Sunt rare în zilele noastre SUV-urile accesibile cu stofă de aventurier. Iar unul dintre ele este chiar Dacia Duster, cu a sa tracțiune integrală la un preț scăzut.
Second hand – Dacia Duster 1
Conducere
Șezut înalt, volan fără reglaj în profunzime, echipare fără pretenții: bun venit în prima generație Duster! Direcția nu este foarte precisă și se manevrează greu. Construit pe platforma lui Sandero și având puntea spate de la Logan MCV (în cazul versiunilor 4×2), lui Duster îi lipsește incisivitatea, mai ales din cauza suspensiilor moi și a centrului de greutate înalt. De aceea, versiunile cu ESP sunt cele mai dezirabile. Totuși, versiunile 4×4, cu punte spate multilink și sistem de tracțiune integrală provenit de la Nissan sunt foarte capabile în regim off-road: prima treaptă a transmisiei este scurtă, iar capacitățile de trecere – excelente.
habitabilitate
Politica low-cost a împiedicat inginerii să înzestreze interiorul cu materiale, forme și culori fanteziste: spațiul este singurul mare atu al lui Duster, fiind impresionant, dacă îl raportăm la gabaritul caroseriei. Și volumul portbagajului este adaptat unei familii, fiind printre fruntașele segmentului de SUV-uri mici. Peste toate, însă, se ridică nivelul excelent al confortului, în special grație suspensiei care absoarbe perfect denivelările șoselei. Nivelul acustic nu este cel mai scăzut: zgomotul motoarelor și cele de rulare pătrund destul de mult în habitaclu. Calitatea materialelor nu impresionează, ci reflectă prețul scăzut al mașinii.
Second hand – Dacia Duster 1 – Date tehnice
Ani de fabricație: 2010-2018/Caroserie: SUV cu 5 uși/Dimensiuni exterioare:L/l/h (mm): 4.315/1.822/1.625Portbagaj (l): 475-1.636
Detalii tehnice și recomandări
Motor |
Perioada producției |
Putere max.(CP) |
Viteză max. (km/h) |
Acc. 0-100 km/h (s) |
Consum mediu |
Recomandare |
Detalii |
1.6 4×2/GPL |
07/10-06/15 |
105 |
11,5 |
164 |
7,5/7,2-9,1 |
∞ ∞ |
Performanțe decente, dar treptele scurte penalizează consumul și nivelul sonor din habitaclu. |
1.6 4×4 |
04/10-10/13 |
105 |
12,8 |
160 |
8 |
∞ |
Decent în 4×2, insuficient pentru 4×4. Greutate mai mare, consum mai mare. |
1.2 TCE 4×2 |
10/13-03/18 |
125 |
10,4 |
205 |
6,3 |
∞ ∞ ∞ |
Motor modern, rafinat, cu injecție directă și consum redus. |
1.5 dCi 85/90 4×2 |
04/10-03/18 |
85/90 |
13,9/12,2 |
156/169 |
5,1/5 |
∞ ∞ ∞ |
Motorul trage bine și consumă foarte puțin. |
1.5 dCi 90 FAP 4×4 |
07/10-10/13 |
90 |
14,2 |
158 |
5,3 |
∞ ∞ |
Sistemul 4×4 determină consumuri mai mari, iar rapoartele scurte obligă la schimburi dese de trepte. |
1.5 dCi 110 4×2/4×4 |
04/10-03/18 |
110 |
11,8/12,5 |
171/168 |
5,3/5,6 |
∞ ∞ ∞ |
Bun pe șosea, bun în off-road. Motorul este performant, dar insonorizarea lasă de dorit. |
Second hand – Dacia Duster 1 –Versiunile cu probleme
Toate motoarele
• Mașina nu pornește (ian. 2012- apr. 2014)-> bateria
1.2 TCe
• Consum de ulei cu riscul calării motorului (<iul. 2015)-> rescrierea softului sau/și schimbarea mecanismului motor
1.6
• Uzarea accelerată a curelei de accesorii (<apr. 2013)-> de schimbat alternatorul și/sau a accesoriilor
1.5 dCi
• Aprinderea martorului injecției în bord (ianuarie 2010-august 2010)-> rectificarea/schimbarea carcasei filtrului de aer
• Risc de uzură prematură a curelei de distribuție la variantele de 85/90 CP (<feb.2011) și 110 CP (<nov. 2010)-> înlocuirea kitului de distribuție
• Pierdere de putere la versiunea facelift de 110 CP (<oct. 2014) -> rescrierea softului
Transmisie
• Risc de blocare a schimbătorului de viteze (<iun. 2010) -> timoneria cutiei de viteze (rezolvată la 1654 exemplare prin rechema-
rea în service din apr. 2011)
• Ambreiere lipsită de progresivitate la rece și patinarea ambreiajului la dCi -> de schimbat kitul ambreiaj
• Zgomote de la trenul de rulare (față) -> rulmenții sau cardanul
Habitaclu
• Uzarea accelerată a manetei schimbătorului de viteze (mar. 2012) -> de schimbat
• Indicarea eronată a nivelului de carburant la versiunile 4×4 -> de schimbat tabloul de instrumente
• Semnalizatoare nefuncționale (oct. 2013 – ian. 2014) -> de schimbat comutatorul
Costurile pieselor (lei*)
Dacia Duster 1 1.5 dCi 110 CP
Filtru polen |
15 |
Filtru ulei |
9 |
Kit ambreiaj |
280 |
Kit distribuție |
451 |
Plăcuțe frână față |
49 |
Saboți frână spate |
51 |
Disc frână față |
115 |
Tambur frână spate |
995 |
Amortizor față |
135 |
Amortizor spate |
140 |
Total |
2.240 |