Noua taxă auto de poluare a fost aprobată de Guvern

Guvernul,  în şedinţa de miercuri, 31 august 2011, a aprobat un proiect de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, iniţiat de Ministerul Mediului şi Pădurilor.

Acest proiect de lege, după aprobarea sa de către Parlament este destinat să soluţioneze problema discriminării indirecte menţionată în hotărârile Curţii Europene de Justiţie, care arătau că regimul de impozitare prevăzut prin OUG nr. 50/2008 poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale de descurajare a importurilor de autovehicule.

Proiectul de lege prevede o reducere cu până la 25%, a taxei de poluare actuale, ce este calculată în continuare după metodologia OUG 50. Este prevăzută posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 a fost mai mare decât cea rezultată din aplicarea acestei legi, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Proiectul de lege menţine în continuare principiul  “poluatorul plăteşte“, deci taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce va intra în vigoare această lege.

Noua modalitate de calcul a taxei ţine cont de aceleaşi criterii (tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisia de CO2 şi norma de poluare, precum şi gradul de  depreciere a autoturismului, adică de vechimea sa.

Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care trebuie finanţate mai multe programe de mediu printre care amintim atât Programul Rabla cât şi Programul de realizare a pistelor pentru biciclişti.

N.R. Nici acest proiect de lege nu rezolvă toate problemele taxei de poluare auto.

În mod normal, fiindcă poluatorul plăteşte,  taxa de poluare ar trebui plătită anual la fel ca impozitul auto sau rovinieta (şi ar trebui reduse din plată perioadele când maşina se află în reparaţie sau nu circulă), şi nu plătită ca o taxă totală pentru toată perioada de exploatare a maşinii care este încasată la momentul înmatriculării în România. Dacă s-ar plăti anual, introducerea taxei retroactive pentru autovehiculele înmatriculate înainte de  anul 2007 nu ar mai avea sens, dar pentru asta cineva acolo sus trebuie să mai şi gândească.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top