Cel mai spațios model al gamei compacte Mercedes-Benz este un SUV cu opțiune de șapte locuri. Test cu versiunea pe benzină Mercedes-Benz GLB 250 4Matic cu tracțiune integrală și cutie automată cu 8 trepte.
Foto: Bogdan Paraschiv
Al optulea membru al familie compacte Mercedes-Benz
Gama compactă Mercedes-Benz se extinde cu o versiune care nu a existat la prima generație. Se numește GLB și este un SUV pătrățos cu console scurte care ne duce puțin cu gândul la G-Class și oferă și opțiune cu șapte locuri. Nu are practic niciun concurent în segmentul premium și doar prin prisma faptului că are opțiune de 7 locuri poate fi comparat tangențial cu BMW Seria 2 Gran Tourer. Indirect însă, are destui concurenți din segmentele de volum, vezi VW Tiguan Allspace, Skoda Kodiaq, Peugeot 5008 sau Seat Tarraco,
Honda CR-V.
Gabarit similar cu GLC
Noul Mercedes-GLB nu e deloc compact având dimensiuni comparabile cu ale unui SUV mediu: 4.634 mm lungime, 1.834 mm lățime și 1.658 mm înălțime.Această poziționare este justificată de faptul că abia a apărut și a doua generație Mercedes-Benz GLA, care are 4.410 mm lungime și 1.611 mm înălțime, care atacă direct BMW X1 sau Audi Q3.
Așadar, Mercedes-Benz are două SUV-uri în gama compactă clar delimitate: compactul aerodinamic GLA și pătrățosul GLB, mai mare și mai spațios.
Acum că am lămurit cu poziționarea, să trecem la evaluare. Noi am avut pentru test versiunea GLB 250 4Matic cu 5 locuri și pachet AMG cu jante de 19 inci.
Modularitate foarte bună, portbagaj foarte mare
În versiunea cu 5 locuri, GLB vine cu banchetă spate fracționabilă 40/20/40%, spătarele putând fi înclinate sub mai multe unghiuri, iar șezutul culisează standard pe distanța a 140 mm la versiunile 4Matic și la motorizările 220d și 250. Așadar, ai la dispoziție un portbagaj minim de 570 litri cu bancheta împinsă complet spre spate sau de 760 litri dacă se împinge bancheta înainte cu 140 mm. Iar dacă se rabate complet și spătarul banchetei atunci sub formele pătrățoase se ascunde un volum uriaș de 1.805 litri.
Cele trei segmente ale spătarului banchetei spate 40/20/40% se pot rabate simplu trăgând de câte o curelușă de la baza șezutului, iar segmentul central de 20% înglobează și o cotieră. Pentru transportul obiectelor lungi cum ar fi schiuri se poate culca segmentul central îngust. Pasagerii din spate au foarte mult loc la genunchi și la cap și subiectiv GLB pare cel puțin la fel de spațios ca GLC și datorită siluetei pătrățoase dă senzația că este mai aerisit în spate. Ampatamentul de 2.829 mm este cu 10 cm mai mare decât la B-Class. Opțional pentru 892,50 euro sunt disponibile două scaune pe rândul al treilea care se rabat complet în podea la nevoie, caz în care bancheta culisantă este standard la toate versiunile.
Bancheta este confortabilă însă spătarul este puțin cam plat mai ales pentru versiunea sport testată AMG. În față, șoferul stă confortabil în scaunul AMG foarte bine profilat cu reglaj manual al lungimii șezutului și tetieră separată.
Planșă de bord cu iz de off-roader
Deși face parte din familia compactă, planșa de bord a lui GLB este diferită de cea a fraților săi de platformă. Ne place tușeul de off-roader dat de elementul tubular în look de aluminiu care se întinde pe toată lățimea planșei de bord întrerupt doar de cele trei guri de ventilație centrale. Același motiv al elementului tubular în look de aluminiu este utilizat și pentru mânerele interioare ale ușilor.
În rest regăsim elementele familiare de la A-Class: cele două displayuri opționale – pentru indicatoarele de bord digitale (535,50 euro) și pentru sistemul multimedia (773,50 euro) – ambele de 10,25 inci, întrepătrunse într-un singur ecran. Nu lipsește nici volanul multifuncțional cu cele două mini touchpad-uri. Din cel din stânga se comandă displayul indicatoarelor de bord, iar din cel din dreapta sistemul multimedia.
Șoferul poate alege între patru moduri de afișaj pentru indicatoarele de bord (Classic, Sport, Progressive, Understated) combinate cu șase teme disponibile în sistemul multimedia (Adventure, Trip, Experience, Efficiency, Lounge, Standard).
Special pentru GLB este meniul off-road care prezintă unghiurile de înclinare laterală și longitudinală în cadranul vitezometrului și distribuția cuplului față/spate în timp real în cadranul turometrului plus sistemul de asistare la coborârea pantelor cu o viteză reglabilă între 2 și 18 km/h. Sistemul multimedia poate fi comandat tactil, de la touchpad-ul cu suprafață generoasă sau prin control vocal.
Touchpad-ul nu îmi e la fel de familiar ca vechiul controller rotativ, dar este în ton cu moda digitalizării și nu e obligatoriu să îl folosești pentru că ai cel puțin trei alternative: de pe minitouchpad-ul din dreapta volanului, de pe ecranul tactil sau activând controlul vocal prin comanda Hi Mercedes.
Comanda vocală înțelege perfect numele din agenda telefonului mobil, dar nu și numele de străzi din București. Calitatea fabricației este similară cu a altor modele ale gamei compacte deși GLB vine dintr-o uzină complet nouă de la Aquacalientes din îndepărtatul Mexic.
Distribuție diferită a cuplului în funcție de modul de rulare
Cum merge pătrățosul GLB? Șoferul are la dispoziție în selectorul Drive Select patru moduri de rulare Sport, Comfort, Eco, Off-road și Individual. Acesta nu modifică doar răspunsul direcției, cutiei și al sistemului ESP ci și distribuția cuplului: 80/20% față/spate în Eco, 70/30% pe Sport și 50/50% pe Off-road (viteză maximă 110 km/h în modul Off-road) .
În acest caz, cuplajul multidisc acționat electro-mecanic și amplasat la puntea spate se comportă ca un diferențial blocabil. Împreună cu consolele scurte și garda la sol relativ înaltă (Mercedes-Benz nu dă o cifră oficială) , GLB e bine pregătit pentru off-road fiind ajutat de caroseria robustă și bine rigidizată. Sigur, nu e un G-Class cu diferențiale blocabile și șasiu separat, dar pentru un SUV GLB oferă suficientă încredere în off-road.
Dacă se comandă farurile Multibeam LED prezente pe mașina de test (499,80 euro), se oferă o facilitate nouă foarte utilă în off-road prin care funcția cornering este activă continuu până la 50 km/h oferind lumină adiacentă în off-road.
Suspensie orientată spre confort,nivel de zgomot redus demn de clasa premium
Pe șosea, GLB se conduce plăcut având o direcție bine reglată, suficient de grea pe Sport, precisă și cu un bun feedback. Suspensia are o fermitate medie, ruliul în viraje fiind moderat. GLB este reglat ca un SUV de familie, în care confortul este pe primul plan chiar și cu jantele de 19 inci care sunt incluse în pachetul AMG. Mașina de test nu avea dar există opțiunea unei suspensii adaptive (1.178,10 euro) care pe Sport poate oferi un reglaj mai ferm.
În virajele rapide, GLB este relativ subvirator, subvirând mai mult decât GLC. Este normal acest lucru pentru că GLC are o punte față mai sofisticată și are la bază o transmisie spate care îi conferă o altă ditribuție a cuplului cu maxim 50% pe puntea față și până la 100% pe puntea spate.
La drum întins, GLB este un adevărat Mercedes-Benz. Nivelul de zgomot este redus în ciuda caroseriei pătrățoase și înalte. Zgomotele aerodinamice sunt bine izolate de antifonarea foarte bună.
Combinație ideală pentru GLB: motor turbo 2 litri, cutie automată 8 trepte
Motorul turbo de 2 litri și 224 CP de origine Mercedes-Benz se aude plăcut la accelerații și nu este mai zgomotos decât același motor montat longitudinal în GLC unde furnizează 258 CP.
Motorul turbo de 2 litri este ideal pentru această mașină grea de 1.670 kg, care se simte mai ușoară decât GLC 300d 4Matic și chiar este pentru că modelul GLC având la bază tracțiunea spate este cu 130 kg mai greu.
Noua cutie automată cu dublu ambreiaj și 8 trepte 8G-DCT dezvoltată de Mercedes-Benz special pentru gama compactă este combinată cu toate motoarele diesel și benzină de origine Mercedes-Benz (dieselul de 1,5 litri și benzina turbo de 1,33 litri au cutie auotmată Getrag cu 7 trepte) și este un mare pas înainte față de vechea cutie Mercedes-Benz 7G-DCT.
Schimbă mai repede, se armonizează mai bine cu motorul turbo singura critică fiind că uneori retrogradează prea mult în jos când se apasă brusc accelerația, probabil și în ideea de a oferi reprize mai rapide. Apăsând padelele de pe volan se poate trece în modul manual din care se revine în modul Automat ținând apăsat padela câteva secunde.
Consumul înregistrat în test pe un parcurs autostradă drum național în regim de mers mai alert a fost de 10 l/100 km, acceptabil pentru acest gabarit și putere.
GLB 250 4Matic nu e ieftin. 48.890 euro costă în versiunea de bază cu pachetul Style standard. Cu pachetul AMG (3.510,10 euro) și clima Thermotronic, prețul ajunge la aproape 53.000 euro. Iar cu farurile Multibeam LED, toate ecranele, sistemul multimedia cu hard disc, șapte locuri și suspensia adaptivă ne ducem spre 60.000 euro. Nimic nu mai este astăzi ieftin în segmentul premium.
Verdict
Mercedes-Benz GLB este un SUV ideal de familie, spațios, elegant și plăcut la condus cu opțiune de șapte locuri. Motorizarea turbo de 2 litri este ideală pentru cei ce preferă benzina, dar există și excelentul diesel de 2 litri cu 150/190 CP. Fabricat în Mexic, oferă aceeași calitate ca și celelalte modele ale clasei compacte.
- Spațiu interior generos în spate
- Portbagaj mare
- Poziție de condus superbă
- Suspensie standard bine reglată
- Motor turbo de 2 litri potent
- Cutie automată bine etajată și rapidă
- Relativ subviratoare
- Touchpad nu foarte precis
DATE TEHNICE | |
---|---|
Model | GLB 250 4Matic |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.991 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 224/5.800 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 350/1.800-4.000 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.634/1.834/1.658 |
Ampatament (mm) | 2.829 |
Volum portbagaj (l) | 560-1.755 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 6,9 |
Viteză maximă (km/h) | 236 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 165 |
Preț (euro cu TVA) | 48.890 |