Segmentul pick-up este intr-o continua crestere. Iar acest spor a avut drept rezultat si o “explozie” a vanzarilor de accesorii.
Initial gandite ca vehicul utilitar, pick-up-urile au acum o cu totul alta imagine. Sunt tot mai multi care le vad ca un simbol al stilului. Si le doteaza in consecinta, cu bullbar, praguri si orice alt element care poate contribui la un spor de imagine.
Si nu este valabil doar in America, acolo unde SUV-urile, pick-up-urile si vanurile reprezinta doua treimi din totalul pietei. Este valabil si in Europa, unde se inregistreaza sporuri an de an. Si nu doar in Marea Britanie, zona cu cel mai mare interes pentru segment. Cresterea a fost consemnata pe marea majoritate a pietelor. Inclusiv in Romania, unde s-a inregistrat anul trecut un spor de 23,21% comparativ cu 2017. Demn de remarcat ca pe piata noastra tendinta este de aproape 3 ori mai pronuntata decat in restul Europei. Iar dupa anuntata lansare a modelului Duster Pick-Up este de asteptat ca tendinta sa fie si mai pregnanta.
Bate vantul schimbarii
Schimbarea de perceptie in ceea ce priveste pick-up-urile s-a consemnat inca din anii 90. Chiar si atunci caracterul de vehicul de munca era mentionat ca factor principal in decizia de cumparare de numai 15 la suta dintre clienti. Pick-up-ul, in special cele de mari dimensiuni, devenise simbol al statutului social. In egala masura, o mare masa de clienti il inscria in segmentul vehiculelor recreationale. Dar, si mai interesant, cea mai pregnanta crestere a fost cea a ponderii celor care l-au ales drept masina de zi cu zi.
Constructorii au tinut cont de aceste tendinte. In ultimii ani, pick-up-urile primesc facelift-uri si generatii noi. Si se intampla intr-un ritm la fel de rapid precum in cazul exponentelor celorlalte segmente de piata.
Dotarile si accesoriile la mare pret
Acelasi lucru este valabil si in ceea ce priveste dotarile de confort si accesoriile. Care tin pasul. Piata este in continua crestere si, sustine J.D.Power, este de asteptat sa ajunga in 2022 la un total de peste 519 miliarde de dolari. Un spor de 27%.
Iar cand vine vorba despre accesoriile speciale, saltul este si mai mare. Fie ca vorbim despre bullbar, rollbar, snorkel, bara LED sau orice alt lucru va trece prin minte. Tot J.D.Power vorbeste despre un salt de 32% pe piata americana. Aceasta pentru ca proprietarii prefera sa achizitioneze un pick-up in versiune standard si sa-si puna propria amprenta prin accesorii.
Un fenomen similar se inregistreaza in Europa, unde saltul este chiar mai mare (41,5%). Si la noi, chiar daca nu exista o statistica oficiala, tendinta este similara. Iar cresterea numarului de unitati vandute, despre care aminteam in startul acestor randuri, este de asteptat sa amplifice fenomenul. Drastic.
Segmentul Premium amplifica dinamica pozitiva
Un alt trend de care au tinut cont producatorii este cel al migrarii catre zona Premium. Un fenomen similar cu cel consemnat in urma cu 15 ani in segmentul SUV. De altfel, conform statisticilor, jumatate dintre unitatile vandute pe piata globala sunt orientate catre lux. Cu atat mai mult cu cat “jucariile” tractate sunt de cele mai multe ori mai scumpe. Caci dincolo de rulote, vorbim si despre barci sau trailere pentru cai. “O masina Premium cu posibilitatea de tractare a devenit un must-have in lifestyle-ul momementului”, spune Sandor Piszar, Truck Marketing Manager la Chevrolet.
“Este de asteptat ca segmentul sa urce pana la 3 milioane de vehicule vandute anual in urmatorii 10 ani. Iar cererea pentru modelele Premium si de lux sa creasca”, spunea, in 2017, Dieter Zetsche, seful Mercedes-Benz si CEO al Daimler AG. Iar Mercedes-Benz a intrat in lupta din segment cu X-Class.
Se pregateste Jeep. Si, poate, marci precum Maserati, Bentley sau Rolls-Royce, care tocmai au lansat SUV-uri, vor lua si ele in considerare si acest segment. Cel putin asa sustin analistii de la Automotive News. Lucru care va atrage dupa sine, evident, o si mai importanta crestere a segmentului aftermarket. Pentru ca in zona Premium, personalizarea este extrem de importanta.