Epidemia de coronavirus a adâncit și mai mult criza de la Jaguar Land Rover. Vânzările au scăzut în special în China, profitul a dispărut și mii de locuri de muncă au fost desființate. Viitorul lui Jaguar în special pare incert din cauza numeroaselor probleme.
Epidemia de coronavirus a afectat dramatic industria auto iar unii producători au fost mai afectatți decât alții. Este și cazul lui Jaguar Land Rover care a concediat mii de oameni ca parte a unui program de reducere a costurilor de 2,8 miliarde euro.
Jaguar Land Rover are multe probleme iar cea mai importnată dintre ele este ce se va întâmpla cu marca Jaguar. Jaguar a fost dintotdeauna marca mai mică în concernul Jaguar Land Rover și cu cele mai multe probleme. În primul semestru în Europa, vânzările Land Rover au scăzut cu 41,2% iar cele ale lui Jaguar cu 53,2%.
Jaguar se află la o răscruce de drumuri și speculațiile merg de la închiderea mărcii până la vânzarea ei. Există și o speculație privind transformarea mărcii Jaguar într-una pur electrică, în renunțarea la modelele XE și XF și lansarea unui hatch compact și mărirea gamei de SUV-uri.
Preluarea de către Tata în 2008
Jaguar și Land Rover s-au concentrat în ultimii ani pe creșterea vânzărilor și acoperirea cât mai multor segmente de piață. Când Tata Motors a preluat Jaguar Land Rover în 2008, au recrutat un fost executiv de la BMW, Carl Peter Forster, pentru a conduce compania.
Forster spunea în 2008: “Nu vom intra într-o cursă cine vinde mai mult, pentru că atunci când urmărești volume, vei urmări un alt concurent care la rândul său te urmărește pe tine. În ceea ce privește marca Jaguar nu este vorba de mașini mari ci de mașini aerodinamice, rapide și frumoase.”
Însă Carl Peter Forster nu a avut viață lungă la Jaguar Land Rover deoarece Tata Motors avea ambiții mult mai mari, să se bată cu Mercedes și BMW. Curând, Forster a fost înlocuit cu alt fost executiv de la BMW, Ralf Speth, un protejat al profesorului Lord Bhattacharyya of Warwick care a intermediat procesul de achiziție a lui Jaguar Land Rover (JLR) de către Tata Motors.
Lord Bhattacharyya of Warwick a fost cel care a insistat pentru ca JLR să mărească producția la peste 1 milion de vehicule anual, iar Carl Peter Forster a fost înlăturat și înlocuit cu Ralf Speth tocmai pentru că avea altă viziune.
După 10 ani cu Ralf Speth la cârmă, JLR a intrat într-o criză gravă cu pierderi financiare mari și un declin al vânzărilor chiar înainte să se declanșeze epidemia de coronavirus.
Când Speth a preluat JLR, se produceau anual mai puțin de 300.000 unități cu 16.000 angajați iar în perioada de vârf s-a ajuns la peste 600.000 unități cu 40.000 angajați și un profit de 2,8 miliarde euro anual, adică aproape dublu decât plătise Tata pentru achiziția lui JLR în 2008.
Situația actuală a lui JLR și a lui Jaguar în particular
Deseori când crești volumele, scade calitatea. Așa s-a întâmplat și cu Jaguar Land Rover, studiul JD Power demonstrând fiabilitatea și calitatea slabă ale noilor modele.
Problemele de calitate, curentul anti-diesel, imposibilitatea de a se adapta rapid la noua era electrică și prăbușirea vânzărilor în China au condus la o scădere a vânzărilor până la aproape 500.000 unități și concedierea a 7.500 oameni.
Unii analiști își pun chiar întrebarea dacă JLR poate supraviețui în această formă. Este evident că trebuie redusă capacitatea de producție și mărită productivitatea dar în același timp JLR au prea multe produse care se concurează între ele și care se bazează pe prea multe platforme.
Gama actuală de modele: prea multe platforme, concurență internă
Doar două modele din cele 14 ale lui JLR au înregistrat creșteri de vânzări în ultimul an.
Cel mai vândut este Range Rover Evoque, cel mai ieftin model din gamă, ale cărui vânzări au crescut cu 20% la 85.000 unități în ultimul an. Fiecare al patrulea Land Rover vândut este un Evoque.
Al doilea model cu creșteri ale vânzărilor este noul crossover electric Jaguar I-Pace ale cărui vânzări au crescut cu 40% la 16.000 unități.
Restul modelelor sunt în scădere. S-au vândut doar 3.500 Jaguar XJ, în timp ce vânzările lui Jaguar XF s-au înjumătățit până la 12.000 unități, iar Jaguar XE care trebuia să ajungă la 100.000 unități anual și-a găsit numai 22.000 clienți în ultimul an (-28%).
Nici măcar SUV-urile de la Jaguar nu merg bine, vânzările lui F-Pace și E-Pace scăzând cu 18%. Nici sportiva F-Type nu are rezultate mai bune, scăzând cu 20% la puțin peste 6.000 unități.
O altă problemă este numărul prea mare de platforme care a mărit costurile. JLR au cinci platforme în timp ce BMW și Volvo se descurcă cu doar două platforme, iar Mercedes cu trei dacă o includem și pe cea nouă electrică.
Viitorul lui Jaguar
Speculațiile merg de la închiderea mărcii și până la a înceta a mai copia BMW și Mercedes în fiecare segment concentrându-se pe modelele cu o personalitate aparte cum sunt F-Type, I-Pace și viitorul Jaguar XJ electric.
Una din soluții ar fi oprirea producției lui Jaguar XE și XF care se vând slab sau păstrarea unuia dintre ele dar doar în versiune electrică alături de viitorul Jaguar XJ electric. Și eventual lansarea SUV-ului de clasă mare J-Pace, plasat deasupra lui F-Pace cu care ar concura Porsche Cayenne și BMW X5 într-un segment cu marje mari de profit.
Însă în același timp, un Jaguar J-Pace ar crea și o concurență internă periculoasă cu Range Rover Sport și Range Rover.
Pe de altă parte, JLR au realizat că nu pot concura cu forța lui BMW și Mercedes și au încheiat un acord cu BMW pentru a colabora în domeniul propulsiei electrice și al unor platforme.
Jaguar a pierdut startul noilor tehnologii fiind în urmă cu modernizarea motoarelor diesel, cu gama de SUV-uri și cu electrificarea.
Soluția pentru Jaguar ar fi să intre într-o nișă ca alternativă sportivă electrică, inclusiv cu gama de SUV-uri.
O altă posibilitate de dezvoltare ar fi înlocuirea lui XE și XF cu o compactă premium și poate nu ar fi o idee rea de a recrea designul lui Jaguar R-D6 prezentat acum 17 ani.
Noi credem că Tata nu va renunța la Jaguar dar va reduce drastic costurile și gama de modele pentru a reveni la profit. Un Jaguar XJ electric alături de I-Pace, o compactă premium și un SUV mai mare, J-Pace, ar putea fi un nou început. Viitorul lui Jaguar este destul de incert.