100 km în test îl recomandă drept cea mai potrivită variantă (versiunea diesel a consumat 7 l/100 km, dar nu oferă același rafinament în funcționare). Varianta în trei cilindri a consumat 7,7 l/100 km și, deși nu s-a dovedit la fel de rapidă precum surorile mai mari, ar putea puncta decisiv la capitolele preț de achiziție și taxe.
Transmisia automată DCT este rapidă, nu se bâlbâie în alegerea treptelor și nu smucește nici măcar în modul Sport. Da, dacă o alegeți, primiți două moduri de funcționare (Normal și Sport), pe care exemplarele cu transmisie manuală nu le oferă. În Sport, turația nu scade des sub 2.200 rpm, direcția își pierde o parte din asistare, iar accelerația ”se ascute”, rezultatul fiind mai antrenant. La 130 km/h, propulsorul 1.4 T-GDI are numai 2.500 rpm în treapta a șaptea a transmisiei, deci rulează relaxat. Transmisia manuală este bine etajată, treptele se cuplează extrem de exact și ușor și, ținând cont de lipsa padelelor la cutia automată, ar putea face cu ochiul șoferilor sportivi.
Kia a fost atentă și la pachetul de asistență al noului Ceed, care poate să ruleze acum autonom la nivel 2. Am testat sistemul pe versiunea cu transmisie automată și vă povestesc pe scurt ce face: activezi Cruise Control Adaptiv, setezi viteza de rulare și lași mașina să-și mențină banda (ia inclusiv virajele singură) și să frâneze/accelereze în funcție de mașina din față, dacă este nevoie, până la repaus, apoi să pornească din nou. Practic, dacă nu ar trebui să pui mâna pe volan la fiecare 30 de secunde (deh, directivă europeană), mașina ar merge singură.
Cum arată viața la bord? Pe scurt – pasagerii primesc materiale de top și spațiu interior suficient pentru a călători în condiții depline de confort. Detaliat – plastice moi pe bord și uși, butoane plăcute la atingere, care se apasă ușor și un display central tactil ”floating” de 8 inci, precum și o nouă instalație audio de top JBL. Toate pun umărul la crearea unei puternice senzații de calitate, dublate de spațiul interior în creștere față de generația anterioară: în spate, lățimea interioară a crescut cu 34 mm, iar șezutul banchetei a coborât cu 15 mm, modificând poziția pasagerilor de pe banchetă, care acum au mai mult spațiu pentru picioare și cap.
Și portbagajul a crescut cu 15 litri, atingând acum 395 litri, o valoare neegalată de adversari precum VW Golf (cu volum pentru bagaje mai mic cu 15 litri) sau Astra (- 25 litri). Spătarul banchetei se rabatează 60/40%, iar volumul astfel obținut se ridică la 1.291 litri. Și marginea de încărcare a fost coborâtă cu 87 mm, de aceea bagajele pot fi urcate mai ușor în portbagajul noii generații.
Verdict AutoExpert
Evoluția noii generații este peste așteptările mele: dinamica este punctul său forte, iar confortul, materialele, sistemele de asistență și spațiul pentru bagaje, toate în progres, o susțin din plin. Noul Ceed are cu adevărat capacitatea să zdruncine ierarhia hatchback-urilor compacte!
Date tehnice | Kia | Kia | Kia | Kia |
---|---|---|---|---|
Model | Ceed 1.0 T-GDI | Ceed 1.4 T-GDI DCT | Ceed 1.4 T-GDI | Ceed 1.6 CRDI |
Motor | L3, turbo benzinã | L4, turbo benzinã | L4, turbo benzinã | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 998 | 1.396 | 1.396 | 1.589 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 120/6.000 | 140/6.000 | 140/6.000 | 136/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 172/1.500-4.000 | 242/1.500-3.200 | 242/1.500-3.200 | 280/1.500-3.000 |
Transmisie | manualã, 6 trepte | manualã, 6 trepte | automatã, 7 trepte | manualã, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 4.310/1.447/1.800 | 4.310/1.447/1.800 | 4.310/1.447/1.800 | 4.310/1.447/1.800 |
Ampatament (mm) | 2.650 | 2.650 | 2.650 | 2.650 |
Masã la gol (kg) | 1.222 | 1.270 | 1.240 | 1.313 |
Volum portbagaj (l) | 395 | 395 | 395 | 395 |
Accelera?ie (0-100 km/h) | 11,1 | 9,2 | 8,9 | 10,2 |
Vitezã maximã (km/h) | 190 | 205 | 210 | 200 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,4 | 5,5 | 5,6 | 4,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 122 | 125 | 128 | 104 |
Preț (euro cu TVA) | n/a | n/a | n/a | n/a |