O prăpastie îl desparte pe noul Korando de predecesorul său! Și, chiar dacă mai e puțin de muncă pentru a se lupta cu fruntașii segmentului, prețul scăzut îi iartă micile păcate. Test SsangYong Korando 1.5 T-GDI 2WD și cutie automată.
Foto: Bogdan Paraschiv
Indiferent de ce preconcepții aveați despre SsangYong, uitați-le. Noul Korando este desprins dintr-un alt tablou, cu dotări cuprinzătoare, finisaje corecte, spațiu mare și dinamică bună, pe bani puțini. Puțini de tot: puteți porni în aventura Korando pentru numai 17.990 euro! Nu veți găsi niciun alt SUV de clasă compactă cu nivel echivalent de echipare și motorizare la suma asta.
Totuși, eu am țintit la vârf și am primit capul de serie Premium, de 22.990 euro, cu transmisie automată (+1.600 euro) și tracțiune față. Arată așa cum îl cheamă, premium, cu lumini full-LED, eleron deasupra lunetei, elemente cromate (toate standard) și jante bicolore pe 19 inci (290 euro). În test SsangYong Korando 1.5 T-GDI 2WD cutie automată.
La fel ca și aspectul exterior, și habitaclul place din prima clipă. Este aerisit, foarte bine echipat și chiar emană un aer rasat. Instrumentarul digital de bord cu diagonală de 10,25 inci, configurabil în trei tipuri de grafică și rezoluție HD arată la fel de bine ca la orice adversar de top și vine standard pe echipările Clever și Premium, ecranul de 9 inci cu Navi (890 euro) se mișcă prompt și este flancat de butoanele cu principalele funcții, iar luminile ambientale 3D cu 8 nuanțe fac deliciul călătorilor.
Totuși, la o examinare mai atentă, plasticele moi sunt mai greu de găsit, suprafețele ample de un negru lucios adună amprente și se zgârie superficial și nu există decât o mufă USB (deși, în spate, Korando vine cu priză de 230 V).
Spațiul pe banchetă este mare, spătarul se înclină în două unghiuri, ușile se deschid larg și au decupaje ample, iar tunelul central scund, în combinație cu habitaclul lat face ca trei pasageri să poată călători fără probleme. Korando este unul dintre cele mai spațioase SUV-uri compacte de pe piață.
Cât despre portbagaj, cei 551 litri (cu kit reparare pană) sunt suficienți pentru orice familie, însă roata de rezervă (220 euro) „mănâncă” 144 litri. Podeaua falsă asigură o suprafață de încărcare plană și este formată din două segmente, care pot fi așezate vertical sau oblic, pentru a nu lăsa bagajele să se zbenguie în voie. Avem și inele pentru plasa de amarare, și agățătoare pentru sacoșe, și priză de 12 V, și o finisare de calitate, cu pâslă pe toată suprafața portbagajului.
Sub capotă lucrează două propulsoare, la alegere: 1.6 D de 136 CP și 1.5 turbo de 163 CP. Ambele pot fi cuplate la transmisii manuale sau automate și configurate cu tracțiune față sau integrală, după bunul plac (fiecare dintre ele scoate din buzunar câte 1.600 euro). Repet: unde, în segment, ați mai întâlnit un asemenea grad de libertate de alegere?
Eu am ales cel mai nou motor din gamă, T-GDI-ul apărut cu câteva luni în urmă, și am pornit în test. Combinația cu transmisia automată 6AT de origine Aisin este dinamică, dar nu foarte rafinată. La pornirea de pe loc și la viteze mici, cutia bruschează puțin și cere o perioadă de obișnuință pentru a porni lin.
Chiar și cu sistemul Stop/Start activat (sistem disponibil exclusiv pe versiunea 2WD), consumul în București sare permanent de 13 l/100 km și poate atinge chiar și 15 l/100 km. Sigur, există și versiunea diesel care promite un consum clar mai mic. Direcția se mișcă ușor, iar motorul excepțional echilibrat nu transmite vibrații și zgomote în habitaclu, indiferent de turație.
Vezi lista de prețuri completă SsangYong Korando
Vizibilitatea spre înainte este bună, dar la parcări laterale vă veți baza mult pe oglinzi și pe camera de marșarier cu o rezoluție HD, din cauza liniei ascendente a geamurilor laterale și lunetei înguste. Coreenii și-au dorit o mașină dinamică, așa că nu vă așteptați la o amortizare prea bună a denivelărilor, mai ales cu jantele opționale de 19 inci.
De îndată ce ieșiți din oraș, însă, veți aprecia incisivitatea lui Korando, care stă bine pe viraje și al cărui sistem ESP nu intervine decât după limită. Sistemului de direcție îi lipsește, însă, feedback-ul, chiar și în modul Sport, de aceea nu poți aprecia fidel limita aderenței.
Consumul în afara orașului scade la 7-7,5 l/100 km, dar pe autostradă, la 130 km/h (2.500 rpm în tr. a 6-a), stă între 10 și 11 l/100 km. Nu vă temeți de obstacole și de soft off-road: versiunea pe benzină are o gardă la sol de 18,7 cm (cu 2,3 cm peste cea diesel), iar în modul Snow, Korando demarează în treapta a doua a cutiei, pentru a evita patinarea pe suprafețe alunecoase.
Verdict
Test SsangYong Korando. „Mult SUV” pe bani puțini: așa arată rețeta cu care noul Korando atacă piața. Iar în România, unde prețul de achiziție este un criteriu determinant, coreeanul are toate șansele să-și impună filosofia.
- Habitaclu spațios și portbagaj practic
- Dotări de top
- Dinamică bună, motor silențios
- Preț scăzut
- Consum mare
- Pereche motor-cutie perfectibilă la viteze mici
DATE TEHNICE | SsangYong |
---|---|
Model | Korando 1.5 T-GDI 2WD 6AT Premium |
Motor/nr.cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.497 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 163/5.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 260/1.500-4.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 4.450/1.870/1.620 |
Ampatament (mm) | 2.675 |
Masă la gol (kg) | 1.435 |
Volum portbagaj (l) | 551/1.248 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | nc |
Viteză maximă (km/h) | 193 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 162 |
Preț (euro cu TVA) | 24.590 |