La începutul acestui an ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, anunţa că se lucrează la stabilirea unei taxe de poluare pentru maşinile cu normă de poluare mai mică de Euro 5 şi emisii mari de bioxid de carbon, având în vedere că numărul înmatriculărilor de astfel de autoturisme s-a dublat faţă de anul trecut.
“Anul acesta, în România, comparativ cu 2016, aceeaşi perioadă de timp, au intrat maşini cu norme de poluare între Euro 2 şi Euro 4, aproximativ 350.000 de maşini, comparativ cu 146.000 de maşini în 2016. La Ministerul Mediului, împreună cu Administraţia Fondului de Mediu, ANAF, RAR, cu producătorii de autovehicule din România, cu toate asociaţiile care sunt implicate în acest proces şi, nu în ultimul rând, şi cu societatea civilă, s-a constituit un grup de lucru în vederea calculului şi gândirii corecte, nu aşa cum s-a întâmplat în perioada precedentă, încât să găsim o metodă prin care maşinile care poluează, care au o normă de poluare mică şi care au emisii de bioxid de carbon mari, să plătească o taxă de poluare’, spunea. ministrul.
Acum, un document oficial citat de profit.ro relevă că în analiză sunt două variante pentru noua taxă auto:
Variantele care sunt analizate în vederea modificării și completării legislației în vigoare sunt: 1 – cu privire la certificarea încadrării vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică, prin introducerea componentei de mediu la taxarea ITP, în condițiile în care actuala reglementare, deși o include, nu o reglementează distinct și nu aplică principiul “poluatorul plătește”; 2- modificarea impozitului pe mijloace de transport, prin introducerea componentei de mediu, aceasta urmând să conțină emisia de CO2, norma de poluare, tipul de combustibil folosit, capacitatea cilindrică (și eventual vechimea autovehiculului).
La stabilirea valorilor aferente noii măsuri, se va ține cont de elementele prezentate anterior, adoptarea acesteia ținând cont, pe de o parte, de veniturile medii naționale ale cetățenilor, iar, pe de altă parte, de respectarea legislaței comunitare în domeniu, în sensul stimulării achiziționării de autovehicule noi, mai puțin poluante, în detrimentul celor vechi, cu grad mare de poluare”, arată documentul.