Uber și alte servicii de ride-sharing vor intra în legalitate. Un proiect de Ordonanță de Urgență pentru reglementarea acestui tip de servicii, oferite de companii ca Uber, Bolt și Clever, a fost publicat pentru dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor.
Se clarifică lucrurile în domeniul ride-sharing, după o perioadă tensionată cu proteste și petiții ale taximetriștilor. Reglementările îi vor obliga pe șoferi să obțină un certificat de atestare, care să le permită să efectueze transport de persoane. Aceștia trebuie să efectueze Inspecția Tehnică Periodică la fiecare șase luni, iar vehiculele folosite pentru transport trebuie să fie mai noi de 15 ani.
Mașinile folosite trebuie să aibă 5 locuri. Șoferul trebuie să aibă la el copia conformă a autorizației de transport, eliberată pe o perioadă de 1 an, 2 sau 3 ani.
Un ecuson rotund, cu diametrul de 10 centimetri, pentru fiecare platformă digital utilizată trebuie să redea numărul de înmatriculare al autoturismului și numele platformei digitale pentru care este acceptat acesta.
Șoferii de Uber, Taxify și Clever, interziși pentru o perioadă de o lună în orașe mari de la noi, cum ar fi Cluj, vor fi obligați de acum să aibă la bord aparat de marcat electronic fiscal și să dea bon dacă primesc plata direct de la pasager, prin card sau cash.
Un șofer care oferă servicii de ride-sharing trebuie să fi împlinit 21 de ani, să aibă permis de cel puțin 2 ani și să fie posesorul unui certificat de atestare profesională pentru transport de persoane în regim de închiriere, pe care îl poate obține de la Autoritatea Rutieră Română – A.R.R..
Un cazier curat și examinările medicale și psihologice trecute cu brio sunt alte condiții pe care trebuie să le îndeplinească șoferul. Acesta nu poate transporta persoane dacă a rămas fără permis pe parcursul ultimului an pentru conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor psihoactive, dacă a fost implicat în accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vătămarea gravă a uneia sau a mai multor persoane.
Ca și pe taximetriști, legea îi obligă pe șoferii care lucrează pe platforme de ride-sharing să fie îmbrăcați corespunzător, să se comporte civilizat și să nu refuze curse.
Șoferul este amendat cu sume între 1.000 și 5.000 de lei dacă cere sume de bani suplimentare costului afișat pe platformă și dacă efectuează curse cu altă mașină decât cea înscrisă pe platforma digitală.
În ultima lună, cei care efectuează servicii de ride-sharing au fost nevoiți să renunțe, de teamă să nu rămână fără plăcuțe de înmatriculare și fără talon pe o perioadă de 6 luni.
Ministerul Comunicației și Societății Informaționale va emite reglementări cu privire la autorizarea operatorilor platformelor digitale și la modalitățile de stabilire și încasare a taxei de autorizare în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență. Perioada de grație pentru persoanele fizice sau juridice care efectuează servicii de ride-sharing este de 60 de zile.