Dacia Duster continuă să fie în continuare cea mai atractivă ofertă din segmentul SUV-urilor de clasă mică însă de la lansarea de la finalul lui 2017 și până azi prețurile au crescut semnificativ. Am vrut să vedem cu cât s-a scumpit Dacia Duster.
Datorită echipamentului standard îmbunătățit față de vechea generație și a opțiunilor mai numeroase dar și datorită complexității în creștere a sistemelor de depoluare mai ales la diesel, Dacia Duster este în continuare printre cele mai ieftine SUV-uri dar prețurile sunt în creștere.
La lansarea pe piață în decembrie 2017, cea mai scumpă Dacia Duster diesel, versiunea dCi110 4wd costa 18.750 euro. Astăzi aceeași versiune costă 19.850 euro. Diferența este de 1.100 euro, adică de 5,9%.
Această scumpire a avut loc în mai multe trepte pentru a nu se face simțită prea mult de clienți dar în final diferența de 1.100 euro este destul de importantă.
Dacia a scumpit Duster diesel datorită faptului că a trebuit să adopte sistemul de depoluare cu AdBlue pentru a face față normelor Euro 6d-TEMP.
În urma scumpirii au avut și clienții un beneficiu în sensul că puterea motorului a crescut cu 5 CP de la 110 la 115 CP.
În rest, echiparea standard și opțiunile au rămas neschimbate. Noi am făcut un mic calcul și am vrut să vedem la cât ajunge cea mai scumpă Dacia Duster.
Adăugând la versiunea de top Dacia Duster dCi115 4WD Prestige care costă 19.850 euro toate opțiunile posibile (tapițerie de piele neagră 500 euro, vopsea metalizată 310 euro, pachet hărți 100 euro, card acces mâini libere 200 euro, avertizor unghi mort 200 euro și camera multiview 250 euro) rezultă un preț de 21.410 euro.
Acesta este cea mai scumpă Dacia Duster diesel care poate fi configurată.
Luând-o invers, cel mai ieftin diesel, Dacia Duster dCi110 2Wd Essential, costa în decembrie 2017 14.550 euro. Astăzi aceeași echipare, Essential, cu motorul cu sistem de depoluare cu AdBlue, dCi115, costă 15.250 euro, adică cu 700 euro mai mult.
Cea mai ieftină versiune 4×4, Dacia Duster dCi110 4wd Essential costa 16.150 euro, iar astăzi prețul ei este de 17.150 euro, adică cu 1.000 euro mai mult.
În gama pe benzină, diferența de preț este și mai mare, iar comparația între versiuni este mai complicată deoarece nu mai sunt aceleași motoare pe benzină de bază.
În momentul lansării în decembrie 2017, cea mai ieftină Dacia Duster era versiunea SCe115 2WD Essential echipată cu motorul aspirat de 1,6 litri și 115 CP. Aceasta costa 12.350 euro.
Astăzi, cea mai ieftină Dacia Duster costă 13.600 euro și este echipată cu noul motor turbo de 1 litru în trei cilindri cu numai 100 CP, dotarea standard Essential fiind neschimbată. Așadar, diferența de preț este de 1.250 euro iar clienții primesc o mașină mai slabă cu 15 CP!
Această diferența de preț înseamnă 10,1% ceea ce reprezintă foarte mult. O scumpire de 10,1% în 2 ani și jumătate este deja prea mult plus că puterea versiunii echivalente este cu 15 CP mai mică.
Este greu de înțeles de ce Dacia nu a montat pe Dacia Duster de bază versiunea de 117 CP a aceluiași motor turbo, care dispune de injecție directă de benzină.
Cea de 100 CP montată pe Duster are doar injecție indirectă de benzină. Dacă Dacia ar fi oferit versiunea de 117 CP a motorului de 117 CP, care există deja pe Nissan Juke, versiunea de bază ar fi avut cel puțin aceeași putere cu a vechiului motor aspirat de 1,6 litri. Era o soluție mai fair atât timp cât clienții plătesc oricum un surplus de preț de 10%.
Performanțele dinamice ale versiunii turbo de 1 litru sunt mai slabe decât ale versiunii aspirate de 1,6 litri: accelerație de la 0 la 100 km/h în 12,5 sec, față de 11,9 sec înainte și viteză maximă de 168 km/h față de 172 km/h înainte.
În plus, noua versiune turbo de 1 litru nu mai este disponibilă în combinație cu tracțiunea integrală lucru posibil la fosta versiune aspirată.
Citește testul cu Dacia Duster TCe100
În privința versiunilor de top pe benzină și aici diferența de preț este mai greu de evidențiat deoarece motorul turbo de 1,2 litri care a avut multe probleme de fiabilitate a fost înlocuit cu un motor mai modern și mult mai fiabil de 1,3 litri cu 130 sau 150 CP.
La lansarea din decembrie 2017, Dacia Duster TCe125 2wd/4wd cu motorul turbo de 1,2 litri a fost disponibilă doar în echiparea Comfort la un preț de 14.550 euro respectiv 16.200 euro.
Astăzi, la echiparea Comfort se oferă doar versiunea mai puternică și doar în combinație cu tracțiunea integrală TCe 150 4Wd care costă 18.650 euro. Diferența de preț este de 2.450 euro, în această diferență fiind inclusă și o putere mai mare cu 20 CP. Chiar și așa diferența de preț de 15,1% este foarte mare.
Foarte ciudat, dar echiparea de top Prestige nu poate fi configurată cu 4×4 la benzină ci doar seria specială SL Orange. În acest caz avem și cea mai scumpă Dacia Duster din istorie: 20.800 euro pentru TCe150 4WD SL Orange.
Dacă adăugăm la acest preț toate opțiunile (tapițerie de piele 500 euro, pachet hărți 100 euro, vopsea metalizată 310 euro) obținem cel mai scump Dacia Duster din istorie la 21.710 euro.
Și mai trebuie să ținem cont că la SL Orange nu se poate configura asistemntul de unghi mort care costă 200 euro la alte echipări.
Model | Nivel de echipare | Preț decembrie 2017 | Preț mai 2020 | Diferență preț | Procent creștere preț |
---|---|---|---|---|---|
1.6 SCe115 2wd/TCe100 2wd | Essential | 12.350 | 13.600 | 1.250 | 10,1% |
TCe125 2WD/TCe150 2Wd | Comfort | 16.200 | 18.650 | 2.450 | 15,1% |
dCi110 2wd/dCi115 2wd | Essential | 14.550 | 15.250 | 700 | 4,9% |
dCi110 4wd/dCi115 4wd | Essential | 16.150 | 17.150 | 1.000 | 6,2% |
dCi110 4wd/dCi115 4wd | Prestige | 18.750 | 19.850 | 1.100 | 5,9% |