Range Rover Evoque este starul în design al segmentului SUV compact premium și a doua generație păstrează linia originalului în timp ce interiorul este un regal în ceea ce privește calitatea și tehnologia. Confortul este de primă clasă pe orice teren. Test cu Range Rover Evoque P250 AWD SE.
Foto: Bogdan Paraschiv
În istoria lui Land Rover sunt trei momente importante. În 1948, primul Defender a dat semnalul că pot fi explorate cele mai inaccesibile locuri de pe pământ, în 1970 primul Range Rover a demonstrat că o mașină de teren poate oferi confortul din saloanele regale, iar în 2010 compactul Range Rover Evoque a transpus clasa lui Range Rover într-un segment cu totul nou, devenind un mare succes comercial. Astăzi, un Land Rover din patru este un Evoque.
Design atrăgător
Iar succesul său comercial se datorează în primul rând designului. Atunci când nu exista decât BMW X1 care arăta ca un Seria 3 Touring înălțat și banalul Audi Q3 din prima generație, primul Evoque a întors multe capete cu silueta sa de SUV coupé, prima generație fiind disponibilă atât cu cinci uși cât și cu trei uși.
De aceea, misiunea înlocuirii lui era cu atât mai dificilă însă designerii de la Range Rover au reușit să creeze un model complet nou, dar care rămâne credincios filozofiei modelului original. Deși ca linie seamănă cu prima generație, doar balamalele ușilor mai sunt aceleași.
În rest totul este nou, nu doar spectaculoasele clanțe care ies în afară când deschizi mașina din cheie. O linie de coupé cu o capotă scurtă și destul de înaltă atrage imediat atenția. Ce e frumos place oricui și nu prea e loc de critici. Din orice unghi l-ai privi arată superb. Are ceva din maiestuozitatea marelui Range Rover și aspectul zvelt al lui Range Rover Velar.
Echipare standard peste medie
Și interiorul impresionează la fel de mult. Conform filozofiei Range Rover echiparea standard este foarte luxoasă încă de la modelul de bază. Iar a doua echipare SE are un standard mult mai bogat decât am putea visa. Tapițeria de piele gri perforată care îmbracă scaunele reglabile electric pe 14 direcții, inserția de piele din zona centrală a bordului, plasticul moale cu o textură superbă din zona superioară a bordului, fețele de uși cu materiale moi, zona cromată din dreptul schimbătorului și inserțiile cromate din lateralele tunelului central te fac să te simți ca într-un salon britanic.
Apoi, la SE ai și cele două ecrane Touch Pro Duo standard, cel de sus putând fi înclinat sub unghi diferit din meniul sistemului și fiind încadrat de o ramă cromată. Ergonomia care în trecut a mai fost criticată este acum ireproșabilă. Al doilea ecran poate servi pentru afișarea modurilor sistemului Terrain Response 2 (Eco, Comfort, Grass/Gravel/Snow, Mud/Ruts, Sand, Auto) ori pentru afișarea comenzilor climatizării sau a meniului pentru scaune. Și este de apreciat că ai buton clasic rotativ pentru reglajul temperaturii sau pentru volumul instalației audio.
Și indicatoarele de bord virtuale fac parte din standard și poți să le configurezi cum vrei, cu două instrumente de bord rotunde, cu unul singur sau cu harta în zona centrală. Superbe sunt și cele două mici touchpad-uri de pe volan cu care poți opera tot ce vrei pe instrumentarul de bord în mod foarte logic.
Și pentru că Evoque este un Range Rover nu lipsesc nici meniurile specifice off-road-ului cum ar fi unghiurile de înclinare longitudinale și transversale, busola și starea sistemului 4×4 plus modul de plecare de pe suprafețe alunecoase.
De asemenea, trebuie să remarcăm și sistemul inovator de camere (vezi caseta de mai jos) care îți permite să vezi chiar și sub mașină. Poziția de condus este relativ înaltă dar nu foarte înaltă și vizibilitatea este bună în toate direcțiile. La nevoie te ajută și camerele, iar spre spate, al treilea geam lateral ajută mult. Scaunele au spătarul foarte bine configurat, dar șezutul nu este suficient conturat și pe unele viraje simți nevoia de mai mult sprijin lateral.
La fel de compact ca înainte, dar mic la genunchi în spate
Dimensiunile de gabarit sunt aproape egale cu ale primei generații ceea ce înseamnă că avem mult loc la cap, dar spațiul la genunchi în spate este mai mic decât la unii rivali din clasă.
Portbagajul are o formă regulată, segmentele banchetei se pot rabate de la două butoane din dreapta portbagajului, dar marginea de încărcare este înaltă și prin rabatarea banchetei nu se creează o suprafață perfect plană de încărcare. Volumul portbagajului este însă destul de mic, valoarea de 341 litri măsurată de colegii de la Quattroruote fiind net inferioară lui BMW X1 sau Volvo XC40.
Confort la rulare de top dar masă mare și agilitate redusă
După tot spectacolul interior eram foarte curioși cum merge noul Evoque. Am pornit pe asfalt pe autostradă combinată cu drum național. Evoque rulează maiestuos pe jantele de 20 inci, standard la SE, și oferă un confort de înaltă clasă. Mărimea nu contează și indiferent că vorbim de marele Range sau compactul Evoque, confortul este la cel mai înalt nivel.
Platforma este în mare parte aceeași cu punte spate multilink integrală și McPherson revizuită pe față cu prinderi de aluminiu, opțional fiind disponibilă suspensia adaptivă (1.178 euro, nu era prezentă pe mașina de test). Urcăm spre munte și încep virajele unde se simte și masa foarte mare. O masă măsurată de 2 tone la gol (1.893 kg oficial) pentru un SUV compact de 4,37 metri este prea mult. Sigur, avem acum o caroserie mai rigidă cu 13% și un sistem mild Hybrid cu starter generator integrat, un mic motor electric și o baterie standard pe toate versiunile diesel și benzină mai puțin pe cea de 150 CP diesel cu tracțiune față dar și așa este prea mult.
În viraje, Evoque are un ruliu moderat, dar subvirează destul de mult și inerția mare se simte la dubla schimbare de bandă în succesiunile de viraje. Pneurile all-season nu sunt nici ele, ca și în alte cazuri, cel mai bun compromis, însă la jantele de 20 inci sunt o soluție de economisire.
Accelerația laterală maxim suportată măsurată de colegii de la Quattroruote, de 0,89 g, este discretă, iar la limită, ESP-ul reacționează devreme și afectează direcționalitatea. Direcția ușoară, destul de indirectă și cu un feedback doar mediu nu ajută nici ea la îmbunătățirea agilității.
Cutia automată cu 9 trepte schimbă lin, dar nu totdeauna prompt. Are o mică ezitare la pornire și latura sportivă a ei nu este prea prezentă mai ales atunci când am dori să retrogradeze mai repede.
Evoque este un rege al confortului, dar nu un maestru al virajelor. Principalul inamic al agilității este de fapt masa foarte mare.
Consum prea mare în ciuda sistemului mild-hybrid
Motorul turbo de 2 litri face parte din familia Ingenium și este disponibil în versiuni de 200, 250 și 300 CP toate cuplate cu un sistem mild hybrid (vezi caseta). Teoretic, sistemul mild hybrid ar trebui să contribuie la reducerea consumului la fel ca și sistemul de tracțiune integrală nepermanentă Active Driveline care decuplează puntea spate și cutia automată cu 9 trepte.
În realitate însă, consumul este destul de mare pentru acest segment și clasă de putere ajungând la 12,2 l/100 km. Și în acest caz, masa mare este de vină pentru că dacă ar fi avut de împins o masă mai mică tehnologia mild-hybrid ar fi oferit o reducere a consumului.
Excelent în off-road, peste rivalii din segment
Părăsim asfaltul și trecem în off-road. Aici, Evoque se simte ca peștele în apă. Chiar și pe drumurile acoperite cu pietriș dur, confortul la rulare este exceptional. Trenul de rulare este silențios și absoarbe elegant orice denivelare.
Unghiurile de trecere au cele mai bune valori din clasă cu 22,2 grade unghi de atac și 30,6 grade unghi de ieșire, iar garda la sol de 212 mm permite abordarea terenurilor accidentate fără griji. Apoi, sistemul de tracțiune integrală cu diferențial blocabil la puntea spate asigură o tracțiune eficientă în orice condiții și sistemul de pornire pe teren alunecos este de mare ajutor.
Camerele inovatoare îți permit să vezi orice obstacol și robustețea caroseriei te îmbie să ataci cu încredere zonele de off-road. Este evident că pentru cei dornici de aventură, Evoque este cea mai bună alegere în acest segment. Pentru asfalt sunt BMW X1 sau Volvo XC40.
Noul sistem de camere: Ochi electronici peste tot
Noul Range Rover Evoque poate arunca priviri în toate direcțiile având mai multe camere decât orice rival.
Cele două inovații se numesc Clearsight și ClearSight Ground View. ClearSight desemnează camera montată în antena GPS de pe plafon care transformă oglinda retrovizoare interioară într-un afișaj de 9,5 inci cu o rezoluție foarte bună de 1.600 x 3.000 pixeli ce prezintă informații din spatele mașinii.
Pentru activare, ai un buton la baza oglinzii interioare. Astfel, și dacă ai un cufăr în portbagaj poți vedea imagini clare în spatele mașinii, camera mărind și unghiul de vedere clasic prin lunetă de la 25 la 50 grade.
A doua cameră, botezată ClearSight Ground View este și mai futuristă și afișează imagini de sub mașină de la grila radiatorului până în spatele roților față pe baza informațiilor primite de la cele două camere din oglinzile exterioare și de la camera frontală.
Aceste imagini sunt de mare ajutor mai ales în off-road când vrei să traversezi pasaje denivelate pentru că poți vedea efectiv un bolovan ascuns sau un alt obstacol. Sistemul de camere perimetrale costă extra 583 euro. De la alte modele Range Rover a fost preluat și sistemul de detectare a adâncimii vadului de apă (374 euro), Evoque putând trece acum prin vad de apă de 600 mm față de 500 mm înainte.
Tehnica în clar: Mild hybrid în standard la toată gama
Cu excepția versiunii de bază cu motor turbodiesel de 150 CP și tracțiune față, toate cele trei motorizări diesel și pe benzină dispun de sistem mild hybrid cu starter generator integrat, rețea de 48V și o mică baterie Li-Ion. Energia stocată la decelerare în mica baterie Li-Ion amplasată central (14 celule de 8Ah care oferă până la 200W/h) este utilizată de motorul electric care sprijină motorul termic la accelerări cu un cuplu de până la 140 Nm.
Sistemul start&stop taie alimentarea când viteza scade sub 17 km/h. Land Rover promite că în acest fel se salvează 8 g/km CO2 și se realizează o economie de 6%. Sistemul de tracțiune integrală decuplează puntea spate pe asfalt în condiții normale de mers contribuind de asemenea la reducerea consumului.
Land Rover promite că la exact 12 luni de la lansarea noului Evoque va oferi o versiune Plug-In Hybrid care combină un motor turbo în trei cilindri cu un motor electric.
Verdict
Design superb, interior de clasă, bine făcut și cu ergonomie excelentă. Cu un confort de primă clasă și aptitudini off-road foarte bune pentru acest segment, Evoque este un membru de vază al familiei Range Rover. Masa mare penalizează însă dinamica și consumul în ciuda modernului sistem mild-hybrid.
- Confort la rulare de înaltă clasă
- Ergonomie superbă
- Dotare standard (SE) peste rivalii săi
- Aptitudini off-road peste media clasei
- Materiale de calitate peste tot
- Consum mare
- Dinamică afectată de masa mare
- Preț mare
DATE TEHNICE | Range Rover Evoque |
---|---|
Model | P250 AWD SE |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo, mild hybrid |
Cilindree (cmc) | 1.999 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 249/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 365/1.300-4.500 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 9 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.371/1.904/1.649 |
Ampatament (mm) | 2.681 |
Volum portbagaj (l) | 472-1.156 |
Masă la gol (kg) | 1.893 |
Unghiuri de atac/ventral/ieșire (grade) | 22,2/20,7/30,6 |
Gardă la sol (mm) | 212 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,5 |
Viteză maximă (km/h) | 230 |
Consum mixt (l/100 km) | 9,8/6,8/7,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 180 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 3,6 |
0-100 km/h (s) | 7,8 |
0-130 km/h (s) | 14,1 |
1 km cu start de pe loc (s) | 29,4 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 3,4 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 8,3 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 42,8 |
Consum | |
Consum în test (l/100 km) | 12,2 |
Autonomie (km) | 549 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 2.096 |