Test drive – BMW 118i

Test drive - BMW 118i

BMW a sperat că un motor în trei cilindri este soluția câștigătoare pentru eficiență. BMW 118i echipat cu motorul turbo în trei cilindri de 1,5 litri și 136 CP are multe calități dar nu este mai economic decât rivalii săi cu 4 cilindri. Test cu BMW 118i.

Toți producătorii premium au căutat soluții pentru a reduce consumul la modelele compacte. Astfel, atât la BMW cât și la Mercedes au apărut modele compacte cu puteri mai mici, unele sub 100 CP, și motoare de cilindree tot mai mică.

Însă calea de a dezvolta aceste motoare a fost diferită la BMW și Mercedes. Mercedes a decis să nu renunțe la configurația cu 4 cilindri și să apeleze la un partener (Renault) pentru a dezvolta motoare mici. BMW a decis să meargă pe mâna proprie și a imaginat o gamă modulară de motoare având la bază cilindrul unic de 500 cmc, astfel că pe aceeași bază au fost dezvoltate motoare cu 3,4 și 6 cilindri.

Motorul în trei cilindri de 1,5 litri face parte din familia B38 care desemnează apartenența la construcția cu cilindru unic, turbo și sistem Valvetronic de distribuție variabilă fără clapete de aer.  Acesta este disponibil în versiuni de 109 CP în BMW 116i și 136 CP în BMW 118i, modelul nostru de test.

Test drive - BMW 118i

Dacă v-ați gândit vreodată că trei cilindri sunt insuficienți pentru un Seria 1 v-ați înșelat. Motorul este
neașteptat de vioi pentru capacitatea lui și senzația de vigoare este dată de faptul că dispune de un cuplu generos de 220 Nm încă de la 1.250 rpm. Astfel, motorul trage foarte bine de jos și se descurcă bine cu masa mașinii cifrată la 1.380 kg.

Ce impresionează însă mai mult pentru un motor turbo este capacitatea lui de a se tura la turații înalte. În general, un motor turbo nu are o plajă prea largă de turație dar micul motor BMW urcă cu repeziciune până la 7.000 rpm unde începe zona roșie. Cei trei cilindri au aceiași vioiciune în a se tura ca vechile motoare aspirate clasice BMW. În plus, motorul rămâne și foarte silențios odată cu creșterea turației și nu se aude acel rârâit tipic de motor în trei cilindri ci sunetul tipic BMW.

Modelul de test era echipat și cu transmisia automată Steptronic cu 8 trepte opțională (2.050 euro). Aceasta este scumpă raportată la prețul de bază (27.013 euro), dar aduce mult rafinament. Cutia schimbă precis și este foarte predictivă în retrogradări la fel ca și pe alte modele BMW. În plus, oferă un confort la rulare de înaltă clasă care se simte mai ales în oraș.

BMW 118i

Acum un an am condus o versiune 116d cu motor diesel, tot în trei cilindri, echipată cu transmisie manuală cu 6 trepte, la care schimbătorul avea ușoare vibrații la relanti. La versiunea cu transmisie automată, această vibrație nu mai există. De asemenea, dacă la relanti, la motorul diesel se simțea o ușoară vibrație în pedalier, la motorul pe benzină nu mai este cazul, rafinamentul său fiind mai presus de orice critică. 

Motorul turbo în trei cilindri mai are un avantaj fiind foarte ușor și apăsând mai puțin pe puntea față, astfel că distribuția maselor este perfectă. Ținuta de drum este ireproșabilă, iar 118i se strecoară cu mare agilitate prin viraje și transmisia pe puntea spate contribuie la plăcerea în conducere fără egal în segment.

BMW 118i

Păcat că viitoarea generație va adopta noua structură UKL cu tracțiune față utilizată la Seria 2 Active Tourer și Mini. În ceea ce privește performanțele dinamice, lipsa unui cilindru nu îl împiedică pe 118i să fie aproape la fel de rapid ca și rivalii săi premium cu patru cilindri.

Toate bune și frumoase până la capăt? Nu chiar deoarece scopul pentru care  a fost construit acest motor nu a fost atins. BMW anunță un consum mediu de numai 5 l/100 km, dar acest deziderat este imposibil de atins. Media de 7,5 l/100 km obținută nu este mai mică decât la motoarele rivale în 4 cilindri cum este de exemplu 1.5 TFSI de la Audi care are 14 CP în plus și acesta este un semn că soluția de downsizing nu și-a atins scopul.

Verdict AutoExpert

Par sau impar? BMW a reușit să construiască un motor în trei cilindri rafinat, silențios și cu un cuplu omniprezent. Plăcerea în conducere este îmbunătățiță de ușurința cu care motorul urcă în ture, iar vibrațiile în pedalier sunt istorie. Și dinamica este mult peste așteptările noastre, dar din păcate, renunțarea la un cilindru nu a adus economia de combustibil mult așteptată.

 

 

 

 

 

  • Cuplu omniprezent
  • Motor cu plajă largă de utilizare
  • Lipsa oricăror vibrații
  • Sunet plăcut
  • Agilitate remarcabilă
  • Opționale scumpe
  • Consum echivalent cu al unui 4 cilindri
  • Cutie automată scumpă raportată la prețul mașinii

 

 

 

 

Test drive – BMW 118i / galerie foto / Fotograf: Adrian Cobzașu

DATE TEHNICEBMW
Model118i
Motor/ nr. cilindriL3, turbo
Cilindree (cmc)1,499
Putere maxima/turatie (CP/rpm)136/4.400
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)220/1.50-4.300
Transmisiespate
Cutie de viteze8 trepte, automata
L/l/h (mm)4.329/1.765/1.421
Ampatament (mm)2,690
Volum portbagaj (l)360-1.200
Acceleratie 0-100 km/h (s)8,5
Viteza maxima (km/h)210
Consum urban/extr./mixt (l/100 km)6,2/4,3/5,0
Emisii CO2 (g/km)116
Pret (euro cu TVA)27,013

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top