A cincea generație CR-V este și mai spațioasă decât cea pe care o înlocuiește, oferă mai multă calitate la interior și un tren de rulare mai ferm. Test cu versiunea de top echipată cu motorul turbo de 1,5 litri,
cutie automată CVT și tracțiune integrală.
Astăzi, SUV-urile au înlocuit și monovolumele în preferințele multor familii pentru o mașină polivalentă. Însă de multe ori, un SUV nu oferă modularitatea și practicabilitatea unui monovolum mai ales atunci când ai de-a face cu transportul unui cărucior, scaun de copil, schiuri sau trolere.
Încă de la prima generație, din 1995, CR-V a fost dezvoltat având în gând facilitățile pentru familie. Puțini știu că prima generație a SUV-ului avea chiar și o masă de picnic în portbagaj pentru a putea fi utilizată de familie și prieteni. Și de atunci, CR-V a pedalat pe aceeași strategie de a oferi facilități de van într-un SUV, vezi portbagajul foarte mare și marginea de încărcare foarte joasă. Iar această strategie i-a adus un succes enorm, CR-V devenind cel mai vândut SUV din lume în ciuda proliferării excesive a rivalilor pentru CR-V.
Cu noua generație, Honda are ambiții mari deși a renunțat la diesel care va fi înlocuit cu un model hibrid în primăvara lui 2019. Acesta este propulsat de un motor termic aspirat de 145 CP combinat cu un motor electric de 184 CP, autonomia electrică fiind de 2 km.
Până atunci, comercializarea a început cu noul motor turbo pe benzină lansat pe Civic și disponibil în două versiuni de putere: 173 CP și 220 Nm în combinație cu transmisie manuală cu 6 trepte la versiunile 4×2/4×4 și 193 CP și 243 Nm cu transmsie automată CVT cu 7 rapoarte prestabilite la versiunile 4×4. Noi am testat versiunea de top CR-V 1.5 CVT AWD cu echiparea de top Executive fiind disponibile și echipările inferioare Elegance și Lifestyle.
Ca gabarit, noul CR-V a rezistat tentației de a crește în dimensiuni afișând aproape aceleași cote cu ale vechiului model: 4.600 mm lungime, 1.855 mm lățime și 1.689 mm înălțime. Astfel, prin comparație cu rivalii din clasă Koleos, X-Trail, 5008 sau Kodiaq,
CR-V este cel mai scurt, dar utilizează foarte bine spațiul interior în raport cu lungimea sa. Însă este important de menționat că ampatamentul a crescut cu 40 mm până la 2.663 mm, iar în spate este mult mai mult loc decât arată această cifră. Practic, între genunchii pasagerului din spate și spătarul scaunului față este loc de două palme. De asemenea, în ciuda prezenței tracțiunii integrale, podeaua este plată în spate și absența tunelului median permite o călătorie confortabilă și pentru al treilea pasager care ia loc pe bancheta spate.
Și în față este la fel de mult loc ca și în spate, scaunele oferă o susținere laterală foarte bună, compartimentul central mare și lat, cu cotiera reglabilă pe trei niveluri, include și prize USB și HDMI și în fața lui se află încă două compartimente deschise, unul pentru băuturi și unul pentru obiecte mici.
Portbagajul este unul din punctele forte ale lui CR-V atât în ceea ce privește capacitatea efectivă cât și modularitatea. Spre deosebire de alții producători la care diferențele între volumul oficial și cel măsurat al portbagjului sunt mari, în cazul lui CR-V avem de-a face cu diferențe minore. Volumul măsurat de colegii de la Quattroruote atinge 508 litri, cifră cu doar puțin mai mică decât valoarea anunțată de 561 litri.
Astfel, doar Skoda Kodiaq are un portbagaj puțin mai mare, restul rivalilor având mult sub 500 litri. Mai mult, portbagajul are o formă regulată și probabil cea mai joasă margine de încărcare din segment, situate la 69 cm de sol. În plus, podeaua dublă și faptul că șezutul coboară când se rabate spătarul permite crearea unei suprafețe perfect plane și creează posibilitatea de a încărca obiecte mai lungi de 2 metri. Nu lipsesc patru elemente de fixare și un cârlig pentru plase de cumpărături.
Astfel, CR-V este o mașină foarte practică, fiind una din principalele opțiuni pentru un SUV de familie.
Și interiorul a fost reînnoit fiind evident saltul de calitate. Un singur lucru nu cadrează cu interiorul elegant și cu plasticele moi: inserția de imitație de lemn natur care este din plastic. În rest, plasticul de pe bord este moale și de calitate și simularea cusăturilor de pe bord ne induce ideea că bordul este îmbrăcat în piele. Și ecranul de 7 inci al sistemului multimedia nu mai este încastrat în bord ci este de sine stătător și are o ramă cromată elegantă impresionând și prin rezoluția mult mai bună decât în trecut inclusiv pentru camera de marșarier.
Un al doilea ecran tot de 7 inci a luat locul indicatoarelor de bord clasice și afișează turometrul în zona superioară și vitezometrul în format digital. Nou este și head-up displayul care permite afișarea diverselor informații prin apăsarea unui buton de pe volan. Puțin inconsecventă este ergonomia sistemelor de asistență. Afișajul de la head-up display se poate schimba de la un buton de pe volan din dreapta în timp ce sistemele de asistență se activează din stânga volanului acolo de unde se ajustează înălțimea afișajului de la head-up display. Trebuie menționat însă că la versiunea de top Executive absolut toate sistemele de asistență moderne sunt standard.
Și acum la drum. Mă urc la volan într-o poziție de condus relativ înaltă și într-un scaun cu un spătar având o excelentă susținere laterală și reglaje electrice cu memorie la echiparea de top Executive. Schimbătorul cutiei automate amplasat în consolă arată ca manșa unui yacht de lux. Motorul turbo de 1,5 litri are un ușor zumzăit, dar se turează ușor. Cutia automată CVT schimbă lin aproape pe nesimțite. Accelerez puțin și nu mai simt acea patinare a cutiei, tipică transmisiilor CVT. Începând de la Civic, Honda a revoluționat cutia CVT, care schimbă cu totul percepția asupra acestui mod de transmisie.
Accelerez și mai tare și motorul urcă simultan în ture fără nicio patinare a cutiei. Trec pe modul Sport unde se simte doar o mică patinare, dar e aproape insesizabilă. Categoric, Honda a făcut un mare pas înainte cu această cutie. Treptele se pot schimba și manual de la padelele din spatele volanului și acest mod este util mai ales la retrogradare pentru că transmisia nu schimbă suficient de repede în jos la intrarea în viraje.
Motorul turbo are multă vigoare în plaja inferioară de turație și cu două persoane la bord, cuplul este suficient, chiar dacă valoarea lui absolută, de 243 Nm, este inferioară celor 300 Nm oferiți de fostul 1.6 diesel pe care noi îl regretăm. Regretăm dieselul nu neapărat pentru rafinamentul său cât pentru eficiența lui. În versiunea testată, consumul ajunge la o medie de 8,4 l/100 km ceea ce nu este mult prin comparație cu alți rivali, dar este mai mult prin comparație cu dieselul.
Versiunea 4×4 are o gardă la sol mai mare, de 201 mm față de 191 mm la 4×2, dar acesta nu este un impediment în ceea ce privește ținuta de drum. Trenul de rulare este mai ferm decât la vechea generație, ruliul este mai redus și ținuta de drum este foarte sigură. Direcția este ușoară și plăcută, dar este ușor indirectă, în spiritul mașinilor de peste Ocean.
În schimb, chiar și cu jantele de 19 inci, standard la Executive, CR-V oferă un confort la rulare de înaltă clasă inclusiv pe drumurile cariate cum sunt destule drumuri naționale prin România. Și din acest punct de vedere, CR-V este ideală pentru călătorii lungi cu familia.
Motorul și trenul de rulare sunt bine insonorizate la viteze de autostradă, dar la peste 130 km/h zgomotul la vânt începe să crească. Prețul versiunii de top, de 38.250 euro cu TVA, este destul de mare la prima vedere într-un segment în care nici rivalii nu sunt mai ieftini. Nu vă uitați că o Skoda Kodiaq este mai ieftină pentru că dacă configurați tot ce are CR-V standard ajungeți la 40.000 euro și în cazul lui Kodiaq. Practic, ai tot ce îți poți dori în standard inclusiv head-up display, navigație, faruri cu LED, tapițerie de piele, climă automată, jante de 19 inci dar și un pachet complet de sisteme de asistență cu asistent de bandă activ cu corecție din direcție și pilot automat adaptiv.
Verdict AutoExpert
Cu un tren de rulare mai ferm, dar foarte confortabil, un interior modulabil și spațios, CR-V este o alegere ideală pentru familii și călătorii iar interiorul oferă mai multă calitate decât în trecut. Motorul turbo e rafinat, elastic și trage bine. Prețul e mare la prima vedere, dar având în vedere dotările standard, este mai mic decât la unii rivali din segment.
Test drive – Honda CR-V 1.5 CVT AWD Executive / galerie foto / Fotograf: Adrian Cobzașu
PROPULSIE | |
---|---|
Motor | 4 cilindri in linie, bloc motor si chiulasa din aluminiu, doua axe cu came in cap, patru supape pe cilindru, injectie directa, turbo si intercooler, distributie variabila cu variator in doua faze, ridicare variabila a supapelor de admisie. |
Putere maxim_/turatie | 193 CP/5.600 rpm |
Cuplu max./turatie | 243 Nm/2.000-5.000 rpm |
Cilindree | 1.498 cmc |
Alezaj x curs_a | 73,0 x 89,5 mm |
Transmisie | integrala, cutie automata CVT cu 7 rapoarte prestabilite |
Suspensie | Fata de tip McPherson, arcuri elicoidale, bara stabilizatoare, spate multilink cu trei brate si jumatate, arcuri elicoidale, bara stabilizatoare, amortizoare hidraulice, frane cu discuri, ventilate pe fata, ABS si ESP, directie cu cremaliera, servodirectie electrica, rezervor 57 litri. |
Intretinere | |
Interval revizii | 10.000 km |
Cost revizii 4 ani/60.000 km | 5.950 lei |
Garantie | 5 ani/160.000 km |
Date oficiale | |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s |
Viteza maxima | 200 km/h |
Consum | |
urban | 8,6 l/100 km |
extraurban | 6,2 l/100 km |
combinat | 7,1 l/100 km |
Emisii CO2 | 162 g/km |
Masa la gol | 1.598 kg |
Volum portbagaj | 561-1.756 litri |
Acceleratii si reprize | |
Acceleratii secunde | |
0-60 km/h | 4,3 |
0-100 km/h | 9,0 |
0-120 km/h | 12,5 |
0-130 km/h | 14,7 |
0-140 km/h | 17,1 |
0-150 km/h | 20,1 |
400 m cu start de pe loc | 16,6 |
viteza de iesire (km/h) | 138,1 |
1 km cu start de pe loc | 30,3 |
viteza de iesire (km/h) | 174,1 |
Reprize in D (sarcina min/max) secunde | |
70-90 km/h | 3,9/4,0 |
70-100 km/h | 5,3/5,6 |
70-120 km/h | 8,7/9,6 |
70-130 km/h | 10,9/12,0 |
70-140 km/h | 13,3/14,9 |
30-60 km/h n tr. a III-a | 4,9 |
Viteza maxima (km/h) | 207,1 |
AERODINAMICA | |
Cx | 0,331 |
Suprafata frontala (mp) | 2,626 |
MASE | |
Masa la gol | 1.760 kg |
Distributie mase | 57-43% |
CONSUMURI | |
Consum in D | |
Viteza in km/hl/100 km | |
90 | 5,81 |
100 | 6,71 |
130 | 9,61 |
140 | 10,63 |
Consum mediu | |
Parcurs | l/100 kmautonomie(km) |
oras | 8,62658 |
national | 7,14795 |
autostrada | 9,09628 |
media reala | 8,33685 |
media omologata | 7,09803 |
eroare computer bord (%) 6,9 | |
Franare | |
Spatiu de franare (decelerare)m (g) | |
de la 100 km/h, la gol | 40,1 (0,98) |
de la 160 km, la gol | 98,2 (1,03) |
de la 100 km/h asfalt+pavaj | 44,0 (0,89) |
de la 100 km/h asfalt ud+gheata | 111,0 (0,35) |