Cum funcționează propulsia electrică – clasa mică și compactă

Propulsia electrică este cel mai simplu mod de propulsie neconvențional. Un motor electric sincron sau asincron montat pe puntea față (VW e-Golf, e-Up, Nissan Leaf, Renault Zoe) sau pe puntea spate (BMW i3, smart EQ și noua platformă MEB de la VW) antrenează roțile motoare față sau spate prin intermediul unei cutii automate cu o treaptă.

Bateriile Li-Ion sunt amplasate între punți sau în fața punții din spate pentru o distribuție optimă a maselor. Bateriile se pot încărca de la prize normale de 220V într-un timp destul de lung de 7-10 ore, dar și mult mai repede de la stații de încărcare publice de curent alternativ de 22 kW sau de curent continuu de 50 kW disponibile în acest moment în România.

În Vestul Europei și în SUA există și stații de curent alternativ până la 43 kW și de curent continuu de până la 120 kW. Bateriile moderne au un sistem de management al temperaturii care evită supraîncălzirea lor. Toate sistemele auxiliare cum ar fi compresorul de aer condiționat sau servofrâna sunt electrice, iar pentru încălzirea habitaclului există o pompă de căldură.

Multe modele au moduri Eco de conducere care prelungesc cu câțiva zeci de kilometri autonomia mașinii. Noile baterii Li-Ion cu o densitate de energie mai mare au mărit considerabil autonomia. BMW i3 și Renault Zoe au primit baterii de 42,2 respectiv 41 kWh, în timp ce noile Kia e-Niro și Hyundai Kona electric promit autonomii de peste 450 km datorită bateriilor de 64 kWh.

Hyundai Kona electric

Hyundai Kona Electric este al treilea SUV electric din Europa al concernului Hyundai-Kia, după Kia Soul EV și e-Niro. Caroseria versiunii electrice este comună cu a variantei cu motor clasic, singura diferență evidentă fiind la grila frontală, care este plină (nu mai trebuie răcite radiatoarele). Varianta electrică beneficiază și de o gamă variată de elemente de design care pot fi personalizate.

Sub capotă vom putea opta pentru două motoare electrice. Propulsorul de bază dezvoltă 135 CP și 395 Nm, este alimentat de o baterie Lipolimer de 39,2 kWh (până la 300 km autonomie), accelerează până la 100 km/h în 9,3 s și atinge 167 km/h. Motorul de top produce 204 CP și un cuplu identic, de 395 Nm și ajută micul SUV să sprinteze până la 100 km/h în 7,6 secunde. Viteza maximă rămâne neschimbată (167 km/h), dar acumulatorul mai mare, de 64 kWh, extinde autonomia până la 470 km.

PUTERE: 135-204 CP

PREȚ: nc

Hyundai Ioniq Electric

În acest moment, versiunea electrică pentru Ioniq nu e disponibilă în România. Dar modelul urmează să fie vândut și pe piața locală cu o baterie de 28 KWh și un motor de 120 CP. Autonomia va fi de aproximativ 280 km, iar sprintul 0-100 km/h durează 9,9 s.

PUTERE: 120 CP

PREȚ: nc

BMW i3/i3s

BMW a aplicat un facelift modelului electric la 3 ani de la lansare. A dispărut versiunea cu baterie mică, iar bavarezii au renunțat și la range extender. Noua baterie de 42,2 kWh este împărțită de cele 2 versiuni i3 și i3s. Modelul cu tentă sportivă i3s are cu 14 CP și 20 Nm în plus față de i3 (184 CP, respectiv 270 Nm), gardă la sol redusă cu 10 mm și jante de 20 inci mai late cu 20 mm.

PUTERE: 170-184 CP

PREȚ: nc

Kia e-Niro

Noua Kia e-Niro este disponibilă cu două baterii de capacități diferite. Versiunea standard, cu baterie de 39,2 kWh, și motor de 100 kW (136 de CP și 395 Nm), va putea rula 312 kilometri în ciclu mixt. De 9,8 secunde are nevoie această versiune pentru a ajunge de pe loc la 100 km/h. Cu motorul de 150 KW (204 CP și 395 Nm) și bateria de înaltă capacitate de 64 kWh, poate parcurge 485 de kilometri în ciclu combinat, între două încărcări. Mașina astfel echipată aleargă de la 0 la 100 km/h în 7,8 secunde. Cu ajutorul unui încărcător rapid de 100 kW, noua Kia e-Niro are nevoi de numai 54 de minute pentru a încărca bateria de 64 kWh până la 80%. Pentru eficientizarea rulării, e-Niro beneficiază de un sistem de regenerare a forței de frânare, Coasting Guide Control (CGC) și de Sistemul de control predictiv al energiei (PEC – Predictive Energy Control).

PUTERE: 136-204 CP

PREȚ: nc

Kia Soul EV

Compactul SUVMPV de lifestyle de la Kia dispune de o baterie mare, de 30 kWh, care îi conferă o autonomie foarte bună, de 250 km. Spațiul interior e generos, iar portbagajul e chiar mai mare decât la versiunea convențională. Oferă mult confort și are o echipare standard completă care include printre altele navigație și scaune ventilate și încălzite.

PUTERE: 110 CP

PREȚ: de la 33.665 euro

Renault Zoe

Are la bază o platformă de Clio, dar modificată substanțial, cu un ecartament mai lat și un design de sine stătător. Cu noua baterie de 41 kWh micul Zoe Z.E 40 oferă o autonomie de 300 km, viteza maximă este limitată la 135 km/h, iar accelerația 0-100 km/h durează 11,4 secunde. Zoe nu este un hothatch, dar bateriile amplasate sub podea conferă o bună echilibrare a maselor și nu afectează volumul portbagajului, cuprins între 338 și 1.225 litri.

PUTERE: 92 -109 CP

PREȚ: de la 33.450 euro

Mitsubishi iMiEV

Lansat în 2009, a fost printre primele mașini electrice de serie. Motorul electric de 67 CP propulsează mașina grea de 1.070 kg cu o maximum 130 km/h. 80% din baterie se încarcă în 30 minute de la stațiile de 50 kW.

PUTERE: 67 CP

PREȚ: nc

Nissan Leaf

Noul Leaf este în sfârșit o mașină foarte frumoasă, adoptând noul limbaj de design Nissan, cu grila V-Motion de la Micra și Qashqai, și preia multe din elementele conceptului IDS cu forma inovatoare a montantului spate și stopurile bumerang. Motorul dezvoltă 150 CP și 320 Nm fiind cu 40% mai puternic, iar bateria de 40 kWh promite o autonomie de 270 km conform WLTP. Vine și cu două tehnologii inovatoare: ProPILOT și e-Pedal.

PUTERE: 150 CP

PREȚ: de la 35.100 euro

Smart fortwo EQ

Smart este singura companie care are versiuni electrice pentru toate modelele. Noile versiuni fortwo pot fi comandate cu un motor electric de 82 CP și 160 Nm. Viteza maximă este de 130 km/h, iar autonomia de 160 km, cu un consum de 12,9 kWh/100 km. Bateria Li-Ion de 17,6 kWh
poate fi încărcată de la prize de curent alternativ de 3,6 kWh de la 20 la 100% în 3,5 ore. De anul acesta este disponibil opțional un încărcător rapid de curent alternativ de 22 kWh care permite încărcarea în doar 45 minute.

PUTERE: 82 CP

PREȚ: de la 22.078 euro

Renault Kangoo ZE

Kangoo Maxi ZE combină volumul uriaș de încărcare de 4.600 litri cu o autonomie electrică de 200 km, conferită de noua baterie de 33 kWh. Motorul dezvoltă 60 CP și 226 Nm.

PUTERE: 60 CP

PREȚ: de la 31.280 euro

VW e-Golf

Odată cu faceliftul gamei, e-Golf a primit o baterie mai mare, de 35,8 kWh, față de 24,2 kWh în trecut, care i-a extins autonomia de la 200 la 300 km. De asemenea, motorul este acum mai puternic dezvoltând 136 CP și 290 Nm. Pachetul de baterii este poziționat în podea, pentru a nu afecta mult spațiul interior, iar asta înseamnă că habitaclul este identic cu cel al versiunilor convenționale.

PUTERE: 136 CP

PREȚ: de la 37.564 euro

Smart forfour EQ

Mai mult spațiu disponibil, dar cu același motor electric de 82 CP. Opțional se poate cumpăra încărcătorul de 22 KW pentru 850 de euro.

PUTERE: 82 CP

PREȚ: de la 22.738 euro

VW e-up

Cu bateriile amplasate în podea între punți, VW e-up are un centru de greutate coborât și o distribuție ideală a maselor, fiind mai plăcut la condus decât versiunea cu motor clasic. Motorul de 82 CP conferă performanțe bune, iar bateria de 18,7 kWh asigură o autonomie maximă de 160 km.

PUTERE: 82 CP

PREȚ: de la 25.650 euro

Smart cabrio EQ

Varianta cabrio Smart EQ are același motor electric de 82 CP ca și versiunea normală. Sprintează de la 0 la 100 km/h în 11,8 secunde. Acest model are 5 linii de echipare disponibile. Având în vedere că și versiunea cabrio este disponibilă în versiune electrică smart este singurul producător care are o versiune electrică pentru toată gama.

PUTERE: 82 CP

PREȚ: de la 25.337 euro

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top