De curând, încărcarea la stațiile rapide din rețeaua Kaufland nu mai este gratuită decât dacă încarci o dată pe zi într-un oraș. În realitate însă, nu prea mai este gratis deloc pentru că firma Renovatio care administrează stațiile a lansat o aplicație la care nu prea funcționează alimentarea gratuită.
Ziua în care alimentarea unei mașini electrice nu mai este gratuită trebuia să vină. Energia nu poate fi gratis nicăieri în lume. De aici însă și până a face speculă cu această energie este un drum foarte lung. Nu este prima oară când scriem pe acest subiect dar acum lucrurile au luat-o razna complet.
Înainte de a trece direct la subiect să explicăm puțin ce s-a întâmplat în ultimii 3 ani.
Conducerea Kaufland a decis să sprijine o lume mai curată și a pus la dispoziția firmei Renovatio teren în parcarea proprie și accesul la rețeaua electrică pentru construcția unor stații performante de încărcare a mașinilor electrice.
Contractul prevedea ca doi ani alimentarea la aceste stații să fie gratuită, ceea ce s-a și întâmplat. Timp de doi ani am putut alimenta oricând și de oricâte ori o mașină electrică la stațiile electrice Renovatio din rețeaua Kaufland atât la rețeaua AC de până la 22 kWh cât și la cea DC de 50 kWh.
Tot ce trebuia să faci era să mergi la biroul de informații de la Kaufland și să ceri un card cu care puteai accesa încărcarea mașinii.
După expirarea perioadei de doi ani, perioada de gratuitate agreată între Kaufland și Renovatio, Renovatio a introdus sistemul de plată. Însă nimeni de la Kaufland nu stabilise cu cei de la Renovatio ce tarife se vor aplica după expirarea perioadei de gratuitate.
Rezultatul a fost șocant. Încărcarea a 1 kWh la stația AC costă 1,45 lei iar la DC 1,95 lei. Prin comparație 1 kWh în rețeaua de 220V costă circa 45 bani.
Văzând aceste prețuri nesimțite am spune noi (nesimțite deoarece cu aceste tarife 100 km cu o mașină electrică costă mai scump decât 100 km cu o mașină cu motor diesel, analiză pe care o vom prezenta într-un articol ulterior), cei de la Kaufland au luat decizia de a suporta ei costurile, oferind în continuare gratuitate clienților.
Sigur, Kaufland nu plătea prețurile anunțate mai sus. De exemplu pentru încărcarea la stațiile DC Kaufland plătea 59 bani pe kWh față de prețul de 1,95 lei.
Însă acum două luni cei de la Renovatio s-au gândit să își optimizeze veniturile ca să folosim o formulare elegantă și au luat decizia ca să nu mai fie gratuită decât o încărcare pe zi într-un oraș.
În acest sens au apărut următoarele noutăți:
- pentru încărcarea gratuită, cardul Kaufland nu mai folosește la nimic. Cu acesta nu mai poți încărca decât cu bani.
- Ca să încarci “gratuit” trebuie să îți faci cont pe aplicația www.e-charge.ro
- Poți încărca teoretic gratuit doar dacă depui în cont o sumă minimă de 30 lei. În realitate însă trebuie să depui suma minimă necesară unei încărcări pe care vrei să o operezi. De exemplu, dacă ai o mașina electrică cu baterie mare de 80-90 kWh și vrei să încarci o dată 80 kWh trebuie să ai în cont 80 x 1,95 lei adică 156 lei.
- Ca să încarci gratuit trebuie să intri în aplicație, să scrii stația la care ești și să activezi cuponul gratuit, valabil o dată pe zi într-un oraș. Însă această activare nu prea funcționează și iată ce se întâmplă.Când intri în cont și vrei să activezi cuponul se întâmplă următoarele lucruri:
– ori îți spune că nu e valabil
– ori îți spune că e valabil și te trezești a doua zi că ți s-au luat banii din cont ca și cum ai fi încărcat pe bani
– ori reusești să îl activezi dar după două minute te decuplează de la stație și îți spune să încerci din nou. Când încerci din nou deja este a doua oară în acea zi în același oraș și te taxează.
– ori după ce scrii în aplicație numele stației unde te afli, îți spune că nu recunoaște stația și te pune să scanezi QR codul de pe stație. Asta poți să o faci dacă ai un telefon cu scanner. Întâmplător aveam dar după ce am scanat mi-a spus că nu există acesl cod și atunci singura soluție este să plătești.Toate aceste situații nu sunt ipotetice ci le-am trăit pe piela noastră. Având în vedere aceste lucruri, singura soluție ca o mașină electrică să fie sustenabilă din punct de vedere al costurilor de rulare este ori să încarci acasă noaptea ori la birou dacă ai posibilitatea ori la alte stații cum sunt cele gratuite de la Rompetrol de exemplu.