Honda a adus în România a patra generație a modelului Jazz. Disponibilă exclusiv cu sistem de propulsie hibrid, Jazz duce calitatea oferită în segmentul mic la nivelul următor. Test Honda Jazz 1.5 e:HEV.
Jazz nu este un nume foarte sonor. În segmentul B european, modelul produs de Honda nu a făcut niciodată volume impresionante, dar a fost mereu apreciat de cei care și-au dorit ceva mai mult de la un automobil de clasă mică.
Japonezii au ales o abordare diferită pentru modelul Jazz, iar acesta a ajuns acum la a patra generație. Mai tehnologizat ca oricând, dar la fel de practic, noul Jazz a ajuns la nivelul următor. Jazz a fost mereu un MPV mic, silueta de monovolum și soluțiile practice fiind elementele care au scos în evidență acest model.
Honda face acum un pas important și propune o singură variantă de motorizare hibrid.
Sistemul este format dintr-un motor termic de 1,5 litri și nu unul, ci două motoare electrice. Totul este amplasat frontal, iar puterea este transmisă către puntea față. Un motor electric oferă 109 CP și va face aproape toată treaba la un mod de utilizare normal și urban, în timp ce al doilea motor funcționează ca generator de curent atunci când mașina decelerează sau când motorul termic funcționează pentru a încărca bateria.
Honda crede cu putere în soluția hibridă clasică, în oferta europeană neavând nici un model plug-in hybrid. Iar pentru o soluție full-electric, trebuie să așteptăm noul model Honda e. Noul Jazz se alătură astfel modelului CR-V Hybrid pentru a completa oferta europeană de modele hibrid.
Sistemul hibrid folosit de Jazz poartă numele i-MMD. MMD înseamnă Multi-Mode Driving, denumirea
fiind inspirată de modurile în care funcționează sistemul hibrid: Motor Drive, Hybrid Drive și Electric Drive.
Trecerea între modurile de rulare se face automat. De cele mai multe ori, sistemul folosește motorul electric de 109 CP pentru a propulsa mașina, iar motorul termic intervine unori pentru a încărca bateria prin intermediul celuilalt motor generator.
Motorul termic aspirat cu patru cilindri și ciclu Atkinson de 1.498 cmc furnizează 97 CP între 5.500 și 6.400 rpm și poate transmite puterea direct către puntea față atunci când mașina rulează la viteze de croazieră sau când avem nevoie de accelerație susținută pentru o depășire, de exemplu. Puterea totală a sistemului hibrid este de 109 CP, iar cuplul maxim are o valoare de 253 Nm.
Transmisia este asigurată de o cutie eCVT cu un singur raport. Sistemul funcționează extrem de silențios, iar trecerile între cele trei moduri sunt insesizabile. Motorul termic își face simțită prezența la accelerații puternice, când își menține turația fixă pentru a obține cuplul optim. Este poate singurul minus din partea trenului de rulare.
Honda Jazz: Extrem de economic în oraș
Consumul oficial de carburant este de 4,6 litri/100 km măsurat în ciclu WLTP. În timpul testului nostru, după un traseu de 265 km ce a însumat autostradă, drumuri naționale și traversări urbane, consumul mediu înregistrat a fost de 5,0 litri/100 km.
În special în oraș Jazz este extrem de economic pentru că în mare parte motorul termic funcționează doar ca generator să încarce bateria.
În ceea ce privește suspensia, aceasta a fost setată pentru confort, iar pe jantele de 16 inci, ținuta de drum este un pic agitată, mai ales la trecerea peste denivelări sau drumuri mai prost asfaltate. Poate cu jante de 15 inci această tendință să dispară.
Dacă designul exterior al noului model Jazz este o chestiune de gust, unii găsindu-l simpatic de la prima vedere, alții nu, considerând că are un aspect prea japonez. Un lucru este sigur: Jazz nu va întoarce prea multe capete pe stradă. Este un automobil discret, iar silueta de mic monovolum nu va stârni pasiuni arzătoare.
Dar nu acesta este scopul acestui model. Designerii japonezii au păstrat acest stil pentru că este extrem de practic. Dintre toate modele de clasă mică actuală, Jazz se simte extrem de familiar încă de la primul contact. Intri și ieși ușor din mașină, portierele sunt largi, iar spațiul interior rivalizează cu orice model compact. Atât în față, cât și pe bancheta din spate.
Banchetă care se poate rabata fracționabil în stilul inteligent Honda, creând o suprafață plată de încărcare pentru momentele când avem de transportat ceva mai multe bagaje. Sistemul Magic Seats este și el prezent, sporind latura practică.
În mod normal, portbagajul oferă un volum de 305 litri și un spațiu suplimentar sub podea. În plus, marginea portbagajului este foarte joasă, ceea ce face extrem de facilă încărcarea bagajelor. Pentru că sub portbagaj se află bateria sistemului hibrid, nu există roată de rezervă. În locul ei există un kit de pană.
Exemplarul testat de noi a venit în nivelul de echipare de top numit Executive. Calitatea materialelor folosite la interior este excelentă, totul fiind extrem de plăcut la atingere. Volanul cu două spițe are dimensiuni perfecte, iar butoanele sunt amplasate ergonomic, toate comenzile fiind ușor de accesat. Display-ul central are o diagonală de 9 inci și permite Apple Car Play wireless și Android Auto.
Două porturi USB normale sunt disponibile în față și alte două pentru pasagerii din spate. În fața celui de la volan există acum un display digital configurabil cu o grafică modernă pe care sunt afișate cele mai importante informații.
Poziția la volan nu este înaltă, scaunul este foarte confortabil, iar vizibilitatea în față este excelentă grație unor montanți foarte subțiri. Designerii Honda au adăugat un triunghi suplimentar de sticlă între rama portierei și montantul parbrizului, iar acest lucru a eliberat un unghi suplimentar în ceea ce privește vizibilitatea laterală.
Honda Jazz nu a fost niciodată un model ieftin, iar actuala generație nu se dezminte. Prețurile încep de la 23.850 euro cu TVA pentru echiparea Elegance. Modelul testat a venit în echiparea de top numită Executive, prețul fiind de 25.350 euro cu TVA.
Sistemul hibrid I-MMD
Honda Jazz folosește sistemul hibrid în serie i-MMD preluat de la modelul CR-V Hybrid. Protagonistul acestui sistem hibrid este motorul electric de 80 kW (109 CP) ce duce greul când trebuie propulsat automobilul. Motorul termic de 1,5 litri funcționează de cele mai multe ori doar în postura de generator al curentului electric necesar (mod Hybrid Drive). Doar când ritmul de accelerare este susținut, sau viteza de croazieră este ridicată, motorul termic antrenează direct roțile. (mod Engine Drive). La viteze mici și medii, motorul electric este alimentat direct de baterie, iar Jazz-ul se mișcă pur electric. (mod EV drive).
Honda Jazz are un preț ridicat, dar calitatea și tehnologia pe care o oferă justifică până la un punct suma cerută. Având în vedere spațiul interior similar cu cel oferit de un model din clasa compactă și sistemul hibrid de ultimă oră, Jazz devine o alegere interesantă pentru cei care își doresc un automobil de calitate superioară.Verdict
- Sistem hibrid de ultimă generație
- Consum redus de carburant
- Spațiu interior similar cu cel oferit de un model compact
- Preț ridicat
- Motor termic zgomotos la turații înalte
DATE TEHNICE | Honda |
---|---|
Model | Jazz 1.5 e:Hev Executive |
Motor termic | |
Nr. cilindri | L4, aspirat |
Cilindree (cmc) | 1.498 |
Putere maxima/turație (CP/rpm) | 97/5.500-6.400 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 131/4.500-5.000 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 109 |
Cuplu maxim (Nm) | 253 |
Putere totală ansamblu (CP) | 109 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 253 |
Transmisie | automată, eCVT |
L/l/h (mm) | 4.044/1.694/1.526 |
Ampatament (mm) | 2.517 |
Masa la gol (kg) | 1.228 |
Volum portbagaj (l) | 304-1.205 |
Baterie net (kWh) | nc |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 9.5 |
Viteza maximă (km/h) | 175 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 104 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 4,1 |
0-100 km/h (s) | 9,6 |
0-130 km/h (s) | 16,8 |
0-140 km/h (s) | 20,7 |
1 km cu start de pe loc (s) | 31,7 |
Reprize | |
Repriză 70-90 km/h (s) | 3,9 |
Repriză 70-120 km/h (s) | 9,7 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 43,5 |
Consum | |
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 3,87/4,46/6,89 |
Consum în test (l/100 km) | 5,00 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1.352 |
Distribuția maselor (%) | 64/36 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 57,8 |
în accelerare maximă | 78,3 |
Preț (euro cu TVA) | 25.350 |