Skoda Octavia, cel mai bine vândut model al lui Skoda, ajunge în curând la a patra generație în care cuvântul de ordine va fi electrificarea. În gamă vor apărea în premieră versiuni mild și Plug-In Hybrid.
Foto: Quattroruote
Istoria modernă a mărcii Skoda are multe puncte în comun cu cea a mărcii naționale Dacia. În 1991, VW prelua marca cehă care producea în acel moment, printre altele, modelul Favorit, lansat în 1987. VW l-a modernizat pentru ca în 1994 să lanseze Felicia, un facelift al lui Favorit. La fel, în cazul Dacia,
Renault a moștenit în momentul privatizării modelul Nova pe care l-a modernizat în două etape: Supernova (motor Renault) și Solenza (caroserie restilizată, planșă de bord nouă).
Prima imagine cu interiorul noii Octavia
Primul model Dacia realizat 100% de Renault a fost Logan în 2004. Iar în cazul lui Skoda, primul model Skoda realizat 100% de VW a fost Octavia în 1996. Am făcut această paralelă în timp cu Dacia pentru a înțelege rolul lui Octavia în gama Skoda.
Octavia este modelul fanion al mărcii, cel mai bine vândut și mai reprezentativ din gama Skoda. Este modelul care a contribuit la dărâmarea perdelei de fier transformând Skoda dintr-o marcă est europeană într-una globală deși în mentalitatea colectivă percepția de marcă est-europeană a rezistat mai mult decât în realitatea istoriei. De aceea, înlocuirea acestui model simbol nu este o misiune ușoară mai ales că aproape în același timp vor apărea modelele rivale noi în concern, VW Golf VIII și Seat Leon cu care Octavia împarte platforma și motoarele.
Noua Skoda Octavia nu va marca o revoluție de design. Noul designer șef Oliver Stefani care a preluat departamentul de design de la Josef Kaban, plecat la BMW în septembrie 2017, a declarat revistei Quattroruote: “Suntem în mijlocul unei călătorii stilistice. Schimbarea începe anul acesta și va continua în anii următori. Știm unde vrem să ajungem. Vrem ca o Skoda să nu mai fie cumpărată doar pentru raportul preț/calitate ci și pentru designul ei”.
De aici deducem că filozofia de design a noului designer Stefani va fi exprimată complet abia în 2021 când va apărea următoarea generație Fabia, primul model care se va naște de la zero sub conducerea sa. Din această perspectivă, viitoarea Octavia este doar o abordare intermediară a unei viitoare linii de design.
Laura de la Skoda. 7 lucruri interesante pe care știe să le facă
Noua generație Octavia va fi oferită în continuare sub formă de combi și liftback, versiunea combi urmând să debuteze întâi urmată de liftback, iar permiera va avea loc pe 11 noiembrie. A patra generație Octavia va avea o caroserie mai elegantă și mai stilată, capacul portbagajului va avea o muchie ascuțită, ceva în stil Audi A4, iar logo-ul Skoda va fi scris pe el la fel ca la Scala. Apoi, în față, la fel ca la Scala, farurile mai subțiri se prelungesc până în noua grilă a radiatorului.
Dimensiunile de gabarit nu se vor schimba prea mult, dar noua Skoda Octavia va fi puțin mai lungă (4,70 metri în loc de 4,67 metri) iar volumul portbagajului va crește cu circa 20 litri la combi și limuzină (în prezent acesta variază între 610 și 1.740 litri la combi și între 590 și 1.580 litri la limuzină). Este de așteptat ca ampatamentul să rămână în jurul a 2,68 metri, la fel ca la viitorul VW Golf Variant.
Interiorul nu ne va aduce surprize pentru că va fi inspirat de la conceptul Vision X, dar și de ultimele modele de serie, Scala și Kamiq. Astfel, vom regăsi noul ecran suspendat al sistemului multimedia cu ecran de până la 9,2 inci și indicatoarele de bord digitale afișate pe ecran de 12,3 inci. Bineînțeles, softul sistemului multimedia cu comandă vocală este preluat de la Golf VIII.
Skoda – unul dintre primii producători de mașini
În gama de motoare convenționale nu sunt prea multe noutăți. Din gama de motoare pe benzină nu vor lipsi 1.0 Turbo în trei cilindri de 116 CP și 1.5 Turbo în 4 cilindri și dezactivare parțială a cilindrilor cu 150 CP. Gama diesel va cuprinde 1.6 litri cu 115 CP și 2.0 litri cu 150 și 184 CP.
Noutățile vin din domeniul electrificării. Va exista un mild hybrid pe motorul de 1,5 litri care va avea și rețea de 48V și care vine cu un motoraș electric de circa 10 kW și 55 Nm ce va sprijini motorul termic la accelerații. Apoi, de la Superb facelift va fi preluat noul Plug-In Hybrid la care motorul turbo de 1,4 litri și 156 CP va fi cuplat cu un motor electric de 116 CP/330 Nm, ambele furnizând în total 218 CP și 400 Nm.
Noua Skoda Octavia e pe drum. Când va ajunge în showroom?
Din program nu va lipsi nici Octavia RS, însă la acest moment nu este clar ce motor va avea. Unele surse vorbesc de 2 litri turbo cu 250 CP, iar altele de un propulsor electrificat cu sistem mild-hybrid.
O Skoda Octavia electrică nu va exista pentru că Skoda va lansa modele electrice cu caroserie de sine stătătoare, iar în acest segment va veni Vision iV, un coupé cu patru uși full electric construit pe platforma MEB de la VW.