În 1996, Toyota a creat un super off-roader ce putea concura cu Hummer H1. Cel mai mare vehicul 4×4 construit de Toyota a fost gândit pentru uz militar, dar a existat și o versiune civilă numită Mega Cruiser.
Hummer H1 este un automobil care nu mai are nevoie de nici o prezentare. Celebru pentru varianta sa militară Humvee, folosită de numeroase forțe armate din întreaga lume, inclusiv Armata Română, Hummer este un simbol al mașinilor off-road extreme.
Însă, mai puțină lume știe că Hummer a avut un concurent venit din îndepărtata Japonie. În 1996, Toyota a lansat pe piață un model similar numit Mega Cruiser. Era cel mai mare automobil 4×4 creat de Toyota, iar prima apariție a fost la Salonul Auto de la Tokyo din 1993, sub forma unui concept car.
În 1996, modelul de serie era lansat atât în versiune militară cât și civilă. Armata Japoneză avea să îl folosească pentru transportul de trupe, dar și pentru transportul de muniție și rachete sol-aer.
Hummer-ul japonez
Datorită calităților sale pe teren accidentat, Toyota Mega Cruiser avea să devină și vehiculul utilizat de Federația Japoneză a Automobilului pentru intervenții în caz de dezastru.
Majoritatea exemplarelor produse aveau să ia calea armatei și a serviciilor de urgență, dar un număr limitate de exemplare avea să fie vândute și către civili. Nu oricine și-a permis, însă, achiziția unei Toyota Mega Cruiser, taxele impuse de guvernele locare pentru automobilele de dimensiuni mari cu motoare de cilindree mare fiind exorbitante.
Mega Cruiser are un look utilitar, inspirat direct de Hummer-ul american. Folosea un sistem 4×4 permanent cu o cutie de transfer cu două trepte și diferențiale blocante pe ambele punți.
Cu unghiuri de atac și degajare excelente și o gardă la sol de 420 mm, Mega Cruiser era un vehicul greu de împotmolit. Mai mult, Mega Cruiser folosea direcție integrală, roțile spate virând 12 grade pentru a micșora raza de bracaj la 5.6 metri.
Dimensiuni impresionante
Toyota Mega Cruiser măsoară peste 5 metri lungime, 2.170 mm lățime și 2.075 mm înălțime. Iar ampatamentul este de 3.395 mm. Șase pasageri pot fi transportați cu versiunea civilă (doi în față și patru în spate pe cele două locuri individuale și bancheta centrală). Greutatea vehiculului japonez este de 2.850 kg.
Pentru a se deplasa, Toyota a pus sub capota modelului Mega Cruiser un motor turbodiesel de 4.1 litri cu patru cilindri. Propulsorul livra 155 CP la 3.200 rpm și 382 Nm la 1.800 rpm. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze automată cu patru trepte. Pentru autonomie mare, Toyota și-a echipat mașina cu un rezervor de motorină de 108 litri.
Spre deosebire de Hummer, Toyota Mega Cruiser este mai confortabilă și mai plăcută la condus pe asfalt datorită suspensiei cu brațe independente pentru toate cele patru roți. La fel ca și omologul său american, Mega Cruiser putea fi echipat opțional cu un sistem ce permitea reducerea presiunii în anvelope pentru un mai bun comportament pe suprafețe dificile (noroi, zăpadă).
Toyota a oprit producția modelului Mega Cruiser în 2002, iar astăzi este un model extrem de rar ce se vinde cu aproximativ 80.000 dolari americani.