O modificare radicală în Codul Rutier îi poate afecta pe posesorii de trotinete electrice. Autoritățile iau în calcul reglementarea circulației acestora. Nici în ceea ce privește înmatricularea acestora lucrurile nu sunt clare. Situația trebuie reglementată rapid în perspectiva lansării noilor servicii de închiriat trotinete electrice.
Având în vedere că nu există reglementări referitoare la circulația acestora, autoritățile anunță că trotinetele electrice nu au voie să circule pe carosabil.
În Franța și în Germania, reglementarea adoptată de curând este ca trotinetele electrice să nu mai circule pe trotuare. În România, se propune exact pe dos.
Legislația actuală este depășită de apariția noilor mijloace de mobilitate electrică.
Teoretic, în legislația românească nu există niciun articol de lege care să specifice în ce condiții pot să circule mopedele care au viteza maximă mai mică de 25 km/h. Există o reglementare clară doar pentru mopedele care au viteză maximă mai mare de 25 km/h dar mai mică de 45 km/h. Iată mai jos ce spune legea.
Potrivit art. 6 din Codul rutier, poate fi considerat moped un “autovehicul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de 25 km/h, dar nu depășește 45 km/h și care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depășește 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depășește 350 kg, neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculului electric”.
Care este realitatea? O mare majoritate a trotinetelor electrice se încadrează în limita de viteză maximă de 25 km/h pentru care nu există nicio reglementare nici în privința dreptului de a le conduce și pe unde să se conducă și nici în privința înmatriculării lor.
Există și unele trotinete electrice performante care au viteză maximă prin construcție de peste 25 km/h. Acestea ar putea intra în categoria mopedelor și supuse legislației acestora la fel ca și avalanșa de scutere electrice care a apărut pe piață.
Însă din nou Poliția Rutieră este de altă părere.
Trotinetele electrice nu pot fi încadrate în categoria mopedelor, anunță Poliția Rutieră, pentru că acestea nu sunt prevăzute cu locuri pe scaune și astfel neputând fi omologate sau înmatriculate, conform prevederilor art. 2, alin. 2, litera (j) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013, privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehicule cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri.
Totuși, există destule trotinete care au șa, adică cei care le conduc stau pe o șa ca la un scuter electric dar probabil Poliția Rutieră nu are cunoștință despre ele.
De aceea, noi credem că lucrurile ar putea legiferate foarte simplu. Trotinetele de orice fel cu viteză maximă de peste 25 km/h să fie asimilate mopedelor și să poată fi conduse doar cu categoria AM pe care o dețin automat toți posesorii de alte categorii de permis.
Limita de vârstă de la care pot fi conduse aceste trotinete cu viteză maximă peste 25 km/h ar trebui astfel să fie de 16 ani, conform legislației actuale.
Rămâne problema trotinetelor cu viteză maximă sub 25 km/h pentru care noi nu credem că ar trebui permis. În Vest se consideră că acestea sunt un pericol mai mare pe trotuare decât pe șosea.
Însă nici nu poți să lași un copil de 14-15 ani să circule cu o astfel de trotinetă pe șosea printre mașini. Având viteza maximă sub 25 km/h, legislația nu prevede în acest caz nicio limită minimă de vârstă pentru a le conduce.
Există și situația că unele trotinete electrice au prin construcție viteza maximă limitată la 25 km/h, dar motorul electric permite viteze mai mari și unii le scot limitările de viteză. Această practică este evident nelegală pentru că 25 km/h este limita de la care trebuie să deții minim permis AM.
O altă problemă este reglementarea înmatriculării unor astfel de vehicule.
Test trotineta electrică Sprinter ST1002
În Codul rutier se spune: Pentru a circula pe drumurile publice,“vehiculele, cu excepția celor trase sau împinse cu mâna și a bicicletelor, trebuie să fie înmatriculate ori înregistrate, după caz, și să poarte plăcuțe cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni și conținut prevăzute de standardele în vigoare”.
Conform aceluiași act normativ, mopedele trebuie înregistrate (nu înmatriculate) la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București. Așadar, dacă asimilăm trotinetele electrice cu viteză maximă peste 25 km/h unor mopede, acestea trebuie înregistrate la primării.
Există o reglementare și în privința echipamentelor de protecție când circuli pe un moped.
Legislația rutieră stabilește că “pe timpul deplasării pe drumurile publice, conducătorii motocicletelor, mopedelor și persoanele transportate pe acestea au obligația să poarte casca de protecție omologată“ .
Dacă trotinetele cu viteză maximă peste 25 km/h sunt asimilate mopedelor atunci conducătorul unei astfel de trotinete este obligat să poarte echipament de protecție.
Test trotineta electrică Ninebot by Segway
Lucrurile trebuie reglementate cât mai repede deoarece companii ca Lime, Bolt sau Wolf-e intenționează să ofere servicii de mobilitate urbană la noi în țară utlizând trotinete electrice.
În plus, în București, există doar șase kilometri de piste omologate rezervate bicicletelor, ceea ce ridică alte probleme de trafic.