Am fost în vizită la uzina Michelin din Nyíregyháza (încă n-am aflat cum se pronunță), ”maternitatea” nou-lansatei anvelope Pilot Sport 4 SUV. Cum altfel puteam ajunge, decât conducând o flotă de SUV-uri premium dotată cu noile anvelope? Iată primele impresii.
Budapesta: 10 SUV-uri de lux, toate încălțate cu anvelope Michelin Pilot Sport 4 SUV, așteaptă cuminți în parcare să fie alergate peste 400 km, până la uzina din Nyíregyháza (tot nu știu cum se pronunță corect) și retur. Îmi sunt repartizate din oficiu Jaguar E-Pace și BMW X5 M50d pentru tur. Încă nu știu ce voi conduce la întoarcere, dar cu siguranță vor fi alte modele. Știu, însă, cinci lucruri esențiale despre noile anvelope și despre uzina în care sunt produse, și sunt gata să vi le împărtășesc. Pentru impresiile detaliate, citiți ediția din mai a revistei Auto Expert.
-
Chiar e nevoie de o anvelopă de înaltă performanță pentru un SUV?
Sigur că da, iar asta este simplu de intuit după ce analizăm contextul pieței. Numărul de SUV-uri progresează continuu, atât de rapid, încât Michelin se așteaptă ca un sfert din totalul anvelopelor pe care le va produce în 2023 să fie anvelope de vară pentru SUV-uri! Actualmente, anvelopele de vară de peste 18 inci acoperă peste 30% din totalul SUV-urilor de pe piață. Iar cum SUV-urile de lux, de peste două tone și peste 300 CP trebuie să accelereze, să frâneze și să atace virajele cu măiestria hot-hatch-urilor de acum 10 ani, cea mai importantă condiție este încălțarea acestora cu anvelopele de înaltă performanță. Prin lansarea noii anvelope Pilot Sport 4 SUV, Michelin va acoperi peste 94% din piața SUV-urilor cu roți de peste 17 inci.
-
Ce dimensiuni sunt disponibile pentru Michelin Pilot Sport 4 SUV?
Poți comanda noua anvelopă în 53 de dimensiuni, cu diametre între 17 și 23 de inci. 18 dintre acestea sunt noi în gama Michelin, de aceea sunt mari șanse să găsești mărimea perfectă pentru SUV-ul tău.
-
Ce e atât de special la Michelin Pilot Sport 4 SUV?
În primul rând – construcția, care înglobează o centură din nylon ranforsat cu kevlar (sau aramidă, pentru experții dintre voi), care asigură un răspuns optim la acțiunea forțelor de rulare, plus alte două centuri din oțel, care pot rezista greutății tipice SUV-urilor. Apoi – banda de rulare, al cărei model asimetric are două zone funcționale: jumătatea din exterior are blocuri din cauciuc mari, care nu se deformează la viraje și frânări, fiind astfel adaptată rulării rapide pe asfalt uscat, iar cea din interior are canale suplimentare de evacuare a apei, de aceea funcționează perfect pe drum umed. În final, componentele benzii de rulare includ noi tipuri de elastomeri și dioxid de siliciu, care maximizează aderența fără a produce zgomot.
-
Cum se comportă în practică?
Pe șoselele din Ungaria, este dificil să-ți dai seama de performanțele reale ale anvelopei. Totuși, asta nu m-a împieducat să trag la limită de anvelope pe porțiunile de drum comunal cu zero circulație. Nu le-a impresionat nici pietrișul de pe asfalt, nici inerția mare a M50d-ului, nici cei 400 CP pe care-i dezvoltă monstrul quad-turbo. Dar TUV Sud și Dekra, cele mai importante organizații de testare independente, s-au apucat să compare. În absolut fiecare test, Michelin și-a surclasat adversarii, așa cum puteți observa în imaginile următoare. Concluzia? Când vine vorba de siguranța în exploatare, francezii nu se joacă!
(1), (2), (3) Testele au fost desfăşurate de serviciul pentru produse TÜV-SÜD, la cererea Michelin, în luna septembrie 2018, pentru dimensiunea 235/60 R 18 107W pe Audi Q5 2.0 TDI.
(4) Test desfăşurat de DEKRA TEST CENTER, la cererea Michelin,între august 2018 şi septembrie 2018, pentru dimensiunea 235/60R18 107W pe Hyundai Sante Fe CRDi.
-
Ce este atât de special la uzina din Nyíregyháza (voi reușiți să citiți corect?!?)?
Practic, altceva decât faptul că produce cea mai performantă anvelopă SUV de pe piață și că se află într-un orășel cu nume imposibil – nimic. Linia de producție lucrează non-stop, iar oamenii nu sunt rotiți între posturi, ci își păstrează poziția pe care sunt specializați, pentru perfecționare. Deși mașinile fac o mare parte din procesul de fabricație, oamenii le manevrează, iar eu, observând sumedenia de pași de la materie primă până la produs finit, m-am decis: nu mai abuzez de anvelope! …până mâine, măcar.