Cea de-a VIII-a ediție a Concursului de Eleganță Sinaia, în varianta sa modernă, și-a purtat pașii printre șiroaiele formate de ploaie și conaționalii care se sprijineau pe mașini pentru a-și face poze. Minoritari printre atâția străini veniți să viziteze castelul Peleș, câțiva dintre ai noștri au ținut să-și pună amprenta la propriu pe unele mașini participante.
Vor fi nevoie de multe ediții ale concursului pentru a induce o umbră de cultură publicului ca să înțeleagă valoarea mașinilor, că reguli de conduită ar fi prea mult. Cu participanții în schimb, e un pic altă poveste. Pasiunea definitorie pentru acest Concurs de Eleganță a fost perfect etalată de proprietarul unui Volkswagen Karmann Ghia Typ, singurul model care a folosit Karmann Ghia ca nume de marcă, pe care l-a restaurat în mare parte personal în aproape 12 ani. Important e că interesul participanților a fost dublat de sutele de vizitatori care au înfruntat ploaia erau făcuți din alt aluat ca cei pomeniți mai devreme. Unul care nu se înmoaie la un mic izvor făcut de ploaie și rămâne vrăjit de povestioarele acelui om cu pantofi legați cu șiretul la un singur capăt, ceva mai scund și cu buzele crăpate pentru că, ironic, n-a făcut nici măcar o pauză pentru apă. Cei care au vizitat Castelul anii trecuți în ultima sâmbătă a Cireșarului poate și-l aduc aminte.
Una din cele mai rare mărci de automobile din lume a fost prezentă în premieră la Sinaia prin modelul Ghia 450 SS, doar 52 de modele Ghia de sine stătătoare s-au construit în întreaga istorie. Ford Thunderbird 1964, Buick Riviera 1972 sau Cadillac DeVille 1960, ediţia 2018 a reprezentat în detaliu extravaganţa de design americană postbelică, cu forme spectaculoase, aripi spate de mare dimensiuni („tail fins”) şi soluţii moderne de confort, precum aer condiţionat, scaune electrice sau sistem de comutare automată între faza lungă şi faza scurtă.
Marele câştigător este Mercedes 540k Cabriolet A Sindelfingen, prezentat de Ţiriac Collection. după ce a strălucit şi la una din cele mai prestigioase evenimente de gen din lume, Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
Fabricat în România este o categorie foarte importantă a evenimentului, menită să readucă în prim plan interesul pentru automobilele româneşti şi să încurajeze restaurarea acestora. Cu aniversarea de 50 de ani Dacia, 2018 a fost un an important în acest sens. Concursul de Eleganţă Sinaia a privit înapoi către anul 1968 şi a oferit o scurtă oglindă a acelui an, alăturând automobilelor Dacia din acea perioadă şi unul din cele mai emblematice apariţii automobilistice ale anului 1968 – un BMW 2002, lansat tot acum 50 de ani.
BMW Group la Concursul de Eleganţă Sinaia – întâlnire între tradiţie şi viitor
„BMW Group se defineşte prin plăcerea de a conduce. Suntem unici în acest sens pentru că alăturăm ingineriei germane multă emoţie. Acesta este şi motivul pentru care ne regăsim în evenimentul de la Sinaia, avem în comun pasiunea pentru automobil”, explică Alexandru Şeremet implicarea mărcii BMW Group România.
Prezenţa BMW de anul acesta la Sinaia a fost marcată de o întâlnire între tradiţie şi viitor, cu două modele noi ale mărcii, sportive şi cu design spectaculos, debutând în România pe domeniul Castelului Peleş – noile BMW X4 şi BMW i8 Roadster. Ambele modele pot fi deja comandate în România, BMW X4 urmând să debuteze în showroomurile din întreaga lume începând cu 18 iulie.
De partea tradiţiei a fost aniversată o jumătate de secol prin prezența unui BMW 2002, predecesorul sportiv al BMW Seria 3, şi „The New Six”, BMW E3 şi BMW E9, versiunile sedan şi coupé din segmentul de lux BMW. Jumătatea anilor ’60 a fost o perioadă de relansare pentru marcă, momentul asumării unei imagini sportive puternice care defineşte BMW şi astăzi. Prezentarea s-a făcut în colaborare cu pilotul Eduard Tonsch. Din colecţia sa a fost expus un ansamblu BMW E3 remorcând un model de curse BMW E9, sub forma unui legendar BMW 3.0 CSL. Chiar dacă o replică, modelul este reconstruit cu mare precizie după toate specificaţiile vremii, în configuraţia de vârf cu motor de 3.4 litri. BMW 3.0 CSL a fost primul produs al BMW Motorsport GmbH, primul model care a purtat legendarele culori M şi cel care a deschis calea către gama de modele BMW M.
O altă prezenţă specială a istoriei mărcii a fost un model BMW Isetta care de obicei este expus în showroomul dealerului XCars Târgu Mureş. Lansat după ce BMW se orientase exclusiv pe gama de lux, acest model simplu şi accesibil arată puterea de transformare a mărcii în căutarea de noi oportunităţi pe piaţă. BMW Isetta este cel mai important reprezentat al curentului „bubble cars” din anii ’50, cu un succes care i-a adus peste 150.000 de unităţi vândute.
În oglindă, noile BMW i8 şi BMW X4 sunt două modele la debut pe piaţa globală, care se remarcă prin sportivitate şi un design spectaculos, pus în evidenţă perfect la Sinaia.
Iată mai jos rezultatele Concursului de Eleganță Sinaia:
Categoria Antebelic Sedan
Loc Marca Model An
1 Fiat 520 1928
2 Plymouth P2 DeLuxe 1936
3 Ford Model A Fordor Murray 1928
4 Pontiac Six Model 401 1931
Categoria Antebelic Cabriolet
Loc Marca Model An
1 Mercedes Benz 540K Cabriolet A Sidelfingen 1937
2 Adler Trumph Junior Cabriolet Karmann 1938
3 Ford Model A Torpedo 1929
4 Renault Type 2 Torpedo 1921
Categoria Posbelic Sedan
Loc Marca Model An
1 Citroen 11 CV 1947
2 Renault 10 Major 1967
3 Alfa Romeo Alfa 90 2.0 6V Iniezione 1987
4 Cadillac Sedan DeVille 1960
5 Mercedes-Benz 250 S Lang 1981
6 Mercedes-Benz 250 S/8 1972
Categoria Posbelic Cabriolet
Loc Marca Model An
1 Ghia 450 SS 1967
2 Jaguar XK 120 Alloy Roadster 1949
3 Jaguar E Type 1970
4 Mercedes-Benz 560 SL 1987
5 Ford Mustang 1966
Categoria Posbelic Coupe
Loc Marca Model An
1 Ford Thunderbird 1964
2 Buick Riviera 1972
3 Volskwagen Karmann Ghia 1969
4 Cadillac Eldorado 1978
5 BMW 2002 1971
Categoria Fabricat în România
Loc Marca Model An
1 Dacia 1300 1970
2 Dacia 1100 1971
3 Oltcit Special 1986
4 Dacia 1300 1970
Best of show – Mercedes-Benz 540K Cabriolet A Sidelfingen
Premiul special al jurului – Dacia 1300
Premiul pentru cea mai bună restaurare – Vehicule istorice antebelice – Fiat 520
Premiul pentru cea mai bună restaurare – Vehicule istorice postbelice – 450 SS
Premiul pentru cea mai mare distanță parcusă pentru participare la concurs – Pontiac Six Model 401
Premiul special acordat de BMW România – Ford Thunderbird
Premiul pentru cel mai bine conservat automobil – Buick Riviera
Premiul publicului – Ghia 450 SS
Premiul pentru cel mai vechi participant – Renault Type 2 Torpedo