Test Fiat 500X facelift 1.0 Firefly – Un 3 cilindri rafinat

Fiat operează un facelift la SUV-ul său de clasă mică 500X și introduce o nouă gamă de motoare turbo moderne cu 3 și 4 cilindri. Am testat în exclusivitate versiunea 1.0 Firefly în trei cilindri de 120 CP în echiparea City Cross.

În multitudinea de SUV-uri de clasă mică, 500X ocupă un loc aparte pentru că nu arată ca un SUV clasic ci ca un Fiat 500 mai mare, pregătit pentru off-road. 500X este recunoscut imediat ca un membru al familiei 500 datorită prezenței elementelor stilistice de la 500. 500X are fața simpatică a lui 500 cu diferența că farurile sunt mai mari. Și linia înclinată a montantului spate și a lunetei și forma stopurilor ne duc cu gândul la 500, dar tehnic cele două modele nu au nimic în comun deoarece 500X este construit ca și Jeep Renegade și Fiat Tipo pe platforma small wide a grupului FCA.

La facelift, Fiat a modificat stopurile care au acum o zonă metalică în culoarea caroseriei în zona centrală. Emblema 500X apare pe hayon, iar în față pe spoiler este inscripționat 500. Luminile de zi și stopurile cu LED sunt noi și sunt oferite în standard, opțional putând fi comandate faruri full LED pentru 678 euro.

Și la interior 500X seamănă mult cu 500 având zona centrală a bordului vopsită în culoarea caroseriei. Se păstrează soluția cu trei elemente circulare, dar grafica este nouă și mai ușor de citit, iar în elementul circular central se regăsește un display TFT color de 3,5 inci (83 euro). Și volanul este nou îmbrăcat în piele techno și are comenzile audio incluse.

Trebuie să mai spunem că există două linii de design: Urban care se poate upgrada cu City Cross ca în cazul mașinii de test și Cross, care vine cu scuturi față și spate și o bară față mai proeminentă, având un look de off-roader.

Ampatamentul este neschimbat, iar spațiul la genunchi în spate este printre cele mai mari din segment. Însă din cauza lunetei înclinate, spațiul la cap în spate este ceva mai mic decât la unii concurenți. Volumul măsurat al portbagajului, de 334 litri, este apropiat de valoarea oficială, de 350 litri, și este identic cu cel de la Ford Ecosport sau Seat Arona, fiind ceva mai mic decât la Renault Captur sau Citroen C3 Aircross.

Un 3 cilindri rafinat și bine echilibrat 

Marea noutate este însă gama de motoare turbo pe benzină cu 3 și 4 cilindri de 1,0 litru, respectiv 1,3 litri. Noi am avut pentru test motorizarea 1.0 turbo în trei cilindri cu 120 CP combinată cu transmisie manuală cu 6 trepte. Prima impresie este că micul motor în 3 cilindri este extraordinar de bine echilibrat pentru că nu se simt vibrații în pedalier, nici la relanti și nu are acel sunet tipic de motor în trei cilindri. Subiectiv, opinia noastră este că noul motor de 1 litru este unul dintre cele mai rafinate configurații în 3 cilindri de pe piață.

Cu o masă la gol cu puțin sub 1.400 kg, micul motor se descurcă onorabil deoarece cuplul de 190 Nm disponibil de la 1.750 rpm îi conferă reprize rezonabile. Motorul urcă ușor în ture și împinge viguros la turații mici și medii și abia la turații înalte încep să se simtă oarecari limitări impuse de cilindreea mică.

În condusul de zi cu zi, motorul este ajutat și de cutia manuală cu 6 trepte foarte bine etajată. Consumul în test, măsurat de colegii noștri de la Quattroruote, a fost de aproape 8 l/100 km, ușor ridicat, însă trebuie să spunem că și performanțele dinamice sunt printre cele mai bune în categoria sa de cilindree. Accelerează de la 0 la 100 km/h puțin peste 11 secunde, atinge o viteză maximă de aproape 190 km/h, iar repriza dela 70 la 90 km/h în treapta a șasea durează 7,4 secunde.

Cine dorește mai mult poate opta pentru versiunea cu 4 cilindri de 1,3 litri construită pe aceeași bază care este disponibilă exclusiv cu transmisia cu dublu ambreiaj și 6 trepte și care consumă chiar mai puțin decât cel de 1 litru (7,35 l/100 km), dar este sensibil mai scump pentru că vine la pachet cu transmisia automată.
Trebuie să remarcăm și comportamentul agil și incisiv al mașinii.

Deși 500X și Renegade sunt frați de platformă, au un comportament complet diferit. 500X este puțin mai ușor, are un centru de greutate mai coborât și un tren de rulare mai ferm care îi conferă o agilitate superioară lui Renegade în timp ce Jeep rămâne specialistul în off-road.

Cu motorul turbo de 1 litru care cântărește doar 93 kg și apasă destul de puțin pe puntea față, 500X se simte foarte agil și în virajele strânse efectul subvirator este foarte redus. Astfel, 500X se conduce foarte agil și plăcut printre viraje, iar ruliul este mic. Din acest punct de vedere, 500X este unul dintre cele mai agile SUV-uri de clasă mică jucând în liga lui Mazda CX-3.

Iar introducerea noii familii de motoare turbo nu a adus un supliment de preț ci dimpotrivă. În echiparea testată 1.0 Firefly City Cross, 500X pornește de la 18.550 euro cu TVA inclus și este bine dotat având sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inci, Bluetooth, aer condiționat, jante de aliaj de 16 inci, asistent de bandă și pilot automat. Dacă se comandă climă automată (508 euro), cameră de marșarier (253 euro), pilot automat adaptiv (338 euro) și scaune încălzite (253 euro) prețul rămâne competitiv sub limita celor 20.000 euro.

Verdict

Noul motor turbo de 1 litru este excelent echilibrat și conferă performanțe decente. Fiind și foarte ușor, conferă numeroase avantaje în ceea ce privește ținuta de drum, 500X fiind foarte plăcut la condus. Iar prețul este competitiv raportat la echipare.

  • Motor în 3 cilindri foarte bine echilibrat
  • Performanțe decente
  • Agilitate foarte bună pentru un SUV
  • Look simpatic care ne duce cu gândul la 500
  • Sistem de navigație scump
  • Volum portbagaj doar mediu
Model500X 1.0 Firefly CityCross
Motor/ nr. cilindri L3, turbo
Cilindree (cmc)999
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)120/5.750
Cuplu maxim/turaţie
(Nm/rpm)190/1.750
Transmisiefață
Cutie de vitezemanuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.264/1.796/1.595
Ampatament (mm)2.57
Volum portbagaj (l)350-1.000
Masă la gol (kg)1.395
Acceleraţie 0-100 km/h (s)10,9
Viteză maximă (km/h)188
Consum mixt (l/100 km)5,8
Emisii CO2 (g/km)133
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s) 5,3
0-100 km/h (s)11,6
0-130 km/h (s)19,4
0-150 km/h (s)27,2
1 km cu start de pe loc (s)33,0
Reprize
70-90 km/h în treapta VI (s)7,4
70-120 km/h în treapta VI (s)19,1
Frânare
La gol, rece (m)41,2
Consum
La 90/100/130 km/h (l/100 km) 6,10/6,53/8,54
În oraș/drum național/autostradă (l)8,69/7,09/8,19
Consum în test (l/100 km)7,98
Autonomie (km)598
Masă
Masă măsurată (kg)1.44
Zgomot interior
La 50 km/h (dBA)60,5
În accelerare maximă75,1
Preț (euro cu TVA)18.550

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

sedanuri

Top 6 sedanuri premium de dimensiuni medii

Într-o lume auto în continuă evoluție, sedanurile premium au reușit să rămână relevante, deoarece vin cu un echilibru ideal între confort, performanță

Scroll to Top