De câte ori nu vi s-a întâmplat ca, circulând pe un carosabil ud, la trecerea pe lângă camioanele care veneau din celălalt sens, sau când le depăşeaţi, să fiţi împroşcaţi cu apă şi noroi de la anvelopele acestora?
Imediat parbrizul v-a fost acoperit brusc de apă sau mâzgă şi automobilul şi-a pierdut complet vizibilitatea deplasându-se în continuare, pe o distanţă de zeci de metri, fără ca să mai puteţi controla traiectoria acestuia. Efectul produs este asemănător celui de orbire a şoferului, provocat pe timp de noapte de către farurile maşinilor care circulă din sens invers.
Coloanele de apă şi mâzgă proiectate în părţile laterale de autocamioanele de mare tonaj au stat uneori chiar la baza unor accidente de circulaţie produse celorlalţi participanţi la trafic cărora le-a fost redusă vizibilitatea. După un astfel de duş neprevăzut sunt necesare multe secunde de funcţionare a ştergătoarelor pentru a reda vizibilitatea parbrizului automobilului. În aceste secunde de orbire poate apare pericolul unui accident.
Efectul este bine cunoscut de majoritatea automobiliştilor care îşi amintesc de momentele de stupefiacţie ce au urmat după pierderea bruscă a vizibilităţii. În scopul diminuării acestui efect neplăcut şi a creşterii siguranţei circulaţiei pe drumurile publice, multe firme au făcut cercetări.
Amintim pe Michelin, care a fost prima care a proiectat şi realizat, un deflector special, denumit deflector antisplash, care este integrat în construcţia anvelopei de camion. El reprezintă un cordon circular situat pe partea exterioară a anvelopei, între banda de rulare şi flancul acesteia.
Deflectorul se comportă precum etrava unei nave, împrăştiind spre sol jetul de apă produs. Prin forma constructivă specială, el micşorează de circa patru ori înălţimea pânzei de apă proiectată lateral de anvelopa de camion.
Acest deflector antisplash determină două facilităţi:
-Ameliorarea vizibilităţii pentru automobiliştii care trec pe lângă autocamioanele grele pe şosele umede, reducând efectul de orbire a acestora;
-Ameliorarea vizibilităţii în propria oglindă retrovizoare, spre partea din spate a camionului.
Într-o primă etapă, sistemul antisplash a fost realizat pe noua anvelopă Michelin (385/55 R 22,5 XFA 2 Energy) a cărui comercializare a început în anul 2003, dar s-a aplicat în continuare şi la alte anvelope noi pentru autocamioanele grele.