Porsche extinde familia Cayenne cu SUV-ul coupe Cayenne Coupe. Am testat noile versiuni Coupe, Coupe S și Coupe Turbo pe cele mai spectaculoase drumuri din Slovenia. Iată concluzia…
Foto: Porsche
Practic nu mai există tabuuri în industria auto. SUV-ul ca gen s-a democratizat atât de mult încât nu mai există clasă sau categorie care să nu fie suprapopulată cu acest gen de automobil, considerat de majoritatea clienților ca fiind cea mai practică alternativă la variantele tradiționale ale automobilului. Nici mărcile de lux sau chiar cele supersport nu s-au lăsat mai prejos și au venit cu soluții proprii pentru SUV-urile lor. În acest context, Porsche unul dintre producătorii tradiționali de automobile pur sportive a fost chiar printre primii care a făcut pasul către genul SUV-sport, Cayenne fiind un succes real ajuns la cea de-a treia generație.
Cayenne Coupe
Începând de anul acesta familia Cayenne s-a îmbogățit și cu varianta Cayenne Coupe, cu o formă mai dinamică, mai apropiată de ADN-ul de design Porsche și mai bine orientată către latura sportivă, față de tradiționalul Cayenne de la care preia platforma tehnică, dar cu foarte multe modificări în privința modului în care sunt livrate performanțele.
Cayenne Coupe vine cu un profil mai dinamic, grație pavilionului arcuit ca la un coupe tradițional – deși păstrează arhitectura cu patru uși – care se termină cu un spate bine proporționat, ce include, în premieră, un eleron escamotabil electric, automat, oferit standard pentru toate versiunile.
Design
Pavilionul este standard din sticlă, panoramic, fix cu o suprafață de 2.16mp, dar opțional poate fi comandat unul din carbon care conferă mașinii un aspect sportiv mai accentuat în genul Porsche 911 GT3 RS. Acesta poate fi comandat împreuna cu trei pachete aerodinamice, opționale, menite să scadă greutatea mașinii și să-i crească performanțele. Aceste pachete includ detalii Sport Design, noi jante de 22 de inch GT Design, scaune tapițate în mod clasic (șah), detalii carbon și Alcantara la interior. Pentru Turbo Coupe, pachetul include de asemenaa și evacuări sport.
Configurația standard interioară este cu patru locuri, dar opțional, bancheta poate fi comandată cu trei locuri. Interesant este că deși Cayenne Coupe este cu 20mm mai coborât spre spate decât Cayenne, spațiul pentru ocupanții banchetei este similar. Practic aceștia stau cu 30mm mai jos decât în Cayenne. Portbagajul are 625 litri, volumul putând crește la 1540 litri (Cayenne Turbo Coupe:600 până la 1510mm) când spătarul banchetei este pliat.
Cayenne Coupe are o eleganță aproape de neegalat, fiind evident că forma nu a fost în niciun fel forțată. Ba dimportivă pare chiar mai apropiat, de forma tradițională Porsche, decât Cayenne-ul tradițional.
Verisunile de motorizare
Gama de motoare începe cu versiunea de bază cu șase-cilindri, supra alimentată, de trei litri și care livrează 340 CP și un cuplu maxim de 450Nm. Pachetul Sport Chono, standard pe toate versiunile Cayenne Coupe, asigură un sprint de la 0-100km în 6 secunde, respectiv 5,9 cu unul dintre pachetele sport „lightweight”. Viteza maximă este de 243km/h.
Cayenne S Coupe beneficiază de asemenea de un 2,9 litri, V6, twin-turbo ce dezvoltă 440CP, respectiv un cuplu maxim de 550Nm. Ca performanțe acesta atinge 0-100 în 5 secunde, și are o viteză maximă de 263km.
Vârful gamei este reprezentat de Cayenne Coupe Turbo, care are sub capotă un V8 de patru litri, bi-turbo ce livrează 550CP, respectiv un cuplu maxim de 770Nm. Turbo accelerează până la 100km/h în 3,9 secunde, și atinge o viteză maximă de 286km/h.
Cutia automată cu opt trepte Tiptonic S vine cu un timp mai scurt pentru schimbarea vitezelor, procedeu care se petrece și mult mai lin, grație noii tehnologii shift-by-wire. Avantajele se simt și în modul manual, care a devenit mult mai confortabil. Toate modelel Cayenne Coupe ating viteza maximă în treapta a șasea, treptele șapte și opt fiind destinate rulării pe distanțe lungi cu consum mic de carburant și zgomot mai mic la rulare.
Cayenne Coupe este echipat cu același tren de rulare ca și Cayenne. Noutatea este reprezentată de puntea spate mai lată cu 18mm, respectiv roțile spate mai late care asigură o stabilitate mai bună.
Cayenne Coupe vine cu o gamă mai extinsă de echipamente care îii accentuează caracterul sportiv. Standar acesta beneficiază de direcție Power Steering Plus, direcție mecanică cu acționare electrică, roți de 20 de inch, asistență la parcare, suspensie activă (Porsche Active Suspension Management) și pachetul Sport Chrono Package.
Siguranță activă și multimedia
Șoferul este cel mai răsfățat grație Porsche Advanced Cockpit. Tabloul de instrumente are în mod tradițional turometrul poziționat central, acesta fiind flancat acum de două display-uri de 7 inchi. Șoferul controlează funcțiile mașinii prin intermediul a trei componente: display-ul full HD central mde 12,3 inch (similar cu o tbletă) al sistemului Porsche Communication Management, volanul multifuncțional și prin sistemul Direct Touch Control pentru funcțiile consolei cetrale. Ecranul central poate fi personalizat cu funcțiile preferate.
Sistemul PCM acționează ca un centru de comandă pentru toate sistemele, inclusiv pentru cele de off-road. Acestea se realizează printr-un meniu separat, șoferul putând selecta unul din cele cinci programe, afișate în 3D. În funcție de programul selectat sistemul ajustează turația motorului, momentul de schimbare a treptelor pentru cutia Tiptronic S, sistemul de tracțiune integrală (PTM), distribuția cuplului pe spate și programul activ de stabilitate (PSM). Sistemul poate de asemenea gestiona, în cazul echipării cu suspensie pneumatică, garda la sol, gradul de amortizare al sistemului PASM și nivelul de compensare din sistemul antiruliu activ PDCC, în funcție de tipul de teren pe care se rulează.
După câteva sute de kilometri parcurși cu noul Cayenne Coupe în Slovenia pot spune că acesta se bate sigur la titlul de cel mai dinamic SUV de pe piață. Chiar și în varianta standard, Coupe, de „doar” 340 CP motorul imprimă mașinii o dinamică suprinzătoare, senzația fiind că te afli într-un 911 și nu într-un SUV. Mașina stă permanent lipită de șosea, grație noii arhitecturi a punții spate mai late ce oferă o mai bună stabilitate, progresul cel mai mare simțindu-se la viteza de parcurgere a virajelor.
Verdict
Desigur vârful de gamă, Coupe Turbo, impresionează nu doar vizual prin diverse detalii de design, roțile de 22 de inch sau etrierii de culoare galbenă, dar și prin performanțe și mai ales sunet. Recomandarea noatră este însă modelul Cayenne Coupe S care oferă cel mai bun comprimis între aspect, dinamica, rulării și preț.