Pentru ca lumea noastră să poată funcționa în cele două luni de izolare ale stării de urgență care tocmai ce s-a încheiat, salvările, echipajele de poliție, caravanele ONG-urilor sau echipele de asistență de la telecom și electrica s-au mișcat continuu. Cineva trebuia să le asiste și pe ele în caz de urgență, astfel că service-urile auto au jucat un rol important.
Am stat de vorbă cu trei proprietari de service-uri, din trei zone diferite ale țării. Reținem doi piloni motivanți: adaptare și optimism. Pe lângă ele, nenumărate întrebări, nesiguranțe și repercusiuni pentru antreprenorii aflați la cârma unor astfel de afaceri, care i-au împins să se reinventeze și să schimbe felul în care-și abordează business-ul.
„Am înțeles atunci că acela era momentul să dăm tot ce este mai bun din noi și când se va termina totul, oamenii vor ști despre noi că am făcut tot ce ne-a stat în putință.” răspunde Marilena Mirescu, căpitanul de la cârma service-ului AD Garage Red Service Karoserie din Brașov, la întrebarea despre care era moralul în această situație de criză. Și nu se oprește aici. Cu încredere în ea, în puterile sale, dar și ale echipei ei, aceasta continuă: „Din punctul meu de vedere, dacă am fi oprit atunci motoarele, ne-ar fi fost mult mai greu să repornim, decât dacă mergeam, să zicem, la relanti. Am fost în efectiv complet la muncă, de luni până vineri, de la 08:30 la 17:30.”
În cele două luni de izolare, ne-am axat pe alte servicii
Despre cum au decurs lucrurile și ce a adus în plus în afacerea sa, Marilena ne spune că „Noi ne ocupam primordial de daune înainte ca starea de urgență să intre în vigoare. Cum cererea pe această zonă a scăzut, ne-am îndreptat atenția pe alte servicii, cum ar fi vopsitoria. Rezultatul a fost că în toată perioadă am avut de lucru. Volumul a fost și este foarte mare în raport cu realizările. Adică efortul depus este mai mare, însă noi suntem mulțumiți că avem pe ce lucra. Ne-am adaptat în a ne umple programul de lucru și ne-am asumat repercusiunile de rigoare.”, încheie Marilena Mirescu.
„Este important ca toată lumea să se adapteze, să găsească metode creative pentru a face lucrurile să meargă”, completează Alexandru Gheorghe, acționar Das Auto Garage. Mai pe larg, acesta explică: „Am ales să ținem service-ul deschis în perioada critică pentru că a fost și este important să le putem oferi în continuare angajaților salariul negociat și să putem plăti taxe și impozite pentru a susține alte afaceri din România, care în momentul de față nu pot contribui la economie. Banii trebuie să circule în continuare. Am luat în calcul oamenii care depind de noi – familiile angajaților”. Ce-a însemnat adaptarea pentru echipa Das Auto – „Am anunțat online că service-ul rămâne deschis, cu program normal, și facem acest lucru cu maximă atenție la detaliile care contează: distanțare socială și igienă strictă. Gradul de responsabilizare din partea angajaților este unul proporțional cu seriozitatea acestei amenințări”.
La finalul celor două luni de izolare, concluzia lui Alexandru este: „Chiar dacă noi n-am închis deloc în toata perioada asta, cumva n-am dus lipsă de clienți. Într-adevăr, au fost mai puțini, însă și destul de puține service-uri au rămas deschise. Așa că puținul ăsta cu puținul celălalt, s-au adunat și au venit cumva în favoarea noastră. Comparativ cu o situație normală, fără pandemie, luna martie a fost la 90% din normal, aprilie la un 70%, iar luna mai cam la 50%. Se observă că această lună este mai slabă, însă noi tot timpul reparăm ce se strică, să spunem, în luna precedentă. Așa că, dacă mașinile au stat parcate în aprilie, în mai nu prea avem ce să reparăm. E un flux continuu. Acum că s-a dat drumul la treabă, privim optimiști spre luna iunie, pentru că ce se strică în mai se repară în iunie. De la 15 mai e puțin mai multă forfotă – sunt multe cereri, însă deocamdată mai puține rezolvări. Când a început starea urgență, mecanica a picat prima, surprinzător tot ea este cea care și-a revenit prima, este la 100% de două săptămâni.”
Ciprian Miclăuș, acționar AD Garage Wobins – Bacău, este unul dintre antreprenorii care a rămas pe baricade încă de la începutul decretării stării de urgență și este cel care ne învață că optimismul i-a fost prieten de nădejde în această perioadă: „Am rămas optimiști și am făcut tot ceea ce am putut. Am ales să menținem service-ul deschis pentru că aveam clienți, deci exista cerere. Într-adevăr am redus programul, solicitările nu mai erau la nivelul din trecut. Am conceput cu echipa un program de comun acord. Am redus programul de lucru și am grupat comenzile.”
Acum, când volumul lucrarilor tinde spre normalitate Ciprian Miclăuș spune că: „Noi am reînceput activitatea la un nivel mai intens chiar după 1 mai. Luna asta este încă de revenire, lucrurile nu au intrat încă pe un făgaș normal, însă ușor, ușor se observă îmbunătățiri. Lumea este dornică să se reîntoarcă la activitățile de dinainte, așa că mașinile circulă, iar rezultatul se vede în cererea din piața de reparații, adică vin cu mașinile în service. Ne-am reluat programul de lucru, cel de dinaintea promulgării stării de urgență, iar asta este foarte important.”