Pentru Skoda Motorsport, 2019 a reprezentat cel mai bun an din istoria participărilor în competiții. Iar dacă vă gândiți că este puțin, o să vă schimbați rapid părerea. Privind la statistici, dar și la faptul că vorbim despre 118 ani de curse.
Foto: Skoda Motorsport
2019 a fost, în WRC2 PRO, anul lui ŠKODA FABIA R5 evo. O mașină care și-a probat calitățile încă de la debutul său, în primăvară, și i-a permis lui ŠKODA Motorsport să-și treacă în cont titlul constructorilor în WRC2 PRO. Și i-a fost suport lui Kalle Rovanperä, puștiul finlandez care, alături de Jonne Halttunen, nu numai că și-a trecut în cont titlul, ci, reconfirmându-și talentul, și-a croit drum către elita reprezentată de echipele de uzină din WRC.
N-a fost însă doar atât. Succesului său i s-au adăugat altele. Un echipaj-client, Pierre Louis Loubet / Vincent Landais, s-a impus în campionatul WRC2 rezervat echipelor private. Li s-au adăugat o mulțime de succese în competițiile continentale derulate sub egida FIA, ca și 23 de titluri naționale. O listă impresionantă pe care o regăsiți în reperele statistice de la finalul acestui articol.
O altă etapă
În ultimii cinci ani, ŠKODA Motorsport a monopolizat titlul echipelor. Și și-a trecut în cont, în plus, patru cununi cu lauri în întrecerea piloților din WRC2 și WRC2 Pro. Acum este momentul pentru o altă etapă. „Focusul nostru s-a schimbat.
Nu ne mai concentrăm pe titluri, ci țelul nostru este să strângem legătura cu clienții. Ca și, pe de altă parte, să punem umărul la lansarea și ascensiunea tinerelor talente, așa cum am mai făcut-o în trecut”, spune Michal Hrabánek, Director ŠKODA Motorsport.
Zis și făcut. După Kalle, fiul lui Harri Rovanperä, fost pilot de uzină în WRC în 2006, este rândul unui alt puști născut într-o familie cu istorie în raliuri. Ba chiar vorbim despre un fost campion mondial și un nume de legendă pentru acest tip de competiții, Petter Solberg.
Căci ŠKODA Motorsport și-a propus să-l sprijine pe Oliver. Un puști care și-a probat deja talentul, în 2019, când, la 17 ani, s-a impus în Rally Liepāja și a devenit recordmanul all-time de precocitate pentru un pilot victorios în FIA European Rally Championship. Iar acum vrea să-și continue ascensiunea, urmând să ia startul în câteva etape din ediția 2020 a WRC3.
Nu este însă decât o mică parte dintr-un efort care, cu siguranță, ne va oferi subiecte prețioase în 2020. Un an în care ŠKODA FABIA R5 și ŠKODA FABIA R5 evo vor continua să alerge și în campionatele continentale și naționale de pe toate meridianele. Cu siguranță, cu același succes cu care au făcut-o și până acum.
Abonament la podium
Și pentru ŠKODA România Motorsport anul 2019 a reprezentat unul cu rezultate notabile. Dan Gîrtofan și Tudor Mârza au avut abonament la podium în întrecerile la care au luat startul. Și nu doar în Campionatul Național de Raliuri, ci și în competițiile desfășurate în Serbia și Bulgaria.
Un loc 3 în clasamentul general al CNRD și un loc 2 în ERT Balkan Rally Trophy, plus un record de 10 podiumuri consecutive sunt realizările celor doi brașoveni în 2019. La care mai adăugăm victorii de probe speciale, spectacol pentru fani, participări externe și multă pasiune.
Totuși, un moment de ghinion la Transilvania Rally de la Cluj a făcut ca lucrurile să nu se încheie așa cum își doreau cei doi echipieri ŠKODA România Motorsport. „A fost un sezon lung. Consider că 75% a fost unul bun. Am terminat aproape toate etapele pe podium, mai puțin cea de la Cluj, care a cântărit cel mai greu în ceea ce au privit șansele noastre la locul 1.
Practic, Clujul a fost runda care ne-a stricat, ca să zic așa, planurile. Acel abandon tehnic, un lucru care nu a ținut de noi, a făcut ca sezonul 2019 să nu se încheie așa cum ne-am fi dorit. Este frustrant, dar nu avem ce face. Suntem mulțumiți că am avut un record de 10 podiumuri consecutive și dacă am pune și Brașovul ar fi 11 clasări între primii trei din 12 curse.
Un lucru foarte bun. Sunt sigur că și la Cluj, dacă nu am fi avut acea problemă tehnică, am fi terminat sus. Una peste alta este un an competițional pe care l-am terminat cu bine, acasă, cu un rezultat care ne-a permis să fim încă un sezon pe podiumul clasamentului general și asta e foarte bine, mai ales ținând cont de concurența mare pe care am avut-o”, a declarat Dan Gîrtofan.
Statistica ŠKODA Motorsport în 2019
Campioni mondiali și continentali:
FIA World Rally Championship/WRC 2 Pro/Championship for Manufacturers: ŠKODA Motorsport
FIA World Rally Championship WRC 2 Pro/Championship for Drivers and Co-Drivers: Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (FIN/FIN)
FIA World Rally Championship/WRC 2 Championship for Drivers and Co-Drivers: Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais (FRA/FRA)
FIA European Rally Championship (ERC): Chris Ingram/Ross Whittock (GBR/GBR)
FIA European Rally Championship/ERC1 Junior: Filip Mareš/Jan Hloušek (CZE/CZE)
FIA African Rally Championship (ARC): Manvir Singh Baryan/Drew Sturrock (KEN/GBR)
FIA North American and Central American Rally Championship (NACAM): Ricardo Triviño/Marc Martí (MEX/ESP)
Campioni naționali
Belgia: Adrian Fernémont/Samuel Maillen (BEL/BEL)
Bulgaria: Miroslav Angelov/Georgi Gadzhev (BGR/BGR)
Cehia: Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZE/CZE)
Chile: Jorge Martínez/Alberto Álvarez (CHL/ARG)
Croația: Krisztián Hideg/István Kerék (HUN/HUN)
Danemarca: Ib Kragh/Ditte Kammersgaard (DEN/DEN)
Elvetia: Ivan Ballinari/Giusva Pagani (CHE/CHE)
Finlanda: Teemu Asunmaa/Jani Salo (FIN/FIN)
Germania: Fabian Kreim/Tobias Braun (GER/GER)
Italia: Giandomenico Basso/Lorenzo Granai (ITA/ITA)
Italia (macadam): Stéphane Consani/Thibault de la Haye (FRA/FRA)
Kenya: Manvir Singh Baryan/Drew Sturrock (KEN/GBR)
Lituania: Vaidotas Žala/Andris Mālnieks (LTU/LVA)
Mexic: Ricardo Triviño/Marc Martí (MEX/ESP)
Namibia: Allan Martin/Maretha Olivier (NAM/NAM)
Paraguay: Luis Maldonado jr./Jorge Gonzalez (PRY/PRY)
Polonia: Mikolaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk (POL/POL)
Portugalia: Ricardo Teodósio/José Teixeira (PRT/PRT)
Réunion: Thierry Law-Long/Noor Mohammad Balbolia (FRA/FRA)
Slovacia: Martin Koči/Radovan Mozner jun. (SVK/SVK)
Spania (macadam): Xevi Pons/Rodrigo Sanjuan (ESP/ESP)
Suedia: Patrik Flodin/Göran Bergsten (SWE/SWE)
Ungaria: Ferenc Vincze jun./Igor Bacigál (HUN/SVK)
Cifre Skoda Fabia R5
Număr întreceri: 6.887
Număr victorii: 1.034
Prezențe pe podium: 2.468
Număr de echipe: 128
Număr de țări: 63
Skoda Fabia R5 – obține dubla în WRC2 în Raliul Tour de Corse