Test BMW 330e: Un hibrid inteligent

test BMW 330e 2019

Noul Plug-In Hybrid construit pe baza Seriei 3 nu are doar o baterie mai mare ci și un sistem hibrid mult mai inteligent. Primele impresii despre BMW 330e.

Foto: Adrian Cobzașu

În vara acestui an, BMW anunța mărirea capacității bateriei și implicit a autonomiei electrice pentru toate modelele sale Plug-In Hybrid. Vezi aici toată gama de modele BMW Plug-In Hybrid 2020.
Însă dincolo de această creștere a capacității bateriei, noua generație de modele Plug-In Hybrid beneficiază și de o tehnologie mult mai inteligentă și implicit mai eficientă.

Noi am avut pentru test noul 330e care combină motorul turbo pe benzină de 2 litri și 184 CP cu un motor electric de 113 CP integrat în versiunea hibridă a cutiei automată cu 8 trepte care nu este decât cu 15 mm mai lungă decât transmisia automată clasică. În total sunt disponibili 252 CP și 420 Nm.

BMW a schimbat toată logica modurilor de rulare. În loc de Auto eDrive, Max eDrive și Save de la fosta generație avem acum Electric, Hibrid, Sport, Adaptive și Battery Control. Să le luăm pe rând.

• În modul Electric mașina rulează doar propulsată de motorul electric atât timp cât energia din baterie este suficientă cu o viteză de până la 140 km/h (+20 km/h față de vechea generație). Din 2020 va fi disponibilă standard și poate fi activată și la mașinile deja vândute funcția eDrive Zones care detectează automat zonele cu emisii zero din marile orașe și mașina trece automat pe modul electric.

• În modul Hybrid avem două submoduri: Standard și EcoPro. Dacă vrem să ne deplasăm ultra economic apăsăm submodul EcoPro de pe ecranul tactil al sistemului multimedia. Precizăm că în modul Hybrid mașina se poate deplasa propulsată doar electric cu până la 110 km/h (+30 km/h față de vechea generație).

• În modul Sport, putem alege submodurile Standard, Individual sau XtraBoost. Submodul XtraBoost aduce un plus de 40 CP pentru o perioadă scurtă de 10 secunde ducând puterea totală la 292 CP. XtraBoost poate fi activat de pe ecranul tactil ca și modul EcoPro, dar și dacă se apasă kickdown-ul sau selectorul transmisiei este în poziția M sau S. În XtraBoost și recuperarea energiei este mai eficientă la frânare.

• Modul Adaptive este similar celui de la versiunile convenționale adaptând mașina la stilul șoferului.

• Modul Battery Control este puțin diferit de tot ce există la concurență. În general concurenții oferă un mod Save care conservă energia din baterie la momentul dorit de șofer. Adică, dacă se apasă butonul Save, energia înmagazinată în baterie este conservată la nivelul existent pentru o utilizare ulterioară. La concurență există și butonul Charge care încarcă bateria în timpul mersului.

BMW a gândit un detaliu în plus și prin Battery Control oferă practic ambele funcții Charge și Save într-una singură. Să zicem că vrei să pleci din București spre Târgu Mureș și să treci prin Brașov pe care vrei să îl traversezi în mod pur electric.

Poți seta în modul Battery Control până la ce nivel să se încarce bateria, de exemplu 80%. Chiar dacă bateria este la 20% din capacitate, managementul sistemului hibrid utilizează motorul electric pe post de generator pentru a încărca bateria până la nivelul prestabilit.

Să lăsăm teoria și să trecem la practică. La condus, 330e se simte diferit față de versiunea convențională pe benzină. Pe hârtie, 330e accelerează de la 0 la 100 km/h în 5,9 secunde, aproape la fel de repede ca și 330i (5,8 secunde), dar senzația este că este chiar mai rapid decât arată cifrele pentru că de la 0 la 60 km/h motorul electric are un aport foarte important la plecarea din loc foarte rapidă datorită cuplului disponibil de la zero.

Mai trebuie precizat că și dacă bateria este descărcată, managementul sistemului hibrid permite utilizarea funcției Xtraboost chiar și în acest caz. Spatele este mai greu și la limită acesta are o inerție suplimentară, ținută bine în frâu de sistemul ESP. 330e este cu 270 kg mai greu decât 330i și mare parte din această masă suplimentară este distribuită sub bancheta spate unde se află bateria de 12 kWh (capacitatea netă este de 10,4 kWh) în timp ce rezervorul de 40 litri, cu 19 litri mai mic decât la 320i, a fost repoziționat deasupra punții spate.

De aici a rezultat și o podea mai înălțată a portbagajului care are un volum redus, de 375 litri, față de 480 litri la 320i. Sub podeaua înălțată, spațiul ocupat de rezervor este doar în partea din față a portbagajului pentru că în partea din spate, sub podea, se află un compartiment util pentru cablurile de încărcare. Poți încărca bateria ori la priza de acasă cu 2,2 kW ori la una AC mai rapidă de 3,7 kW, dar nu există nici optional încărcare la AC cu 7,6 kW sau la stații DC. Bancheta fracționabilă 40/20/40% este standard ca și la versiunea convențională.

BMW declară o autonomie WLTP de 59-66 km. Pe traseul de test AutoExpert de consum în oraș noi am
reușit să parcurgem 36 km în mod pur electric în condiții de trafic foarte aglomerat, vineri la prânz.

Probabil că în condiții de trafic mediu, autonomia va depăși 40 km sau chiar mai mult dacă se cuplează modul EcoPro, ceea ce reprezintă un real progres față de vechea generație.

Trebuie să mai spunem că atunci când energia din baterie apare ca epuizată pe display, 330e mai are totuși o rezervă tampon și bateria se poate încărca parțial din energia regenerată la frânare. De aceea, și cu bateria pe zero, 330e funcționează ca un hibrid simplu și motorul electric ajută motorul termic la accelerări și la plecarea de pe loc, adică exact acolo unde motorul termic consumă cel mai mult dacă ar funcționa singur.

Spre deosebire de 330i, confortul la rulare este în ușoară scădere deoarece din cauza masei mari, suspensia este ceva mai rigidă. Chiar și cu pneurile cu balon mai înalt montate pe jante de 17 inci, confortul la rulare nu este de top chiar pe modul confort la suspensiei adaptive (1.230 euro opțional).

BMW cere 6.248 euro suplimentar pentru 330e comparativ cu 330i în condițiile în care ambele modele rulează pe jante standard de 17 inci. În rest, nivelurile de echipare sunt aceleași: Advantage, Sport Line, Luxury Line și MSport. Este o diferență destul de importantă, dar autonomia electrică în creștere și sistemul hibrid mai inteligent justifică în mare măsură diferența de preț.

Verdict

330e este la fel de rapid ca 330i, iar autonomia electrică în creștere oferă un avantaj clar în zonele cu emisii zero din marile orașe. Portbagajul este cu 20% mai mic decât la 330i, iar prețul cu 15% mai mare decât la 330i. Cine utilizează mult mașina în oraș va recupera această diferență în 56.800 km parcurși în oraș.

  • Accelerații la fel de rapide ca și la 330i
  • Autonomie electrică în progres
  • Sistem hibrid intelligent
  • Diferența de preț se amortizează în 56.800 km de mers în oraș
  • Portbagaj mai mic cu 20%
  • Încărcare la doar 3,7 kW
DATE TEHNICE BMW
Model330e
Motor termic
Motor/ nr. cilindri L4, turbo
Cilindree (cmc)1.998
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)184/5.000-6.500
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)300/1.350-4.000
Motor electric
Putere maximă/turație (CP/rpm)113/3.170
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)265/0-3.170
Putere totală ansamblu (CP) 292
Cuplu total ansamblu (Nm)420
Transmisiespate
Cutie de vitezeautomată, 8 trepte
L/l/h (mm)4.709/1.827/1.444
Ampatament (mm)2.851
Volum portbagaj (l)375
Masă la gol (kg)1.815
Capacitate baterie (kWh)12,0
Timp încărcare baterie (h)2,4 ore la 3,7 kW
Autonomie electrică (km)59-66
Acceleraţie 0-100 km/h (s)5,9
Viteză maximă (km/h)230
Consum mixt (l/100 km-kWh/100 km)1,6-14,8
Emisii CO2 (g/km)37
Preț (euro cu TVA) 48.255

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top