Revista britanică Autocar a pus față în față cele trei hiper car-uri de la McLaren: McLaren Senna, McLaren P1 și legenedarul McLaren F1. Iată în continuare concluziile lor.
Poate cel mai interesant lucru al acestui comparativ este că modelul McLaren F1 din test este același cu cel testat de Autocar în 1994 având numărul de șasiu XP5.
McLaren P1 din test este unul dintre primele prototipuri, fiind cel mai filmat P1 din istorie și valorează acum circa 6 milioane euro.
Însă cel mai scump este McLaren F1 produs în numai 106 exemplare, dintre care 5 prototipuri (XP1, XP2, XP3, XP4, XP5) care valorează astăzi peste 25 milioane euro.
McLaren F1: polivalent și pur
McLaren F1 este unul din rarele hipercar-uri care se pretează la o utilizare obișnuită de zi cu zi. Și când îl privești este greu de crezut că are peste 25 de ani vechime. Însă gabaritul compact, cutia de viteze manuală, indicatoarele de bord analogice și motorul aspirat ne arată că McLaren F1 vine dintr-o altă eră.
Apoi, notăm poziția centrală de condus foarte eficientă în practică și care se va regăsi la viitorul McLaren Speedtail. Iar vizibilitatea de jur împrejur e superbă, demonstrând că și o supermașină poate oferi vizibilitate perfectă, în totală antiteză cu Lamborghini de exemplu.
Motorul V12 este rafinat, iar cutia de viteze manuală a acestei mașini care are peste 96.000 km la bord este ușor de manevrat. Nu are bare antiruliu iar direcția neasistată este extrem de comunicativă.
Mai reamintim că această mașină de 627 CP cântărește numai 1.164 kg și nu are sisteme de siguranță. Raportul greutate putere este chiar mai mic decât la Bugatti Veyron. Caroseria lui F1 nu generează forță de apăsare precum hipercar-urile moderne dar a fost odată când F1 atingea aproape 400 km/h, mai mult decât frații săi moderni.
F1 este rapid în linie dreaptă dar pe circuit vârsta începe să se simtă. Încălțate cu pneurile Michelin (cele originale Goodyear nu se mai fabrică), McLaren F1 are o aderență surprinzător de bună și este foarte echilbrată aproape de limită.
Frânele nu sunt însă la nivelul unui hipercar de astăzi.
McLaren P1: mai ușor de condus rapid decât F1
Cum este P1? Are un V8 turbo de cilindree mai mică decât marele V12 aspirat, schimbă treptele prin intermediul padelelor din spatele volanului, are doar două locuri față de trei la F1 și spațiul pentru bagaje este mai mic.
Datorită sistemului hibrid, este mult mai puternic, având 916 CP dar și mai greu cu 300 kg fiind catalogat drept hypercar precum Porsche 918 Spyder sau Ferrari LaFerrari. Pe vremea lui F1, termenul de hypercar nu exista.
Deși între F1 și P1 sunt 20 de ani și foarte puțini din cei care au lucrat la F1 mai erau la Woking când aînceput dezvoltarea lui F1, cele două modele par foarte înrudite. P1 oferă o vizibilitate similară, la fel de bună și este și o mașină mult mai complexă, cu diverse moduri de conducere pentru motor și trenul de rulare , buton pentru DRS dar te face să te simți la fel de familiar la volanul ei.
P1 se simte mai rapid în linie dreaptă decât F1 datorită sistemului hibrid care ascunde orice turbo lag. Și nu sună ca F1, în fapt soundul motorului este chiar urât.
Dacă la F1 trebuie să ai grijă la intrarea în viraje și la frâne, P1 poate fi tratat ca o mașină de curse. Poți să frânezi de la 310 km/h la 170 km/h și să intri în viraj în timp ce frânezi consistent. Încercați asta cu F1 și veți ajunge într-un copac.
Cu forța de apăsare suficientă, aerodinamică activă și una din cele mai sofisticate suspensii, P1 este mai ușor de condus rapid decât F1.
McLaren Senna: o mașină de circuit, dură și zgomotoasă
McLaren Senna ne demonstrează altceva. McLaren F1 a fost o mașină sport pură pentru stradă. McLaren P1 oferă un compromis fin între șosea și circuit. Dar McLaren Senna? Este rigidă, foarte rigidă, zgomotoasă și inconfortabilă.
Senna se simte ca un animal în cușcă pe stradă și dacă nu ai de gând să mergi cu ea cât de tare poți nu prea are rost să te urci la bord.
Și pe circuit? Senna este atât de rapidă încât pare că P1 este dacă nu stângace, cel puțin ușor îmbătrânit. Senna se simte ca o mașină de curse sau cel puțin ca o mașină de curse cât îi permit pneurile de stradă în prezent.
precizia, viteza și feelingul la viteze mari sunt sublime. Singura problemă este că mașina este mai bună decât pneurile Pirelli Trofeo R care sunt și ele o referință.
Iar în virajele rapide, forța de apăsare de 800 kg este fabuloasă, fiind dintr-o lume diferită chiar și decât a lui P1. la viteze mici când se bazează doar pe aderența mecanică, este ușor subviratoare dar masa maimică mai apropiată de F1 decât de P1 îl face distractiv de condus.
Verdict
Senna și P1 nu au avut timp să își găsească locul în istorie dar progresul de la mașinile sport de stradă la cele de circuit este clară. Este interesant că următorul hipercar al lui McLaren (seria Ultimate) este McLaren Speedtail, o mașină mai luxoasă și mai orientată spre șosea chiar și decât F1).
Sursa: Autocar