Test vehicule neconvenționale: trotinetă electrică vs bicicletă electrică vs scuter electric

Eu îi spun adrenalină. Șoferii o numesc sinucidere curată. E drept, sportul extrem în care te strecori cu micile vehicule alternative printre mașini care nu semnalizează, uși deschise fără a se asigura și pietoni absorbiți de muzica din căști presupune riscuri reale. Recompensa? O distracție fără egal și timp mai puțin pierdut în trafic. test comparativ între o trotinetă electrică, o bicicletă electrică și un scuter electric.

Foto: Adrian Cobzașu 

Cât ești dispus să riști, deplasându-te pe un vehicul ilegal? Practic, locul trotinetelor electrice nu este nici pe trotuar (vehiculele nu au voie prin definiție pe trotuar și pe trecerea de pietoni), nici pe stradă, pentru că „pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu excepţia celor trase sau împinse cu mâna, şi a bicicletelor, trebuie să fie înmatriculate sau înregistrate, după caz, şi să poarte plăcuţe cu număr de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni şi conţinut prevăzute de standardele în vigoare”.

Așa că, în zilele în care am testat cele trei vehicule electrice, am fost conștient că probabil cel mai amuzant dintre ele este hulit de pietoni, de șoferi și… chiar de lege deopotrivă: primii mă goneau pe stradă, ceilalți – pe trotuar, în timp de polițiștii mă trimiteau acasă. Iar dacă aș fi pățit ceva în timp ce călăream platforma, eram pe „barba” mea, pentru că nu aveam voie să mă aflu… nicăieri: practic, nu existam!

Trotineta Ryde ST-1001

Totuși, sătul de blocaje, îmi risc zilnic pielea în trafic, iar azi nu fac excepție: trotineta Ryde mă îmbie cu caracteristica „2 în 1”. Șaua cu care vine la pachet o poate transforma ușor într-un mini-scuter confortabil, pentru că, pe de o parte, consistența buretelui șeii este moale, iar tija este prevăzută cu suspensie în partea superioară, iar pe de alta, roțile au anvelope gonflabile (nu pline, cum au unele trotinete).

Dacă mergeți pe stradă e o variantă comodă de a călători, dar dacă preferați siguranța trotuarului este obositor să te dai jos la fiecare bordură, pentru că pseuro-urbaniștii orașelor din România nu au prevăzut bordurile cu mini-rampe pentru cărucioare sau scaune cu rotile, pe care să le puteți folosi și cu trotineta.

Așa că eliberați siguranța și „culcați” șaua pe platformă, sau scoateți-o cu tot cu tijă, folosind o cheie imbus din mini-trusa inclusă în pachet. Pentru o trotinetă, nu e ușoară: are 15,5 kg, dar le folosește pe toate în favoarea sa. Astfel, bateriile sunt incluse în platformă (nu ca la altele, în ghidon), fapt care scade centrul de greutate și rigidizează mult platforma, asigurând o manevrabilitate exemplară.

Lipsa suspensiilor este, paradoxal, un mare atu, pentru că maximizează feedback-ul din ghidon și platformă, fără a adaugă kilograme. Rămân, astfel, „gumele” de 10 inci responsabile cu filtrarea iregularităților, și o fac ireproșabil.

E o plăcere să „te dai” cu trotineta Ryde: platforma mare (51×22 cm) permite inclusiv „adoptarea” unui mic pasager de până la 10 ani la plimbările prin parc, cu atât mai mult, cu cât nici sarcina utilă de 120 kg nu impune restricții. Îți găsești repede poziția ideală, pentru că ghidonul are reglaj pe înălțime (35 cm) și, odată instalat, cravașezi cei 350 W până la 37 km/h!

La accelerări, motorul antrenează roata din spate cu o voioșie entuziasmantă, iar dacă sunteți începător, puteți selecta una dintre limitele de viteză intermediare (20 și 30 km/h), caz în care și accelerațiile se mai domolesc puțin. Iar de oprit se ocupă frânele cu discuri la ambele roți și etriere roșii – o mostră de eficiență și stil. În cazul meu, bateria de 10,4 Ah, care se încarcă complet în 5 ore, mi-a asigurat o autonomie reală de 20 de km, în mare parte cu lumina aprinsă, dar, dacă optați pentru bateriile mai mari, de 15,6 sau 18,2 Ah, aceasta va crește (teoretic, până la maximum 68 km).

Pentru a minimiza riscurile, producătorul a dotat trotineta cu semnalizări, stop pe frână, far și claxon și cu un bloc de comandă al acestora simplu și eficient.

Bicicleta Pegas Partizan

Același bloc de comandă, ușor simplificat (fără comanda semnalizărilor), este montat și pe bicicleta Pegas Partizan, care mă atrage iremediabil prin desenul retro, asemănător modelului Pegas Modern din copilăria mea. Cât i-am invidiat în sinea mea pe toți prietenii care îl aveau…

Nu mai e cazul acum: uitați, băieți, am șa dublă, suport pentru doza de răcoritoare și un far cromat mare, de 10 cm diametru! Cine râde la urmă, râde mai bine! Spre deosebire de trotinetă, grozăvia asta de Pegas atrage atenția prin designul original oriunde aș merge și prin construcția îngrijită, cu cabluri trase prin interiorul cadrului. Ce-i drept – nu are o latură practică prea pronunțată, pentru că nu se pliază, de aceea, dacă stai la bloc, trebuie să urci pe scări cele 32 de kg, măcar ca să încarci bateria.

Altfel, dacă ai unde s-o încarci, poți risca s-o lași și afară, pentru că are cheie de contact precum o motocicletă. De ce așa grea, întrebați? Pentru că sub șa găzduiește un acumulator Li-ion de 10 Ah, iar în butucul spate are un motor de 250 W.

Altminteri, Pegas și-a făcut temele: în afară de ghidonul din oțel, toate componentele metalice sunt realizate din aluminiu, iar cadrul ranforsat permite transportul a până la 150 kg. O valoare excepțională, îngrădită doar de geometria cadrului: în realitate, cel care pedalează trebuie să stea în spate, de aceea poate transporta cel mult un copil în față, iar acesta nu are unde să-și pună picioarele. Doar dacă sunteți o doamnă scundă puteți pedala de pe locul din față și transporta copilul în spate.

Bicla se călărește ușor, în stilul „Harley”, de aceea este foarte confortabilă prin oraș. Nu are agilitatea trotinetei, dar roțile cu diametru de 20 de inci trec infinit mai ușor peste denivelări. Lipsa arcurilor pe spate este bine compensată de șaua groasă și moale și de anvelopa cu balon generos, iar dacă l-aș fi proiectat eu, aș fi renunțat la suspensia față, care adaugă greutate fără a ameliora decisiv confortul.

Nu și la deflectorul de aer, care ține cadranul de bord curat și uscat și-i face umbră, păstrându-l ușor de citit și în soare puternic. Ca să pornesc, fie învârt accelerația ca la motociclete, fie dau la pedale și motorul electric intervine singur în mers. Teoretic, rezistă 40 de km, iar eu am obținut o valoare asemănătoare, dar ajutându-l cu pedalele, nu pur electric. Am și schimbător pentru cele șase pinioane, tipic bicicletelor, și astfel pot să aleg cât de mult să pedalez pentru a asista motorul electric. Iar dacă rămân fără baterie, dau la pedale până la priză.

Sunra Miku Max

Nu scap la fel de elegant și cu scuterul Miku Max: chiar dacă-i scoți bateria de 9 kg, tot rămân 70 de kg, deci după câteva sute de metri de împins, scoți limba! Ce-i drept, jucăria are o autonomie de 60 km (probată de mine) și un indicator ultra-precis, de aceea, dacă rămâi în „pana prostului”, atunci nu ești foarte iscusit. Prima impresie este excepțională: de la calitatea asamblărilor, a materialelor, a indicațiilor instrumentarului digital – totul îl urcă într-o altă ligă.

Designul cu șa suspendată și cadru din oțel și aluminiu în forma literei C este nu numai spectaculos, ci și extrem de practic: în spațiul liber de sub portbagaj poți suspenda de cârligul retractabil un ghiozdan. Ați citit bine: în locul rezervorului scuterelor clasice se află un portbagaj „sub cheie” în care puteți adăposti o borsetă sau chiar încărcătorul de la rețea. Acestuia îi sunt disponibile, în realitate, peste 5 ore (oficial 4 ore) pentru a încărca 0-100% bateria Li-ion de 20 Ah. Avem și suspensii hidraulice eficiente pe ambele roți, și frâne hidraulice cu două discuri perforate, că nu e de joacă cu greutatea maximă de 190 kg.

Nu e totul roz, evident: dacă ai peste 100 kg, ia-ți adio de la Miku Max, pentru că depășești sarcina utilă. Altminteri, te bucuri de o mică ghiulea, cu motor Bosch de 800 W care te catapultează de la semafor înaintea oricărei mașini, atât de violent încât, dacă nu te acomodezi cu ea, riști s-o culci pe-o parte. Apoi, forța de împingere se mai domolește spre viteza maximă de 55 km/h (limitată electronic) cu care m-a purtat, și pe care a atins-o în aproximativ 12 s.

Există două trepte intermediare de viteză recomandate începătorilor, pentru că mai desensibilizează un pic și accelerația. De departe, însă, cea mai impresionantă caracteristică a scuterului este agilitatea: practic, „îl îmbraci” cu picioarele și îl ghidezi cu genunchii, nu ca pe un scuter tipic, ci ca pe o motocicletă, iar asta îl transformă într-un maestru al virajelor!

Dacă faci sub 60 km pe zi și ai o priză la îndemână, nu căuta în altă parte! Cu atât mai mult, cu cât are alarmă și cheie de contact și, astfel, poate fi lăsat fără griji oriunde ai parca o motocicletă! Ține cont, însă, că trebuie să-l înregistrezi la primărie și că, pentru a-l călări, îți trebuie permis categoria AM sau categoria B.

Verdict

Trei concepte diferite, un scop comun: să te ducă cât mai repede și cât mai fericit la destinație. Pe românește, să te scape de blocaje. Cel mai iscusit în a-și atinge scopul este trotineta Ryde: ușoară și îngustă, croșetează rapid coloanele de mașini, iar seara o poți urca în apartament fără efort. Dacă ești dispus să renunți la agilitate pentru fashion și să completezi cu 1.000 de lei, bicicleta Pegas este soluția. În plus, dacă ai rămas în pană de curent, pedalezi la fel de elegant spre destinație. În sfârșit, cei cu intenții serioase și cu priză “la sol” trebuie să apeleze la artileria grea: scuterul Miku Max oferă 60 km de autonomie și senzații nesperat de sportive, ce-i drept, la dublul prețului. Dai un ban, dar stai în față!

Ryde ST-1001
Este cea mai agilă, mai ușoară și mai accesibilă dintre cele trei, drept urmare întruchipează cel mai bine definiția de mijloc de mobilitate urban. O dezavantajează numai autonomia de 20 km, cea mai mică din test.

Pegas Partizan
Un strop de vintage într-o mare de stil: fashionistul român este partizanul mișcării, oferin-
du-ți posibilitatea să pedalezi fără să-ți dai duhul. Nu este practic, dar nu acesta îi e scopul. Faceți show, nu război!

Sunra Miku Max
Bestia asta accelerează fabulos și o ține tot așa până la 55 km/h. Este mult mai manevrabil decât un scuter și te ajută să-ți duci și bagajul voluminos în C-ul cadrului. Cu două condiții: să cântărești sub 100 kg și să ai 10.000 de lei.

DATE TEHNICERydePegasSunra
ModelST-1001PartizanMiku Max
MotorElectricElectricElectric
Putere maximă (W)350250800
TransmisieSpateSpateSpate
Cutie de vitezeReductor planetar6 vitezeReductor planetar
L/l/h (mm)1.100/560/1.2001.780/660/1.0501.660/320/1.210
Masă la gol/sarcină util? (kg)15,5/12032/15079/100
Viteză maximă (km/h)352550
Capacitate baterie (Ah)10,41020
Autonomie (km)384060
Timp încărcare (h)554
Preț (lei cu TVA)3.1304.499aproximativ 10.000

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top