Motoarele de ultimă generaţie nu mai permit modificări fizice care să aducă îmbunătăţiri ale performanţelor nu pentru că ar fi perfecte, ci pentru că toate funcţiile lor sunt controlate electronic. Admisia de aer, injecţia, aprinderea şi controlul noxelor la un autoturism modern sunt trecute în proporţie de 100% în seama electronicii. Ce ne facem dacă dorim mai mult de la un astfel de motor?
O metodă accesibilă, chip-tuning-ul, care poate fi aplicată teoretic oricărei maşini cu motor gestionat electronic, printr-un calculator, a trezit interesul multor amatori de performanţe sport. Ce face chip-tuningul? Modifică şi optimizează softul integrat în unitatea de calcul electronică care comandă injecţia de combustibil pentru a modifica astfel performanţele motorului.
Cum funcţionează?
În fabricaţia de serie, constructorul autoturismului nu urmăreşte producerea unui motor împins la maxim în ce priveşte puterea şi cuplul obţinut, căutând realizarea unuia echilibrat din punct de vedere al consumului şi al poluării, care să fie potrivit unui rulaj în condiţii normale.
Din acest motiv, constructorii nu utilizează întregul potenţial al motorului oferit de cilindree şi de rezistenţa sa fizică. De aici rezultă o rezervă de putere ce poate fi repusă în drepturi de un management modificat al calculatorului. Un plus de putere influenţează performanţele maşinii, crescând parametrii legaţi de viteză şi acceleraţie.
Înainte de a vă grăbi la această soluţie, ar fi bine de ştiut că chip-tuningul oferă rezultate diferite în funcţie de tipul constructiv al motorului, existând şi posibilitatea unor creşteri de putere foarte mici, greu de sesizat. La un motor de turbină se poate obţine, de regulă, un câştig de putere mai mare faţă de un motor aspirat.
Deşi cei care se ocupă de aplicarea acestor soluţii recomandă modificarea oricărui tip de motor promiţând rezultate spectaculoase, în realitate, în multe cazuri, plusul de putere este greu de observat, nejustificând preţul investiţiei, ce este de regulă în jurul a 300 de euro. În cazul modificării motoarelor turbo, mai ales la cele diesel, specialiştii în chip-tuning declară că pot obţine creşteri de până la 30-40% peste puterea nominală a motorului.
Dezavantaje
Principalele dezavantaje au legătură directă cu modificarea parametrilor de lucru ai motorului, crescându-i necesităţile de admisie, evacuare şi răcire precum şi consumul de carburant. La maşinile noi mai există şi riscul pierderii garanţiei, modificările parametrilor de lucru putând fi uşor descoperite cu ocazia unei verificări în service.
O altă problemă se constată la unele maşini noi ce au sisteme electronice mai complexe. Senzorii necesari funcţionării acestor componente vor primi informaţii modificate ce pot duce la un comportament nepotrivit al motorului în anumite momente, respectiv unele fluctuaţii la regimul de mers în gol, sau afişarea unor erori pe ecranul de avertizare (indicarea unor probleme în fapt inexistente).
Modele externe tip „powerbox”
Calculatoarele suplimentare cu montare în afara ECU (Engine Control Unit) sau o soluţie mai la îndemână, sunt potrivite autoturismelor în garanţie, ele putând fi îndepărtate uşor înaintea unei eventuale verificări pe tester. Modulele externe au acelaşi efect ca şi chip-tuning-ul, oferind în plus garanţia că sunt dedicate fiecărui model de autoturism în parte nefiind necesară demontarea calculatorului.